|
کدخبر: 38818

بازگشت ۹۰ هزار آثار باستانی به سرقت رفته

'محمود حمود' مدیرکل اداره آثار باستانی سوریه گفت: ۹۰ هزار اثر باستانی به غارت رفته توسط قاچاقچیان و تروریست‌ها به کشور بازگردانده شده است.

گسترش‌نیوز : حمود، اظهار کرد: ارتش سوریه و همپیمانان آن توانستند پس از آزاد‌سازی مناطق تحت تسلط تروریست ها، هزاران قطعه آثار باستانی را بازگردانند.

asarbastanisyria.jpg

وی گفت: آثار کهن غارت شده هم اینک در دمشق نگهداری می‌شود.

مدیرکل اداره آثار باستانی سوریه با اشاره به بازگشایی موزه دمشق گفت: این موزه که به دلیل حضور تروریست‌ها در اطراف دمشق در هفت سال گذشته تعطیل بود، یکشنبه گذشته پس از پاکسازی مناطق آلوده توسط ارتش بازگشایی شد.

حمود افزود: پیام بزرگ بازگشایی این موزه به بدخواهان داخلی و خارجی این است که دمشق بر تروریسم پیروز شده است.

دولت سوریه برای جلوگیری از غارت یا نابودی آثار باستانی در طول جنگ (حدود) هشت ساله، برخی موزه‌ها را تعطیل و آثار باستانی را به مناطق امن منتقل کرده است.

حمود بیان کرد: تروریست‌ها بسیاری از این آثار را در معرض خطر قرار داده و یا از بین برده‌اند.

وی گفت: برخی از میراث فرهنگی سوریه که توسط تروریست‌ها تخریب شده قدمت بیش از یک میلیون سال داشته است.

وی افزود: سوریه بیش از ۱۰ هزار مکان آثار باستانی شناخته شده دارد که دو برابر این رقم هنوز ناشناخته مانده و کشف نشده است.

مدیرکل اداره آثار باستانی سوریه گفت: تروریست‌ها آثار باستانی زیادی را از کشور به ویژه در حلب و تدمر به سرقت بردند و در برخی مکانها نیز با حفر تونل در زیر آثار تاریخی، این مکان‌ها را با مواد منفجره تخریب کردند.

حمود ادامه داد: معبد بیل در تدمر که قدمت آن به دوره رمانی در قرون اول و دوم میلادی باز می‌گردد، توسط تروریست‌ها با خاک یکسان شده است.

وی گفت: این معبد چهار هکتاری به همراه ساختمان آن که جلوه خاصی داشت و نمونه آن در هیچ کشور عربی وجود نداشت، به‌دست تروریست‌ها کاملا نابود شده است.

این مقام سوری افزود: تروریست‌ها معبد بعل شمین در تدمر که دارای هشت پل بود و چهار و یا پنج طبقه داشت و قدمت آن به قرن دوم و سوم میلادی می‌رسید را نیز با خاک یکسان کردند.

مدیرکل اداره آثار باستانی سوریه اظهار کرد: گروه‌های تروریستی هزاران قطعه آثار باستانی را از موزه‌های استان ادلب به سرقت برده و تاکنون هیچ کس از وضعیت این اشیاء اطلاعی ندارد.

حمود بیان کرد: گروهک‌های تکفیری همچنین بیش از ۶ هزار قطعه از آثار باستانی موزه الرقه را نیز به سرقت برده‌اند.

وی ادامه داد: این تروریست‌ها در موزه حمص نیز ۶۰۰ قطعه آثار باستانی را از ابتدای آغاز بحران سوریه تاکنون سرقت کردند.

این مقام سوری افزود: تروریست‌ها همچنین اشیای موزه منطقه بصری الشام در جنوب سوریه که بخشی از آن هنوز در اشغال این تروریست‌ها قرار دارد، سرقت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: گروههای تروریستی ۲۲ معبد را در محوطه باستانی دور اوربوس در غرب شهر البوکمال و در کنار رودخانه فرات با خاک یکسان کردند.

مدیرکل اداره آثار باستانی سوریه تاکید کرد: این محوطه که دهها هکتار وسعت داشت و نشانی از فرهنگ‌های تمام کشورها بود کاملا تخریب شده است.

حمود اظهار کرد: دولت سوریه با سازمان‌های بین‌المللی از جمله یونسکو برای بازگرداندن آثار باستانی سرقت شده در حال همکاری است.

وی گفت: دمشق برای بازگرداندن ۵۰ قطعه باستانی به صورت هفتگی با پلیس بین‌المللی «اینترپل» همکاری دارد.

حمود تصریح کرد: میراث فرهنگی سوریه فقط متعلق به این کشور نیست بلکه میراث جهانی به شمار می‌رود و دنیا برای پشتیبانی از این میراث باید در کنار ملت سوریه باشد.

این مقام سوری گفت: دمشق دو نامه برای ممنوعیت تجارت آثار باستانی سوریه و عراق به سازمان ملل ارسال کرده است، اما هنوز هیچ کشوری به جز لبنان در این زمینه با ما همکاری نکرده است. تنها لبنان است که هماهنگی خوبی داشته و دهها قطعه آثار باستانی را به سوریه بازگردانده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها