|
کدخبر: 38016

شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های جهان + تصاویر

همواره دریاچه‌ها به عنوان جاذبه هایی در هر منطقه از جهان مورد توجه گردشگران بوده‌اند. هر کدام از این دریاچه‌ها با ویژگی‌های خاص خود موجب شده‌اند تا در اطراف آنها مکان هایی تفریحی ایجاد شده و یا گردشگران از نقاط دور دنیا برای دیدن آنها حضور پیدا کنند.

گسترش‌نیوز : اما برخی از آنها با ویژگی‌های منحصر به فرد خود در لیست شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های جهان قرار گرفته‌اند. با گسترش‌نیوز همراه باشید تا در خصوص این شگفتی‌ها و دلایل انتخاب آنها بیشتر بدانیم.

دریای مرگ |Dead Sea

دریای مرگ که جزء شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های جهان می‌باشد در مرز بین اردن و فلسطین اشغالی قرار گرفته است. دریای مرده در واقع یک دریا نبوده و دریاچه‌ای نمکی است که دارای غلظت بالایی از نمک و مواد معدنی نسبت به سایر دریاچه‌های از نوع خود است. این منطقه یک دریاچه مقدس بوده و در کتاب‌های عهد قدیم و جدید نیز از آن نام برده شده و گفته می‌شود که حضرت عیسی نیز در بالای آن قدم زده است. دریای مرده به عنوان دریای مرگ نیز نامگذاری شده است زیرا هیچ موجود زنده‌ای که با چشم بتوان دید در آن زندگی نمی‌کند و شوری بیش از اندازه آب این دریاچه موجب شده تا باکتری‌ها و قارچ‌های زیادی نیز در آن نتوانند زندگی کنند. در حقیقت آب این دریاچه ۹٫۶ برابر شورتر از آب اقیانوس هاست. دریای مرده در یکی از پایین‌ترین نقاط سطح زمین قرار گرفته و سطح آن ۴۲۳ متر از سطح آب‌های آزاد پایین تر می‌باشد و به دلیل غلظت بالای نمک موجود در آب، شناور بودن بر روی آن بسیار زیاد بوده و فرد نمی‌تواند در زیر آب دریاچه شنا کند. اعتقاد بر این است که آب این دریاچه و شن‌های اطراف آن دارای توانایی درمان بیماری‌های پوستی بوده و می‌توان برای درمان برخی از بیماری‌ها از آن استفاده کرد.

دریاچه بریسا | Lake Berryessa

دریاچه بریسا بزرگترین دریاچه از شهرستان ناپا (Napa) در ایالت کالیفرنیای امریکاست که به حفره عظیم نیز معروف بوده و یکی از مهم‌ترین و شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های جهان است. این دریاچه دارای اهمیت بسیار بالایی است زیرا نه تنها به عنوان یک جاذبه گردشگری در نظر گرفته می‌شود بلکه برق منطقه شمالی از خلیج سانفرانسیسکو را نیز تامین می‌نماید. آن چیزی که در این دریاچه شگفت‌انگیز است، نقطه ریزش آب در جنوب شرقی دریاچه می‌باشد، این حفره عظیم بزرگترین در نوع خود با بیش از ۲۱ متر قطر است. عمق این حفره به ۶۰ متر رسیده و قطر آن در پایین‌ترین نقطه به ۸ متر کاهش می‌یابد. زمانی که آب به بالاترین سطح خود می‌رسد بیش از ۴۸ هزار فوت مکعب آب از داخل این حفره عظیم فرو می‌ریزد. مردم اجازه نزدیک شدن به این حفره را به هیچ عنوان نداشته و نقاطی مشخص شده‌اند تا شناگران و قایق‌ها به هیچ عنوان به این نقطه نزدیک نشوند.

دریاچه دهانه آتشفشان | Crater Lake

این دریاچه در منطقه ارگون (Oregon) قرار گرفته و در زمان فروپاشی کوه‌های مازاما (Mazama) در حدود ۷۷۰۰ سال پیش تشکیل شده است. این دریاچه با عمقی در حدود ۶۴۰ متر عمیق‌ترین دریاچه در امریکا و همچنین هفتمین یا نهمین دریاچه عمیق جهان (که اندازه گیری شده است) می‌باشد. هیچ رودخانه‌ای به این دریاچه سرازیر نمی‌شود به همین دلیل آب این دریاچه به عنوان یکی از خالص‌ترین آب‌ها بوده و فاقد هرکونه آلایندگی است که موجب شده در لیست شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های جهان قرار بگیرد. این آب به حدی شفاف و زلال است که تا عمق ۴۳ متری آن را می‌توان به راحتی مشاهده کرد. در درون این دریاچه یک ویژگی وجود دارد که مردم به آن "پیرمرد دریاچه" می‌گویند. این ویژگی، یک درخت در میان دریاچه است که گفته می‌شود حدود یک قرن قدمت داشته و همچنین دو جزیره جدا از هم که یکی از آنها به نام جزیره جادوگر و دیگری به نام جزیره کشتی فانتوم نامگذاری شده است قرار گرفته‌اند.

دریاچه پلیتویک | Plitvice Lake

این رودخانه در پارک ملی پلیتویک در کشور کرواسی قرار گرفته است و در سرتاسر کرواسی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و البته بزرگ‌ترین پارک‌های طبیعی این کشور شناخته می‌شود. دریاچه پلیتیوک به عنوان یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی در سراسر دنیاست زیرا انعکاس رنگ‌های مخصوص به هر فصل در آب زلال و شفاف این رودخانه، در زوایای مختلف نور یکی از زیباترین صحنه‌های طبیعی جهان را به وجود می‌آورد که باعث شده یکی از شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های جهان باشد. این دریاچه در سال ۱۹۷۹ در بین مهم‌ترین آثار طبیعی یونسکو به ثبت جهانی رسید. هر ساله بیش از ۱ میلیون نفر گردشگر خارجی از سراسر جهان از این دریاچه زیبا دیدن می‌کنند. این دریاچه به عنوان معروف‌ترین دریاچه در بین ۱۶ دریاچه‌ای که در این پارک جنگلی قرار گرفته اند، می‌باشد. ترکیب شدن رنگ‌های مختلف در این دریاچه واقعا چشم نواز است. تصور کنید که سبز، خاکستری و آبی کم رنگ و بسیاری از رنگ‌های دیگر را کنار هم و در کف این دریاچه به وضوح ببینید! علت وقوع این پدیده در این دریاچه این است که مقدار کمی از مواد معدنی با ارگانیسم‌های دریاچه ترکیب شده است و البته زاویه نور خورشید هم به بهترین شکل ممکن با آن تنظیم شد است.

دریاچه خالدار | Spotted Lake

دریاچه خالدار در شهر اوسویوس استان بریتیش کلمبیا کانادا قرار دارد و یکی از شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های جهان است. این دریاچه بی‌نظیر همان طور که از اسمش هم مشخص است پوشیده از لکه‌های بزرگ و رنگارنگی است که حتی از فاصله بسیار دور هم دیده می‌شوند و موجب شده تا یکی از شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های جهان باشد. دریاچه خالدار بالاترین تراکم و غلظت مواد معدنی مثل سولفات منیزیم، کلسیم و سولفات سدیم در دنیا را دارد. به جز این مواد، دریاچه خالدار حاوی غلظت بالایی از هشت ماده معدنی دیگر و همین طور مقادیر کمی از سایر مواد معدنی مثل نقره و تیتانیوم است. علت اصلی خالدار بودن این دریاچه هم در حقیقت وجود این مواد معدنی است. لکه‌های این دریاچه که به رنگ‌های مختلف هستند عمدتا از سولفات منیزیم تشکیل شده‌اند. در طول تابستان با تبخیر شدن آب دریاچه تنها مواد معدنی باقی می‌ماند و این مواد تشکیل دایره‌های گرد و کوچکی را می‌دهد که در کنار هم دریاچه خالدار را تشکیل می‌دهند. اما تنها زیبایی ظاهری این دریاچه نیست که باعث شهرتش شده است. دریاچه خالدار قابلیت درمان و معالجه برخی بیماری‌ها را دارد و به همین دلیل شرکت‌ها و کمپانی‌های مختلف تاکنون تلاش حق انحصاری استفاده از این دریاچه را خریداری کنند، تا این که شرکت فرست نیشن در اکتبر ۲۰۰۱ این دریاچه و امتیاز استفاده از آن را به نرخ ۷۲۰۰۰۰ دلار خریداری کرد و از آن زمان دریاچه خالدار کانادا جزء دارایی‌های این شرکت به حساب می‌آید.

دریاچه تال | Taal Lake

دریاچه تال یک دریاچه آب تازه است که در استان باتانگاس در فیلیپین واقع شده است. این دریاچه در واقع سومین دریاچه بزرگ کشور فیلیپین است که به دلیل زیبایی خارق العاده‌اش به شدت مورد توجه عکاسان قرار دارد. یکی از دلایل شهرت دریاچه تال وجود آتشفشان تال در کنار آن است که کوچکترین آتشفشان فعال دهه اخیر به شمار می‌رود. در حقیقت، دریاچه تال در گودالی قرار گرفته که ۱۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ سال پیش بر اثر انفجاری باستانی به وجود آمده است. در وسط دریاچه جزیره آتشفشانی قرار دارد که فعالیت‌های آتشفشانی در آن همچنان فعال است. داخل این جزیره کوچک دریاچه‌ای دیگر به نام دریاچه دهانه آتشفشان قرار دارد. جالب است بدانید که در دوران قدیم در این مکان سه دریاچه به رنگ‌های قرمز، زرد و سبز زمردی وجود داشت. اما پس از انفجار عظیم سال ۱۹۱۱ این دریاچه‌ها از بین رفتند و آنچه امروزه به جا مانده است تنها یک دریاچه بزرگ است که در لیست شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های جهان می‌باشد.

دریاچه پنج گل | Five Flower Lake

یکی از محبوب‌ترین و زیباترین دریاچه‌ها در بین دریاچه هایی است که در پارک ملی Jiuzhaigou واقع در چین است. این شهر در سراسر جهان مشهور است و هزاران گردشگر آن را روزانه می‌بینند. در بالای رودخانه Peacock در ارتفاع ۲۴۷۲ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و عمق آن تنها ۵ متر است. این دریاچه کم عمق نشان دهنده رنگ‌های متعدد و قطعا یک چشم‌انداز عالی برای جلب چشم هر بیننده است. برگ هایی از رنگ‌های مختلف که در جلوی دریاچه جمع شده اند، به عنوان یک پارچه چند رنگ هستند. پایین دریاچه با تنه‌های درختان قدیمی کشیده شده در همه جا پر شده است. آب فیروزه‌ای روشن با رنگ قرمز، زرد، سبز و آبی است. در حقیقت، بسیار روشن است که شما می‌توانید پایین دریاچه را با تنه درخت‌های پراکنده در زیر ببینید.

دریاچه هیلیر | Lake Hillier

در جزیره میانه قرار دارد که بزرگترین جزیره از مجمع الجزایر ریچرچ در غرب استرالیا را تشکیل می‌دهد و به رنگ صورتی‌اش مشهور است. این فقط یک رنگ صورتی در آب نیست بلکه خود آب واقعا صورتی است! واقعا شگفت‌انگیز است که این رنگ از بتا کاروتن و توسط یک جلبک هنگامی که نور به آب نفوذ می‌کند منتشر نمی‌شود. در واقع این موضوع در دریاچه رتبا در افریقا و دریاچه پینک در غرب استرالیا (همان منطقه که در آن دریاچه هیلیر است) رخ می‌دهد. این دو دریاچه که رنگشان را از رنگدانه قرمز تولید می‌کنند که توسط Dunaliella Salina و Halobacteria تولید می‌گردد و معمولا از انرژی خورشید استفاده می‌کنند. برخلاف این دو، آب صورتی دریاچه هیلیر دائمی است و حتی اگر آب از دریاچه گرفته شده و به ظرف دیگری منتقل شود، این آب هنوز صورتی باقی می‌ماند! دانشمندان تلاش کرده‌اند نمونه‌های آب را مطالعه کنند اما تا کنون هنوز قادر به یافتن علت این رنگ صورتی شگفت‌انگیز نشده‌اند. در عوض، آنها دریافتند که این آب حاوی غلظت بالایی از نمک است و بیش از حد نمک دارد و تنها ۶۰۰ متر است، اما آب صورتی را می‌توان در هنگام پرواز در هواپیما به‌صورت خیلی نامحسوس رویت کرد که هرگز بیننده را متعجب نمی‌کند.

منبع‌: www.wanderwisdom.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها