|
کدخبر: 35658

سخنگوی سازمان غذا و دارو:

با شرکت‌های متخلف پخش دارو برخورد می‌شود

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: بر اساس سیاست‌های این سازمان، برای جلوگیری از بروز مشکل در تامین دارو به دلیل تحریم‌های آینده، بخش عمده‌ای از واردات دارو تا پایان مهرماه انجام می‌شود.

گسترش نیوز: وی با بیان اینکه در روند عادی واردات دارو و مواد اولیه مشکلی نداشتیم، افزود: الان به صورت فوری نیازمند تسریع و تسهیل در این موضوع هستیم تا طی هفته‌های آتی بتوانیم این کار را انجام دهیم.

توزیع ناگهانی دارو احتمال قاچاق را افزایش می‌هد

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره راهکار جلوگیری از قاچاق داروهایی که با ارز دولتی وارد شده‌اند، توضیح داد و گفت: همزمان که باید واردات و ذخیره‌سازی دارو را تسریع کنیم، همزمان ‌باید مراقب باشیم توزیع این دارو که با ارز دولتی وارد شده و به نوعی ارزان‌تر از کشورهای مجاور تمام می‌شود، دسترسی آسان را برای افراد سودجو ایجاد نکند؛ چون در این صورت این دارو را بعدا باید در مرزها و کشورهای مجاور پیدا کنید. همزمان با واردات مجبور هستیم در سیاست‌های توزیع تا جایی که امکان دارد اجازه ندهیم این دارو دوباره از ایران به کشورهای دیگر قاچاق شود.

جهانپور ادامه داد: گاهی موجودی دارویی در کشور به کمتر از سه ماه می‌رسد؛ بنابر این دارو را به فاز کمبود می‌بریم و فقط داروخانه‌های منتخب را برای توزیع آن تعیین می‌کنیم. همچنین ممکن است موجودی یک نوع دارو به کمتر از دو ماه برسد؛ در این صورت داروخانه‌های ویژه‌ای را به آن اختصاص می‌دهیم و باز هم محدود می‌کنیم. گاهی واردات دارو انجام شده و دپوی مورد نیاز وجود دارد، اما دارو از جنس اقلام دارویی خاصی است یا کاربرد بیمارستانی دارد یا نرخ تمام شده آن پایین‌تر از کشورهای همجوار است. اگر این دارو به سهولت توزیع شود و در دسترس هر فردی قرار گیرد، قطعا با پدیده‌ای به نام قاچاق مجدد دارو از ایران به خارج از کشور روبه‌رو می‌شویم.

لیست کمبودهای دارویی مشخص است

وی با بیان اینکه برای هر مورد دارو، تصمیم‌گیری و سیاست‌گزاری می‌شود، تصریح کرد: لیست اقلام دارویی که با کمبود روبه‌رو هستند، مشخص است و درحال‌حاضر کمتر از ۴۸ قلم است. برای داروی آلبومین نیز فراخوان داده شده است که شرکت‌هایی که می‌توانند واردات انجام دهند، در این فراخوان شرکت تا نیاز یکساله کشور تامین شود. میزان واردات آلبومین در ابتدای سال کافی نبوده است. این دارو مصرف بیمارستانی خاص دارد و قطعا در چنین شرایطی باید تجویز و مصرف آن را تحت سیاست‌های خاصی درآوریم؛ نباید قابلیت عرضه مستقیم و راحت برای چنین داروهایی، در چنین شرایطی و با این قیمت‌ها که ارزان‌تر از کشورهای اطراف است، ایجاد شود.

مجوز شرکت‌های پخش متخلف باطل می‌شود

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به تعلل برخی سیستم‌های پخش دارو برای توزیع این کالا، اظهار کرد: برخی از شرکت‌های پخش‌ کشوری یا استانی ممکن است به هر دلیلی مانند مطالبات و معوقه مالی از برخی داروخانه‌های دولتی و بیمارستان‌ها در توزیع تعلل کنند. این در حالی است که عدم ارائه دارو تخلف است. اگر شرکت‌ها به جز این عمل کنند به مراجع ذیصلاح قضایی معرفی می‌شوند. در برخی موارد نیز اگر شرکت‌ها در توزیع دارو به ویژه داروی بیماران خاص تعلل کنند، مجوز پخش از آنها گرفته می‌شود. دو شرکت‌ پخش به همین دلیل تذکر گرفته‌اند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها