|
کدخبر: 58904

پیکاپ کلاس «ایکس» نخستین قربانی مرسدس بنز!

همه چیز برای عرضه نخستین پیکاپ شرکت «مرسدس بنز»، از پیش برنامه‌ریزی شده بود. این خودرو به طرز با شکوهی رونمایی شد و تنوع پیشرانه و تریم‌های مختلف آن نیز به‌تدریج افزایش یافت.

گسترش‌نیوز : پیشرانه ۶ سیلندر، قلب تپنده اصلی این خودرو است. اما مرسدس بنز به این موتور اکتفا نکرد و نصب موتور ۸ سیلندر بر روی کلاس ایکس را در برنامه خود قرار داد. حتا پروژه تیون پیشرانه ۸ سیلندر برای کلاس ایکس نیز در دستور کار «دایملر» قرار داشت، اما تمام این موارد در حد شایعه باقی ماند!

mercedesxclass2.jpg

منابع موثقی در مرسدس بنز می‌گویند این شرکت در صدد کاهش هزینه‌ها و مدیریت منابع است و گویا پیکاپ کلاس ایکس، از نخستین قربانی‌های تصمیم‌های جدید مدیران این مجموعه خواهد بود! خودرویی که در سال گذشته تنها ۱۶٫۷۰۰ دستگاه فروش در اروپا، استرالیا و افریقای جنوبی داشته است. در واقع این پیکاپ متوسط، پایین تر از حد انتظارهای کمپانی ظاهر شده است و نتوانسته رضایت خاطر مدیران این گروه را برآورده کند. تا این لحظه هیچ چیز به تأیید رسمی دو طرف نرسیده است، اما شاید به زودی شاهد پایان زودهنگام همکاری مرسدس بنز با اتحاد «رنو - نیسان» باشیم.

mercedesxclass1.jpg

کلاس ایکس که نمونه ریبج شده و تغییریافته نیسان ناوارا است و در خط تولید دایملر در بارسلونا ساخته می‌شود، هرگز به اهداف تعیین شده برای خود نرسید. شاید دلیل اصلی این موضوع، نرخ بالای این محصول باشد. در آلمان، نسخه پایه این خودرو به نرخ رسمی ۳۷٫۲۹۴ یورو به فروش می‌رسد، برابر با ۴۱۸۵۶ دلار! اما مدل‌های ۶ سیلندر با توجه به سطح تجهیزات، از ۴۸٫۷۹۰ یورو یا همان ۵۴٫۷۵۹ دلار قیمت‌گذاری می‌شوند. برای مقایسه بد نیست بدانید که فورد F-۱۵۰ غول پیکر با تمام توانایی هایش، ۵۴٫۹۲۰ دلار امریکا نرخ دارد.

از سویی، بسیاری از رسانه‌های خودرویی در ۲ سال گذشته از فراخوان‌های پی در پی برای کلاس ایکس گزارش داده‌اند.

mercedesxclass.jpg

بیش‌ترین آن ها، شل بودن سیم کشی چراغ نورپردازی درون کابین بود که در تعداد زیادی از ایکس کلاس‌ها مشاهده می‌شد. چنین نقص مونتاژی برای یک پیکاپ پریمیوم و برند باسابقه مرسدس بنز، نابخشودنی محسوب می‌شود. عمده دلیل تصمیم مرسدس بنز به صرفه جویی در هزینه ها، سرمایه‌گذاری در کاهش آلایندگی پیشرانه‌های دیزلی است که به تازگی در پاس کردن استانداردهای سخت گیرانه اتحادیه اروپا، ناکام مانده‌اند. اکنون باید منتظر ماند و دید در نهایت، چه بلایی بر سر تنها پیکاپ مرسدس بنز می‌آید و آیا نخستین پیکاپ این شرکت به آخرین تبدیل می‌شود یا نه؟!

منبع: اسب بخار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها