|
کدخبر: 46049

راهنمای خرید و انتخاب کنیستر + قیمت

خودرو از قطعات مختلفی تشکیل می‌شود که باید به هر کدام از این قطعات توجه لازم را داشت و در زمان مناسب آن‌ها را تعویض کرد. کنیستر یکی از قطعاتی است که مرتبط با بخارات بنزین است و پس از مدتی خاصیت خود را از دست می‌دهد و باید تعویض شود.

گسترش‌نیوز: اجزای مختلفی در ارتباط با سوخت خودرو در باک فعالیت خود را انجام می‌دهند و باید به هر کدام از آن‌ها توجه لازم را داشت. یکی از قطعاتی که در این زمینه به فعالیت می‌پردازد کنیستر است که بخارات بنزین را در هنگام خاموش بودن خودرو جذب خود می‌کند. مخزن کنیستر پر از دانه‌های کربن فعال است و معمولا زیر گلگیر در سمت شاگرد تعبیه می‌شود. این مخزن دارای دو شلنگ است که یکی از آن‌ها به سمت باک و دیگری به سمت ورودی هوای موتور می‌رود. هنگامی که پیشرانه خودرو روشن است، بخارات بنزین به داخل پیشرانه کشیده و سوخته می‌شود اما هنگامی که پیشرانه خاموش است، این بخارات جذب کنیستر می‌شود و از ورود به هوا جلوگیری می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت یکی از وظایف مهم کنیستر جلوگیری از آلودگی هوا است.

canister1.jpg

نشانه‌های خرابی

خراب بودن کنیستر یک سری نشانه دارد که باید به آن‌ها توجه کرد ضمن این که خرابی آن باعث می‌شود آلودگی‌های بنزین به هوا منتقل شود. از جمله نشانه‌های خرابی کنیستر می‌توان به روشن شدن چراغ چک، بوی بنزین و صدای تق‌تق اشاره کرد. زمانی که چراغ چک خودرو روشن شود باید به وسیله دستگاه دیاگ خطاهای موجود را مشخص کرد و در نهایت امکان مشاهده خطای مرتبط با کنیستر وجود دارد. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند نشان‌دهنده خراب بودن کنیستر باشد به مشام رسیدن بوی بنزین است. اگر بوی بنزین به صورت دائم احساس شود باید شلنگ‌ها را بررسی کرد اما اگر این بو برخی از اوقات به مشام می‌رسد احتمال خرابی کنیستر وجود دارد. در نهایت یکی دیگر از عوامل این است که اگر خرابی کنیستر به علت پارگی شلنگ یا شکستگی مخزن کنیستر باشد، گاهی از اوقات صدای تق تق شنیده خواهد شد.

نحوه تست و زمان تعویض

برای این که کنیستر را تست کنید کافی است شلنگ اتصال باک به کنیستر را جدا کنید. زمانی که پیشرانه روشن است می‌توانید مکش هوا از سر شلنگ را بررسی کنید و اگر مکش به اندازه کافی بود یعنی کنیستر سالم است اما اگر مکشی رخ نداد نشانه‌ها حاکی از خرابی کنیستر است. علاوه بر مورد گفته شده باید مکش هوا از مجرای هوای آزاد نیز کنترل شود. قابلیت جذب بخارات توسط زغال‌های کنیستر زمان محدودی دارد و اگر به موقع این قطعه را تعویض نکنید قابلیت جذب بخارات در آن از بین می‌رود. معمولا عمر کنیستر حدود ۳۰ هزار کیلومتر یا ۲۴ ماه اعلام می‌شود.

مظنه بازار

قمیت کنیستر در بازار با توجه به شرکت سازنده این قطعه و نوع خودرو می‌تواند کاملا متفاوت باشد. به طور کلی این قطعه به خصوص برای محصولات تولید داخل قیمت بالایی ندارد و صاحبان خودرو با تعویض به موقع آن می‌توانند نقش خود را در کاهش آلودگی هوای شهر که به نفع همگان است ایفا کنند. قیمت این قطعه برای خودرویی مانند پراید حدود ۳۰ هزار تومان است و برای تولیدات داخلی نهایتا به ۶۰ هزار تومان می‌رسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها