|
کدخبر: 31396

جایگاه روزنامه صمت در حوزه صنعت، معدن و تجارت

ناصر بزرگمهر/ مدیر مسئول موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت

جهان امروز، جهان تخصص است، روزگار نشریات عمومی به سر آمده است، مردم در دنیای مجازی به اندازه کافی خبرهای عمومی را می‌شنوند و می‌خوانند.

یکی از راه‌های ماندگاری رسانه‌های مکتوب، تخصصی شدن آنهاست. روزگار پزشک ابن‌سینایی گذشته است، هیچ‌کس علامه دهر نیست، تنها دکتر بودن کافی نیست، چشم‌پزشکی هم دیگر تخصص نیست، چشم‌پزشک متخصص عنبیه و شبکیه و آب‌مروارید با هم تفاوت دارند، همه علوم وارد جزییات شده‌اند.

رسانه‌های مکتوب هم از این شرایط دور نیستند، امروز انواع نشریات تخصصی در هر رشته‌ای را می‌توان پیدا کرد، همه ورزش‌ها از شطرنج تا فوتبال و کشتی و نجات‌غریق برای خود نشریه تخصصی دارند.

از اوایل سال ۱۳۹۳ این فرصت طلایی در حوزه صنعت، معدن و تجارت به کمک وزیری مدبر فراهم شد که در کنار وزارت صنعت، معدن و تجارت رسانه‌ای مستقل، غیروابسته، بدون بودجه دولتی و کاملا خصوصی اما با موضوع تخصصی و مرتبط با اهداف این وزارتخانه وجود داشته باشد.

روزنامه صمت از ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ با تغییر نام روزنامه‌ای که ۲۵ سال سابقه انتشار در حد بولتن داخلی داشت، منتشر شد. صمت در ۳۲ صفحه و با حال و هوای تازه‌تر و داشتن فرم‌های جداگانه برای صنعت، معدن و تجارت و توجه خاص به استان‌ها و شهرک‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفت.

بعد از یک سال و نیم انتشار و پیدا کردن جایگاه ویژه در مطبوعات کشور و کسب جایگاه ۱۱ در رتبه‌بندی کل مطبوعات کشور، انتشار ۳ روزنامه جداگانه «گسترش‌صنعت»، «گسترش‌معدن» و «گسترش‌تجارت» و هر کدام در فرم‌های خاص و در دل روزنامه صمت ادامه کار گروهی همراهان روزنامه صمت بوده است. این روزنامه‌ها در طول ۳ سال گذشته با همه کارشکنی‌ها و توطئه‌ها و دروغ‌پردازی‌ها و لجن‌پراکنی و حسادت آنها که همیشه سهم بیشتر را می‌خواهند، توانست مهم‌ترین تریبون خانواده بزرگ صنعت، معدن و تجارت باشد و در اختیار همه کارشناسان و متصدیان برای اطلاع‌رسانی بیشتر قرار گیرد. دکتر شریعتمداری، وزیر بااخلاق صنعت، معدن و تجارت هم در نامه‌ای تاکید کردند که «با قوت به کار خودتان اهتمام بفرمایید».

به شهادت ۱۰۱۰ شماره روزنامه صمت و ۳۵۵ شماره روزنامه «گسترش‌صنعت» و ۵۵۱ شماره روزنامه «گسترش‌معدن» و ۴۰۲ شماره روزنامه «گسترش‌تجارت» بدون هیچ‌گونه اغراق، این مجموعه تنها روزنامه‌های ۱۰۰درصد تولیدی مطبوعات ایران هستند که توسط خبرنگاران و گزارشگران و نویسندگان و دست‌اندرکاران این موسسه هر روز تهیه و منتشر می‌شوند.

انتشار ۵۵۰ شماره روزنامه «گسترش‌معدن» یعنی ۴۴۰۰ صفحه با موضوع معدن و صنایع معدنی با تولید بیش از ۱۶ میلیون کلمه در این حوزه، اگر بزرگترین آرشیو معدن و صنایع معدنی در ۳ سال گذشته نیست، پس چیست؟ امروز منبع هر سایت و خبر معدنی در کل رسانه‌های کشور، این روزنامه است.

اما باور داریم که این روزنامه‌ها می‌توانند با خبرهای تخصصی حوزه‌های کار شما، رونق بیشتری بگیرند. گاهی مدیران سازمان‌ها به‌ویژه روابط‌عمومی‌ها از من درباره «خبر» و نحوه تهیه و ارسال آن می‌پرسند که در شماره شنبه گذشته ۱۹ اسفند ۹۶ توضیح دادم.

اما نخستین درسی که هر استاد روزنامه‌نگاری به آن اشاره می‌کند، این جمله است؛ «هرجا که فعالیت و حرکتی باشد، باید خبری باشد و هرجایی که کار است، باید کارنامه داشته باشد. هر کاشتی بعد از مرحله داشت، باید برداشتی داشته باشد.» قبلا نوشتم که بخشی از دلایل همین تجمع‌های مردمی در سالی که گذشت را در بی‌توجهی مسئولان به افکار عمومی ببینید، در کج‌اندیشی روابط‌عمومی‌هایی ببینید که بر اساس روابط حمومی! میز و صندلی‌ها را اشغال کرده‌اند، در پاسخگو نبودن مدیرانی ببینید که هرگز نیاز جامعه را حس نکرده و در اتاق‌های خود را به روی همه بسته‌اند، در کم‌دانشی مقاماتی ببینید که ارتباط خود را با رسانه‌ها از دست داده‌اند.

حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه در همان اوایل انقلاب و در پایان هزاره دوم و قبل از آنکه ۱۹۰ کشور جهان تصمیم بگیرند این قرن را قرن ارتباطات بنامند، به دولتمردان تاکید کردند که «کارهای خود را برای مردم بگویید»، تاکید کردند که «حتی کارهای کوچک و به نظر خودتان بی‌اهمیت را هم برای مردم بگویید.»

انتظار ما از شما دست‌اندرکاران صنعت، معدن و تجارت، حمایت است. مسئولان پیشین و کنونی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گفتند و می‌گویند که باید همه اعضای خانواده بزرگ این وزارتخانه از آنچه در این حوزه اتفاق می‌افتد، مطلع باشند.

این مهم بدون کمک همه خوانندگان و همه علاقه‌مندان حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت امکان‌پذیر نیست. فرصتی است تا ما با ویژه‌نامه‌های استانی، فعالیت‌های همه استان‌ها را به گوش و چشم مردم برسانیم. بدیهی است در این زمینه نباید مدیر و کارشناس از ما فقط انتظار تعریف و تمجید داشته باشد، رئیس‌جمهوری هم در بیانات خود ما را مکلف کرده‌اند که کارها را نقد کنیم. ما در اطلاع‌رسانی اخبار تلاش می‌کنیم، اما در خوب و بد خط تولید فعالیت‌های‌تان نیز خود را شریک می‌دانیم و به طور حتم خوبی‌ها و بدی‌های کارهای انجام‌شده را با یکدیگر منتشر خواهیم کرد، دیدن بخش خالی لیوان وظیفه روزنامه‌نگاری ماست، همچنان که دیدن بخش پر لیوان وظیفه روابط‌عمومی‌های شماست.

امیدواریم روزنامه صمت در سال جدید همچنان نخستین روزنامه‌ای باشد که هر روز صبح توسط دست‌اندرکاران حوزه بزرگ صنعت، معدن و تجارت مطالعه می‌شود. امیدواریم جرقه توجه به رسانه را در ذهن و دل شما عاشقان این حوزه تخصصی زده باشیم.

در مجالی که برایم باقی بود، باز همراه شما مدرسه‌ای می‌سازیم که در آن همواره اول صبح به زبانی ساده، مهربانی تدریس کنند و بگویند خدا، خالق زیبایی و سراینده عشق، آفریننده ماست و بگویید مهربانی است که ما را به نکویی، دانایی و توانایی فرامی‌خواند.

سال نو، سال ۱۳۹۷ بر همه عاشقان این سرزمین همیشه‌سبز، بر عاشقان تولید ملی، بر حامیان فرهنگ و مطبوعات و بر خوانندگان عزیز ما مبارک باد!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها