|
کدخبر: 88097

بررسی مسیر سرمایه‌گذاری‌ها در تالار شیشه‌ای

بورس تهران در حالی یکی از بهترین عملکردهای خود را در بهمن ماه شاهد بود و با ثبت بازدهی ۱۷درصدی، رکوردشکن ظاهر شد که در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری توانستند از شاخص بازار سهام سبقت گیرند و حتی بازدهی ۲۵درصدی را نیز به نمایش گذارند.

گسترش‌نیوز: به‌طوری‌که ۴۳درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام که معیار دقیق‌تری برای مقایسه با عملکرد نماگر اصلی بازار هستند، توانستند سودی به مراتب بیشتر از شاخص کل بورس کسب کنند.

رشد پرشتاب بورس و ثبت بازدهی ۱۷درصدی این بازار در بهمن ماه درحالی رقم خورد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان کانال دوم سرمایه‌گذاری در بورس، عملکردی قابل‌توجه داشتند. به‌طوری‌که نه تنها هیچ‌یک از ۱۵۸صندوق فعال در این بازار، زیانی را در ماه گذشته تجربه نکردند، بلکه سبقت آنها از شاخص کل بورس نیز به خوبی نمایان بود. به‌طوری‌که ۲۴صندوق از مجموع صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار، سوددهی بالاتری از شاخص را ثبت کردند که در این میان از ۲۴ صندوق مزبور، ۲۳صندوق از نوع سهامی بوده و یک صندوق نیز صندوق قابل معامله است.

به این ترتیب می‌توان عنوان کرد که صندوق‌های سهامی که معیار دقیق‌تری از عملکرد نماگر اصلی بازار سهام را دارا هستند، شرایط مطلوب‌تری را سپری کردند. بر این اساس ۲۳ صندوق از مجموع ۵۳صندوق سرمایه‌گذاری سهامی (یعنی ۴۳درصد)، سودی بیشتر از شاخص کل بورس نصیب سرمایه‌گذاران کردند. همچنین بررسی عملکرد دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه از جمله مختلط و قابل معامله نیز نشان می‌دهد که جو مثبت حاکم بر بازار سهام به کانال دوم سرمایه‌گذاری نیز سرایت کرده و سبب شده تا این نهادهای مالی نیز با عملکردی مثبت و کسب سود، بهمن ماه را پررونق سپری کنند.

از روند نسبت سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری (در سهام، مختلط و درآمدثابت) نشان می‌دهد که نسبت سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در سهام در مقایسه با ارزش کل دارایی‌های آنها از سال ۹۷ تا کنون، مطلوب و روبه رشد بوده است. البته بخش عمده‌ای از رشد مزبور مربوط به رشد بازار سهام در مدت اخیر بوده و طبیعی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز با این روند، نسبت سهام بیشتری را وارد پرتفوی خود کرده باشند. به این ترتیب ارزش کل دارایی‌های این سه نوع صندوق تا پایان بهمن ماه بیش از ۱۷۴هزار و ۵۶۶میلیارد تومان بوده که ۲۲هزار و ۵۱۰میلیارد تومان از این رقم به سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص یافته است.

در این میان نسبت سهام در ارزش دارایی‌های صندوق‌های بادرآمدثابت از ۶۳/ ۸درصد در پایان سال ۹۷ به ۳۶/ ۹درصد در پایان بهمن ماه امسال رسیده است. به این ترتیب ۱۵هزار و ۳۶۳میلیارد تومان از دارایی صندوق‌های بادرآمدثابت در سهام قرار دارد.

در همین راستا صندوق‌های مختلط نیز در پایان بهمن ماه، ۲/ ۲۶درصد از دارایی خود را به خرید سهم اختصاص داده‌اند. این نسبت در سال ۹۷ معادل ۹۵/ ۲۲درصد بوده است. همچنین ۳۴/ ۸۸درصد (بیش از ۶هزار و ۲۷۴میلیارد تومان) از ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهم نیز تا پایان ماه گذشته به سهام اختصاص داشته است. این نسبت در سال گذشته معادل ۲۵/ ۸۷درصد بوده است.

عملکرد صندوق‌های زیر ذره‌بین

بررسی روند تغییر و تحولات صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از صندوق‌های سهامی، بادرآمد ثابت، مختلط و قابل معامله در ماه گذشته، همان‌طور که عنوان شد نشان از آن دارد که بیشترین بازدهی کسب‌شده توسط این نهادهای مالی مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بوده است.

به‌طوری‌که در این صندوق‌ها بازدهی به ۲۵ درصد نیز رسید. در این میان ۲۳صندوق از ۵۳صندوق سهامی فعال در بازار سرمایه توانستند بازدهی بیشتر از شاخص کل بورس در ماه گذشته داشته باشند. در همین راستا صندوق‌های قابل‌معامله (ETF) نیز روندی مشابه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام داشته و توانستند بازدهی تا سطح بیش از ۱۷درصدی را به نمایش بگذارند.

صندوق‌های قابل معامله کالایی نیز توانستند با روندی صعودی همراه شوند. این گروه از صندوق‌ها که عمدتا در خرید طلا و سکه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌دنبال رشد قیمتی در بازار سکه و طلا، روندی مثبت را تجربه کردند. به‌طوری‌که به‌دنبال رشد نرخ ۱۰درصدی هر سکه طرح جدید در بهمن ماه، صندوق‌های فعال در این حوزه، سودی در محدوده ۸درصد را به نمایش گذاشتند.

عملکرد صندوق‌های مختلط نیز در ماه گذشته مطلوب و با سوددهی بیش از ۱۳درصدی این نهادهای مالی همراه بود. از سوی دیگر عملکرد صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز نشان از ثبت بازدهی ۲/ ۹درصدی این صندوق‌ها در بهمن ماه دارد. در این میان یکی از موارد قابل‌توجه، حضور صندوق‌های نیکوکاری در فهرست صندوق‌های برتر است. به‌طوری‌که ۳صندوق از ۵صندوق بادرآمدثابت که بیشترین بازدهی را در ماه گذشته کسب کردند، صندوق نیکوکاری هستند.

جزییات بیشتر از عملکرد صندوق‌های سهامی

همان‌طور که عنوان شد ۴۳درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام توانستند با ثبت بازدهی به مراتب بیشتر از شاخص کل بورس، عملکرد بهتری را به نمایش بگذارند. در این میان بازدهی ماه گذشته برترین صندوق‌ها، بسیار نزدیک به هم بود. به‌طوری‌که صندوق مشترک یکم سامان با ثبت بازدهی در حدود ۲۵درصد به‌عنوان برترین صندوق ماه گذشته شناخته شد.

در ادامه نیز صندوق همیان سپهر با ثبت بازدهی ۲۴درصدی در رتبه دوم قرار گفت. ثبت بازدهی ۶/ ۲۳درصدی توسط صندوق مشترک ارزش کاوان آینده نیز سبب شد تا این صندوق در رتبه سوم برترین صندوق برتر ماه گذشته قرار گیرد. البته بازدهی یک‌سال اخیر این صندوق بسیار شگفت‌انگیز بود. به‌طوری‌که توانسته در این بازه زمانی به سود بیش از ۳۵۳درصدی دست یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها