|
کدخبر: 58248

رئیس کمیسیون صنایع معدنی اتاق بازرگانی:

سود ۲۰درصدی سپرده یعنی تیر خلاص به تولید

رئیس کمیسیون صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: وقتی ۲۰ درصد بهره به سپرده‌های مردم پرداخت شود یعنی تیر خلاص به تولید و در نتیجه مردم هم به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید رغبت نخواهند کرد

گسترش‌‌نیوز:‌ برنامه "گفت‌وگوی اقتصادی" با موضوع حجم عظیم نقدینگی سرگردان با حضور دکتر بهرام شکوری کارشناس اقتصادی و رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش شد.

شکوری در برنامه "گفت‌وگوی اقتصادی"، وضعیت نامطلوب امروز را ناشی از مشکل ساختار اقتصادی کشور خواند و گفت: پس اندازهای مردم همیشه بوده و در همه دنیا هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه نظام بانکی در همه دنیا موتور محرکه اقتصاد کشور محسوب می‌شود گفت: نظام بانکی کشورهای مختلف دنیا ضمن تقویت طرف عرضه و تقاضا بهره‌های سنگین نمی‌پردازند اما وقتی ۲۰ درصد بهره به سپرده‌های مردم پرداخت شود یعنی تیر خلاص به تولید و در نتیجه مردم هم به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید رغبت نخواهند کرد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بهره‌های سنگین بانکی در کشور ترکیه گفت: این اقدام در ترکیه به صورت مقطعی و در زمانی است که کشور دچار مشکل شده و ارزش پول آن کاهش یافته است. ما هم در برخی مقاطع مجاز به این کار هستیم اما نه به صورت مستمر.

این مقام مسئول سودآور کردن فعالیت‌های اقتصادی را راهکاری برای هدایت پولها به این سمت عنوان کرد و افزود: وقتی خود فعالان اقتصادی دچار مشکل اند، زیرساختها مناسب نیست و هزینه‌های حمل‌ونقل و نرخ تمام شده ما چند برابر دنیاست نمی‌توان مزیت رقابتی ایجاد کرد.

شکوری تأکید کرد: تمام هم و غم ما در قانونگذاری و سیاست‌گذاری باید در جهت حمایت از تولید باشد چراکه اگر تولید رقابتی نشود ضرر خواهیم کرد و هیچ کسی هم به دنبال خرید سهام از یک زیان ده نیست. یکی از رسالت‌های حاکمیت اعم از مجلس، دولت و قوه قضاییه حمایت از تولید است تا سود تولید از سود بانکی بیشتر باشد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده در کشور گفت: درحال‌حاضر یک فعال اقتصادی در همین شرایط بد اقتصادی، که بانک‌ها قدرت تسهیلات دهی ندارند، یک فعالیتی را آغاز می‌کند اما هنوز کارخانه به بهره‌برداری نرسیده دولت ۹ درصد از او ارزش افزوده دریافت می‌کند. اگر نوع نگاه حاکمیت در جهت تقویت تولید نباشد رونق تولید محقق نخواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها