|
کدخبر: 41510

اختصاصی گسترش نیوز:

سرانجام نمایش فوتبال در سینما چه می‌شود؟ / سکوت مدیرعامل خانه سینما

پخش فوتبال در سینماها در چند ماه اخیر به یکی از موضوع‌های مورد بحث سینمایی‌ها و رسانه‌ها تبدیل شده است.

گسترش نیوز: تجربه پخش بازی‌های جام جهانی در برخی سینماها، نظرات متفاوتی پیرامون پخش فوتبال در سینماها را از طرف صاحب نظران این حوزه به دنبال داشت. با توجه به برنامه‌ دیدارهای ایران در جام ملت‌های آسیا و پخش مجدد فوتبال در سینماها، در صورت تصویب کارگروه اکران، گسترش نیوز گزارشی از نظرات برخی مخالفان و موافقان این موضوع، تاثیر پخش فوتبال بر اکران فیلم‌ها و آخرین وضعیت پرداخت پول تهیه‌کنندگان توسط سینماداران تهیه کرده که در ادامه می‌خوانید.

saeedipoor.jpg

درآمد حاصل از پخش مسابقات فوتبال را بطور کامل به خانه سینما پرداخت کردیم

رضا سعیدی‌پور مدیرعامل «سینما آزادی» در گفت‌وگو با گسترش نیوز درباره پخش مسابقات فوتبال در سینماها گفت: حقیقت این است که بسیاری از مردم زمان پخش مسابقه فوتبال تیم ملی برای تماشای فیلم به سینما نمی‌آیند و سالن‌های سینما در آن زمان برای اکران فیلم خلوت می‌شود، اما پخش فوتبال در سینماها باعث می‌شود که مردم به سینماها مراجعه کنند و مسابقات را آنجا ببینند. ما تجربه پخش مسابقات جام جهانی را در سینما داشتیم که با استقبال خوب مردم همراه بود. وقتی فوتبال در سینما پخش می‌شود کسانی که برای تماشای فوتبال به سینما می‌آیند، پوستر فیلم‌ها را نیز می‌بینند و ترغیب می‌شوند تا همان موقع بعد از پخش مسابقه فوتبال و یا در روزهای آینده آن فیلم را ببینند که این خود یک‌ نوع تبلیغ است و باعث رونق تماشای فیلم از سوی مخاطبان می‌شود.

سعیدی‌پور در پاسخ به برخی تهیه‌کنندگان که می‌گویند پخش فوتبال در سالن‌های سینما باعث سوختن اکران فیلم‌ها می‌شود افزود: به هیچ وجه این‌طور نیست، زمانی که تیم ملی مسابقه دارد، بسیاری از مردم تماشای ‌فوتبال را انتخاب می‌کنند و در واقع آن زمان برای فیلم‌ها زمان سوخته محسوب می‌شود. اگر در آن زمان سالن‌های سینما را بررسی کنیم متوجه می‌شویم تعداد اندکی به سالن می‌آیند و حتی افرادی که در سالن مشغول تماشای فیلم هستند دائم به لابی می‌آیند و پیگیر نتیجه مسابقه می‌شوند. حتی گاهی فیلم را رها می‌کنند و در لابی سینما تماشای فوتبال را ترجیح می‌دهند.

مدیرعامل سینما آزادی افزود: اینطور نیست که همه تهیه‌کننده‌ها از پخش فوتبال در سالن سینما ناراضی باشند، بعضی از آنها نیز از این موضوع استقبال می‌کنند و حتی خودشان برای تماشای فوتبال به سینما می‌آیند ضمن اینکه مسابقاتی که ما پخش می‌کنیم یک رویداد ملی است و تهیه‌کنندگان و دست‌اندرکاران فیلم‌ها نیز باید به این موضوع به چشم یک رویداد ملی نگاه کنند.

سعیدی‌پور در ادامه گفت: از چند سالنی که ما در مجموعه سینما آزادی داریم فقط یکی به پخش فوتبال اختصاص داده می‌شود و سالن‌های دیگر برای اکران فیلم‌ها برقرارند. و سالنی که برای پخش فوتبال در نظر گرفته می‌شود فقط در ساعت پخش فوتبال، اکران فیلم ندارد، اما قبل و بعد از پخش مسابقه فوتبال بر اساس برنامه عادی به اکران فیلم‌ها اختصاص خواهد داشت.

مدیرعامل مجموعه سینما آزادی در مورد پرداخت عواید سازندگان فیلم‌ها از فروش مسابقات جام جهانی افزود: من درمورد سینمای خودمان صحبت می‌کنم که بر اساس توافقی که با خانه سینما داشتیم، بعد از پخش مسابقات فوتبال، درآمد حاصل از پخش مسابقات را که توافق کرده بودیم بطور کامل به خانه سینما پرداخت کردیم.

رضا سعیدی‌پور درمورد پخش مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا در مجموعه سینما آزادی افزود: در این خصوص صحبت‌ها انجام شده و مسابقات تیم ملی ایران را که کارگروه اکران، مصوب کند پخش می‌کنیم.

hashemi_z.jpg

تا جایی که بتوانم مانع پخش مسابقات فوتبال در سینماها خواهم شد

سید ضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، عضو هیات رئیسه شورای‌عالی تهیه‌کنندگان و دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران و عضو شورای‌عالی اکران، در یک برنامه رادیویی در خصوص پخش مسابقات جام ملت‌های آسیا در سینماها گفت: تا جایی که بتوانم به عنوان دبیر کمیته انضباطی مانع پخش مسابقات فوتبال در سینماها خواهم شد، زیرا اگر پخش فوتبال در سینماها بخواهد روال بشود و به همین صورت پیش برود سینما تبدیل به مکانی برای نمایش مسابقات فوتبال خواهد شد. فوتبال، لیگ‌ها و مسابقات متعددی دارد که برای فوتبال‌دوستان که تعدادشان هم کم نیست، مهم است. این روند به نمایش فیلم‌ها و فروش آنها آسیب می‌زند. باید جلوی این روند بایستیم تا سینما آسیب نبیند.

وی در ادامه از آخرین وضعیت پرداخت پول تهیه‌کنندگان توسط سینماداران گفت: متاسفانه حلقه‌ای از سینماداران که با پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان همدست هستند از آشفتگی موجود در صنف، سوء استفاده کرده و هنوز پول تهیه‌کنندگان را بابت پخش بازی‌های جام جهانی پرداخت نکرده‌اند و فقط ۶ سینما از بین همه سینماهای نمایش‌دهنده فوتبال عواید فروش خود را به صاحبان فیلم‌ها پرداخت کرده‌اند.

دبیرکمیته انضباطی کارگروه اکران افزود: پیگیر پرداخت سهم هر سینما هستیم و یکی از دلایل مخالفت سینماداران با حضور کمیته انضباطی همین پیگیری هاست. امیدوارم هرچه زودتر هر سینمادار سهم فروش صاحبان فیلم را بپردازد و این موضوع ختم شود. قطعا تلاشمان این است که اگر دوباره پخش فوتبال در سینماها به تصویب برسد و شرایط لازم را برای نمایش در سینماها داشته باشد، در پردیس‌های سینماهایی که در پرداخت حق صاحبان فیلم‌ها در زمان اکران جام جهانی بدحسابی کردند، اجازه پخش داده نشود.

هاشمی به مخالفت شخصی خود از پخش فوتبال در سینماها اشاره کرد و گفت: من به شخصه با پخش فوتبال در سینماها مخالفم و معتقدم که نباید سینما را به محلی برای کسب درآمد‌های دیگر تبدیل کرد. اگر به همین منوال پیش رود می‌توانند عروسی و مراسم‌های شخصی را هم در سالن‌های سینما برگزار کنند و آیا این ممکن است؟ سالن سینما جای مقدسی است و نمی‌شود آن را برای هر مکانی استفاده کرد. اینکه خانواده‌ها نمی‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند و به نحوی سینما را جایگزین این مکان کرده‌اند، قابل بحث است و باید بعضی از سالن‌های پردیس‌هایی که چندسالن سینما دارند را به این کار اختصاص داد.

mahdavian_m.jpg

حالا زمان امپراطوری سینمادارهاست

محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم‌های لاتاری، ماجرای نیمروز و ایستاده در غبار نیز چندی پیش اعتراض خود را درباره نمایش فوتبال در سالن‌های سینما اعلام کرد.

مهدویان گفت: از شنیدن خبر نمایش فوتبال در سالن‌های سینما عمیقا ناراحت‌ هستم. من مخالف فوتبال نیستم و اتفاقا عاشق تماشای دسته‌جمعی آن هستم. ولی معتقدم در این ماجرا کسی دلش به حال مردم و نشاط جمعی‌شان نسوخته، وگرنه چرا مجوز نمایش فوتبال در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها را صادر نمی‌کنند‌؟ راستی مگر حق پخش مسابقات فوتبال را از بودجه‌ی کشور و از جیب مردم پرداخت نکرده‌اند؟ چه دلیلی دارد که برای تماشای آن از مردم پول دوباره بگیرند؟ چرا مثل همه جای دنیا فوتبال را در پارک‌ها و اماکن عمومی، روی تلویزیون‌های شهری یا پرده‌های بزرگ به طور رایگان برای مردم نمایش نمی‌دهند؟

من غمگینم چون عاشق سینما هستم و همیشه سالن‌ سینما را خانه خود دانسته‌ام. سینما را دوست دارم به دلیل تصویری که روی پرده‌اش نقش می‌بندد. سینما جای فیلم دیدن است. اجرای تئاتر رو حوضی و کنسرت‌‌های شیش و هشت و نمایش فوتبال در سینما، به این معنی است که دوران سیطره‌ی فیلم‌سازها و تهیه‌کنندگان و مدیران فرهنگی بر سینمای ایران تمام شده است. ظاهرا باید بپذیریم که حالا زمان امپراطوری سینمادارهاست. دیگر آنها هستند که تعیین می‌کنند پول در نشان دادن چه چیزی روی پرده‌ی نقره‌ای سینما است. به همین سادگی ما را از خانه‌مان بیرون می‌کنند.

shahsavari_m.jpg

مدیرعامل خانه سینما حاضر به پاسخگویی نشد درخصوص پرداخت درآمد پخش مسابقات جام جهانی در سینماها توسط سینماداران و گلایه تهیه‌کنندگان، به سراغ منوچهر شاهسواری رفتیم که متاسفانه باوجود تلاش و پیگیری‌های فراوان، وی حاضر به مصاحبه و پاسخگویی نشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها