|
کدخبر: 31932

دولت بلایی که سر دلار آورد سر کاغذ نیاورد

برخی اهالی نشر تا جایی وضعیت کنونی بازار کاغذ را نامناسب می‌دانند که ادامه این شرایط را زنگ خطری برای حیات صنعت نشر و همچنین مطبوعات بر می‌شمارند.

گسترش نیوز: در همین رابطه اعظم کیان افراز مدیر نشر افراز با اشاره به تصمیم دولت برای ورود کاغذ به فهرست کالاهای اساسی گفت: در شرایطی که نوسانات بازار ارز تاثیر مستقیمی بر نرخ کاغذ می‌گذارد تصمیم دولت برای اینکه کاغذ را جزو کالاهای اساسی قرار دهد، یک تصمیم منطقی و درست است. اما از طرفی افسوس می‌خوریم که چرا این اتفاق زودتر از این‌ها نیفتاد و حالا که وضع نشر در کشور به شرایط بحرانی رسیده است تصمیم گرفته شده تا برای واردات کاغذ از نرخ ارز کالاهای اساسی بهره ببرند؟

وی در ادامه گفت: در دولت‌‌های نهم و دهم شاهد آن بودیم که یارانه کاغذ در اختیار گروه خاصی قرار می‌گرفت و بعد از آنکه دولت تصمیم گرفت خرید کتاب را از ناشران انجام دهد یارانه کاغذ به صورت دیگر و با خرید کتاب از ناشران انجام گرفت. امروز عزم دولت برای کنترل بازار کاغذ بسیار خوب است.

مدیر نشر افراز همچنین گفت: در روزهای آینده باید شاهد واکنش بازار به این تصمیم باشیم. ضمن آنکه نباید فراموش کنیم که بازار ارز نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومانی واکنش مثبتی تا امروز نداشته است و امیدواریم نگاه دستوری دولت در یکسان‌سازی نرخ کاغذ منجر به رخوت بازار نشود.

azamkianafraz.jpg

وی افزود: اوضاع کاغذ وضعیت نگران کننده‌ای را در پیش گرفته است و اگر چاره‌ای که دولت کرده است به زودی نتیجه ندهد بسیاری از ناشران باید قید چاپ کتاب را بزنند و به سمت انتشار کتاب به صورت الکترونیکی رو بیاورند. این اتفاق برای نشر ما تلخ خواهد بود. الان در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب هستیم و اگر جلوی افزایش نرخ کاغذ گرفته نشود تاثیرات منفی آن را از همین نمایشگاه کتاب امسال شاهد خواهیم بود.

وی در پایان راهکار حل این مشکل را نظارت می‌داند و می‌گوید: واردکنندگان و توزیع‌کنندگان کاغذ تعداد محدود و مشخصی هستند و برای اینکه تصمیم دولت برای کنترل نرخ کاغذ به سرانجام خوبی برسد باید بر نحوه خرید و فروش و تخلفات این حوزه نظارت بیشتری صورت بگیرد.

مدتی است که کاغذ کیمیا شده و بیم آن می‌رود که صنعت نشر با یک رخداد دیگر همچون گرانی ارز و کمبود کاغذ رو به تعطیلی برود. اتفاقی که می‌تواند صنعت نشر و مطبوعات کشور را با بحران بزرگی روبه‌رو سازد. باید دید در هفته‌ها و ماه‌های آتی چه اتفاقی برای صنعت نشر کشور رخ می‌دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها