|
کدخبر: 31931

یک ناشر: با نگاه دستوری نمی‌توان قیمت کاغذ را کنترل کرد

بحران کاعذ بیش از شش ماه است که صنعت نشر کشور و به‌خصوص ناشران خصوصی کتاب و مطبوعات را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. مشکلاتی که با نوسانات اخیر بازار ارز رنگ تازه‌ای به خود گرفته و بسیاری از نشریات و ناشران با گرانی بیش از ۴۰۰ تومانی کاغذ در هر کیلو مواجه شدند.

گسترش نیوز: اهالی نشر بر این باورند که دولت باید بتواند با مدیریت نرخ کاغذ و حمایت از مطبوعات و ناشران از تضعیف رسانه‌های کاغذی و همچنین صنعت نشر جلوگیری کند.

خبر افزایش تعرفه واردات کاغذ و تحریر روزنامه‌ها به دنبال افزایش نرخ ارز، واکنش برخی از روزنامه‌های خصوصی را که پیشتر نیز از عرض و طول و تعداد صفحاتشان کم کرده یا کلا از کاغذ به وب کوچ کرده بودند، به دنبال داشت.

در همین راستا، وزیر فرهنگ و ارشاد شامگاه یکشنبه با انتشار پیامی در صفحه شخصی توئیتر خود، اظهار کرد که با توجه اهمیت دولت به نیاز فرهنگی، کاغذ در لیست کالاهای اساسی قرار خواهد گرفت.

سید عباس صالحی نوشت: «کاغذ در لیست کالاهای اساسی چون مواد غذایی و دارویی قرار گرفت و از تفاوت ارزی، که دولت تامین می‌کند، برخوردار خواهد بود.برای ناشران، نویسندگان و اصحاب مطبوعات، خبر خوشایندی است که دولت نیاز فرهنگی را چونان غذا و دارو برای کشور مهم و اساسی می‌داند.»

0ketab-1204.jpg

چنین اظهاراتی از سوی وزیر ارشاد از نگاه جدی دولت به حل این مسئله حکایت دارد، اما اینکه این وعده تا چه اندازه به حل مشکل مطبوعات و خصوصا ناشران خصوصی منجر شود، در آینده مشخص می‌شود. این روزها ناشران خصوصی در رقابتی نابرابر با رسانه‌های دولتی، به سختی خود را به پیشخان‌ روزنامه‌فروشی‌ها می‌رسانند و تداوم این روند به نابودی بیشتر رسانه‌های کاغذی و آسیب به روزنامه‌نگارانی منجر می‌شود که در شرایط عادی هم از امنیت شغلی خوبی برخودار نیستند و با کوچکترین تنشی تنشان به لرزه می‌افتد.

عماد شاطریان مدیر نشر بیدگل با اشاره به تصمیم جدید دولت در وارد کردن کاغذ به لیست کالاهای اساسی در گفت‌وگو با خبرنگار صمت گفت: تاثیر این تصمیم دولت را هنوز نمی‌توان بر روی بازار کاغذ مشاهده کرد. نرخ کاغذ در سال ۹۷ و تا امروز واکنشی نشان نداده است و حتی در روزهایی که نرخ ارز نوسانات زیادی دارد هنوز کاغذ نسبت به گرانی و یا ثبات نرخ واکنش نداشته است.

وی در ادامه گفت: ما در نشر بیدگل پیش از آغاز سال توانستیم کاغذ مورد نیاز خودمان را تا مقطع مشخصی تامین کنیم و گرانی کاغذ در نشر ما تاثیر نمی‌گذارد.

شاطریان افزود: نکته مهم در تصمیم جدید دولت این است که باید ببینیم آیا بازار نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد؟ با نوسانات بازار ارز بسیاری از فروشندگان و وارد‌کنندگان کاغذ دست نگه داشتند تا تکلیف بازار مشخص شود. در این شرایط دولت حتی اگر با نگاه دستوری به کاغذفروشان آنها را به فروش کاغذ با نرخ دولتی مجبور کند باز هم نمی‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد. واردکنندگان کاغذ حساب سود و زیان خود را می‌کنند.

این ناشر در پایان گفت: در شرایطی که تمامی کارخانه‌های تولید کاغذ داخلی تعطیل شدند و تمامی اندوخته کاغذ ما وارداتی است نگاه دولت باید حمایتی باشد و امیدواریم ورود کاغذ به جمع کالاهای اساسی تا حدودی بر ثبات صنعت نشر کمک کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها