|
کدخبر: 72817

قتل‌عام زبان بسته‌ها در فریدونکنار/ تصاویر+۱۳

فعالان محیط زیست می‌گویند کشتار پرندگان در آسمان شمال کشور شدت گرفته است. شکارچیان که به اعتقاد برخی مسؤولان افراد فقیری هستند، پرندگان حرام گوشت مهاجر را با قیمت‌های نجومی در بازار فریدون کنار می‌فروشند.

گسترش‌نیوز - اصلا لازم نیست درباره اوضاع بازار پرندگان فریدونکنار صحبتی کنیم. کافی است عکس‌ها و فیلم‌هایی که از بازار فروش پرندگان در این شهر منتشر می‌شود را از نظر بگذرانیم تا بفهمیم اوضاع آسمان مازندران برای پرندگان سیاه است. این بازار ویترین و آیئنه‌ای تمام قد از وضعیت کشتار پرندگان در شهرهای شمالی است که هر روز به تعداد این شهرها افزوده می‌شود.

fere-koshtar06.jpg

*اوضاع وخیم بازار فریدونکنار در سال جاری

به گفته کارشناسان وضعیت سال جاری بازار فروش پرندگان در فریدونکنار نسبت به سال‌های گذشته بسیار وخیم‌‌تر است، چون سازمان محیط زیست روش‌هایی برای مقابله با این کشتار پیش گرفته که انجامش از همان شروع محکوم به شکست است.

پرندگانی همچون «خوتکای ابروسفید»، «خوتکای معمولى»، «فیلوش‌»، اردک سرسبز»، «اردک نوک پهن‌»، «اردک گیلار‌» و «چنگر معمولى» در این بازار به چشم می‌خورد‌، پرندگان حرام گوشتی همچون «باکلان» که نوعی پرنده ماهی‌خوار است هم دیده می‌شود، اینها تازه پرندگانی است که در ملاء عام قرار دارد، یکی از فعالان محیط زیست که عکس‌های این بازار را برای خبرگزاری فارس تهیه و ارسال کرده است درباره اوضاع بازار فریدونکنار اینطور توضیح داد که وقتی از یکی فروشندگان درخواست پرنده زنده کردم او به زیر میزش اشاره کرد، در آنجا دو پرنده زنده داخل کیسه پلاستیک مشکی دست و پا می‌زدند.

fere-koshtar03.jpg

*پرنده‌کشی بیماری مسری در حال سرایت به شهرها و استان‌های مجاور

حداقل نیمی از این پرندگانی که در این بازار خرید و فروش می‌شوند از استان‌های مجاور صید شده‌اند و این بازار همچون یک بیماری لاعلاج و مسری‌، پرنده‌کشی و قاچاق پرندگان را به استان‌های مجاور تسری داده است. در این بازار به‌صورت مداوم انواع پرندگان حرام گوشت مانند لاشه انواع حواصیل‌ها (بوتیمار‌ها، اگرت‌ها، حواصیل ارغوانى و خاکسترى و شب)، باکلان‌ها (معمولى و کوچک) به‌فروش می‌رسند.

*محلی‌ها و باغ‌های پرندگان مشتری‌های پروپاقرص پرنده‌های شکار شده

عموما‌ مردم محلی که خریدار گوشت این پرندگان هستند و پیمانکاران شهردارى‌ها در باغ‌هاى پرندگان، اصلی‌ترین سوخت‌رسانان این بازار و سرکرد‌‌گان قانون گریز و‌ قداره‌کش آن هستند. سوداگران بازار فریدونکنار به کرات اعلام کرده‌اند در صورت برخورد قانون با خود و تعطیلی بازار‌، تهدید به ایجاد اغتشاش و شورش در شهرستان فریدونکنار کرده‌اند. تا جائی که به‌نظر می‌رسد مسؤولان هم از این تهدید و نهیب به شدت می‌هراسند تا حدى که مصوبه شوراى تامین را براى مقابله و ساماندهى این وضعیت اجرایى نمی‌کنند و هیچیک از این متخلفان در این ارتباط مورد تعقیب قضایى قرار نگرفته اند.

*در خواب غفلت مدیران محیط زیست، پناهگاه حیات وحش 45 هکتاری، تصرف و به دامگاه تبدیل شده است

لپوی فریدونکنار (لپوی فریدونکنار حدفاصل شهرک خزرشهر جنوبی و دامگاه فریدونکنار) پناهگاه حیات وحش ثبت شده ملی است و مشخص نیست چطور به متصرفان اجازه برداشت و شکار پرندگان در این منطقه داده می‌شود.

فرزاد علیزاده دبیر اجرائی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به اینکه لپوی فریدونکنار در سال 1357 توسط شورای عالی محیط زیست به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته شده است و حالا در خواب غفلت مدیران محیط زیست مازندران، تمام این منطقه 45 هکتاری تصرف و به دامگاه تبدیل شده است، گفت: سرتاسر این تالاب مملو از تورهای هوائی است که موفق به تصویر‌برداری از آن‌هم شده‌ایم.

محلی‌ها می‌گویند: محیط زیست مازندران امسال فقط موفق شده، دامگذاران را راضی کند که فقط ارتفاع تورها را کمتر کنند و هیچ توفیقی در جمع آوری دام‌های هوایی نداشته است.

fere-koshtar04.jpg

*چرا سازمان محیط زیست به دنبال جذب رضایت شکارچیان است، آن هم با خواهش و تمنا

محمدعلی یکتانیک کارشناس و فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در واکنش به ادعای سازمان محیط زیست در خصوص جمع‌آوری تورهای هوایی و کاهش ارتفاع آن‌ها برای مقابله با این نوع شکار غیرمجاز در شهرهای استان مازندران اظهار داشت: این روش سازمان محیط زیست است که کاری که می‌داند غیرممکن است شروع کرده و بعد بگوید نمی‌توانیم مقابله کنیم. اینکه محیط زیست از شکارچیان غیرمجاز خواسته است ارتفاع تورهایشان را کمتر کنند،‌ کمتر شکار کنند و تکثیر در اسارت را جایگزین شکار پرندگان مهاجر کنند در واقع یک توجیه عوام فریبانه است.

وی با تاکید بر اینکه این سودجویان به دنبال کسب اجازه از محیط زیست نیستند، گفت: جای سؤال است که چرا سازمان محیط زیست دنبال جذب رضایت شکارچیان آن هم با خواهش و تمناست. مثل این است که پلیس به جیب‌برها بگوید بیایید از من مجوز بگیرید و به کارتان ادامه دهید.

علیزاده هم با تائید نظر یکتانیک گفت: اساساً جمع‌آورى مقطعى تور‌هاى هوایى و مبارزه با هر نوع دام‌گذارى‌، تا زمانى که فشارى بر بازار عرضه وجود ندارد، صرفاً نمایش‌هاى رسانه‌اى و فاقد کارکرد و نتیجه هستند که بودجه و زمان را بیهوده از بین برده‌اند. گرچه براى بازار تور فروشان فریدون‌کنار (حدود ١٠ مغازه که تخصصى تور می‌فروشند) بازار پر رونقى ایجاد شده است. تورهایی که استفاده از آنها هم در خشکی و هم در آب کاملاً غیر‌قانونی است.

این تورها به‌دلیل نایلونی بودن بسیار تیز و برنده هستند به‌طوری که پرنده‌ای که در دام این نوع تور هوائی بیفتد هیچ شانسی برای رهایی ندارد و در کمترین حالت دست و پایش بریده و زخمی خواهد شد.

*شرق تا غرب فریدونکنار پوشیده از دام‌های هوایی

سود شکار و فروش پرندگان مهاجر آنچنان به مذاق سودجویان خوش آمده که از شهر فریدونکنار تا قبل از بابلسر در چندین منطقه خشک‌رود، اوجاکسر،‌ کله‌بست، تا بابلسر و پس از آن در باقرتنگه، بهنمیر، زرین کلا و ... و از فریدونکنار به جهت غرب وزرا محله، ازباران، مریج محله، سرخرود، زرین کلا، ملا کلا، درویش‌آباد، شهرستان محمودآباد، اهلم، برنجده تا شهرستان نور تا شهرستان رویان، یعنی تمام منطقه و تمام آب‌بندهایش بلا استثناء پوشیده از دام‌هایی هوایی شده است.

حالا در این شرایط محیط زیست می‌گوید 6 هزار رشته دام جمع کرده است در حالیکه هزاران تور دیگر در این منطقه وجود دارد. واضح است تا زمانی که بازار فروش پرندگان در فریدون‌کنار وجود دارد، جمع کردن مقطعى بخش اندکى از تورهای هوایی بیهوده است و صرفاً بازار فروشگاه‌هاى تورفروشى فریدونکنار را گرم‌تر کرده است..

* اینجا بازار فقرا نیست بازار مکاره است

یکتانیک با اشاره به اینکه در طول ده سال گذشته و رشد هر روزه این بازار سیاه، مسؤولان می‌گویند افراد ضعیف و فقیر از این راه معیشت می‌گذرانند و نمی‌توانیم جلوی معیشت آنها را با بگیریم، گفت: شکارچیان در بازار فریدونکنار، 5 غاز را یک میلیون تومان می‌فروشند و 10اردک به قیمت 800 هزار تومان در این بازار خرید و فروش می‌شود. کجای این بازار، بازار فقراست که ادعا می‌شود نمی‌توانیم جلوی معیشت فقرا را بگیریم، با این قیمت‌ها بسیاری از پولدارها هم نمی‌توانند از این بازار خرید کنند.

آنطور که این فعال محیط زیست توضیح داد: بازار لاشه فروشی فریدونکنار آنچنان برای سودجویان جذاب شده است که شکار پرندگان مهاجر دیگر تنها محدود به آسمان فریدونکنار، ازباران و سرخرود نیست؛ علاوه بر قتل عام انبوه پرندگان مهاجر در این منطقه، پرندگان مهاجر در پناهگاه حیات وحش میانکاله تا استان گلستان و تالاب‌های این استان در حاشیه شهرستان بندر بندرگز، تا آشوراده و حتى در تالاب‌های آلماگل و آجی گل و آلاگل که جزو لیست رامسر سایت هستند نیز گرفتار این معضل رو به تسرى هستند.

fere-koshtar05.jpg

*محیط زیست متهم ردیف اول کشتار بی‌رحمانه‌ای است که صفر تا صد آن غیر قانونی است

علیزاده بیان داشت: اکنون چند سالی است که باید نگران تالاب‌های جنوبی‌تر کشور از جمله هورالعظیم و شادگان که هردو نیز تالاب بین المللی هستند هم باشیم، پر واضح است که محیط زیست بدون هیچ عذر و بهانه‌ای متهم ردیف اول در این کشتار بی‌رحمانه ای است، که صفر تا صد آن غیر قانونی است.

یکتانیک با اشاره به اینکه با کمک جمعی از فعالان محیط زیست قیمت پرندگان شکار شده در شهرها و استان‌های مختلف را مقایسه کرده‌آند، گفت: قیمت پرندگان در بازار فریدونکنار از همه جا گرانتر است آن هم دو سه برابر قیمت چون این بازار مشتری خاص خودش را دارد و در واقع این بازار تبدیل به یک بارانداز شده است.

*کشتار غازها، سرآغاز تراژدی هر ساله ورود پرندگان مهاجر به آسمان ایران

وی با بیان اینکه کشتار عظیم غازها از همان ابتدای ورودشان سرآغاز تراژدی هر ساله ورود پرندگان از آسمان ایران است، گفت: شکارچیان این منطقه در حدود یک ماه از آغاز زمان مهاجرت غازها، دو سوم جمعیت‌شان را قتل عام می‌کنند. برخی از این پرندگان از گونه‌هایی هستند که در لب تیغ انقراض قرار گرفته‌اند، مثل غاز پیشانی سفید کوچک.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست هر چند سال کارشناسانش را برای آموزش نحوه حفاظت آنها به همایش‌های بین‌المللی می‌فرستد ولی فراموش کرده است که در خاک ایران چه بلایی بر سر همین گونه در معرض انقراض غازها می آید.

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه تورهای هوایی گزینشی عمل نمى‌کنند و در نتیجه انواع غازها مثل «غاز پازرد»، «عروس غاز»، «غاز خاکستری» و «غاز پیشانی سفید» را شکار می‌کنند، بیان داشت:‌ فارغ از خرید و فروش غازها و سایر گونه‌ها در بازار فریدونکنار لاشه «باکلان» و انواع حواصیل ‌که حرام گوشت هستند نیز به صورت روزانه و کاملا علنى عرضه می‌شود. به خصوص «باکلان» در هیچ کجای جهان خورده نمی‌شود و فارغ از حرام گوشت بودن جای تعجب دارد. حتی شغال هم لاشه باکلان را نمی‌خورد.

یکتانیک با تاکید بر اینکه کنترل بازار بهترین روش برای مقابله با این معضل بزرگ محیط زیستی کشور است، گفت: محیط زیست به جای اینکه از شکارچیان خواهش و تمنا کنند می‌تواند چند نفر از یگان حفاظتش را در بازار فریدونکنار مامور کند تا تنها به کسانی که پروانه «صید دوما» دارند اجازه فروش دهد.

fere-koshtar02.jpg

این کارشناس با بیان اینکه این متخلفان جز مازندران و خوزستان در هیچ نقطه‌ای از ایران اجازه چنین خرید و فروش علنی را ندارند،‌گفت: در گیلان با پهن شدن تورها محیط زیست استان جلوی بازار فروش را می‌گیرد و با این روش منطقی برخورد مشکل حل شده. البته سودجویان این منطقه پرندگان شکار شده‌شان را به بازار فریدونکنار می‌فرستند.

هیچ کس نمی‌داند سالانه چه تعداد پرنده در سرزمین‌های شمالی کشورمان قتل عام می‌شوند فعالان محیط زیست تخمین می‌زنند این رقم چیزی بین 1.5 تا دو میلیون پرنده است.اگر جلوی بازار فریدونکنار گرفته شود در مدت کوتاهی این مشکل حل می‌شود چون شکارچیان نمی‌توانند حجم عظیم شکارشان را در گوشه خانه نگه دارند.

*فروش روزانه دو تا سه هزار پرنده فقط در بازار غیر قانونی پرندگان در فریدونکنار

روزانه بین دو تا سه هزار پرنده فقط در بازار غیر قانونی پرندگان در فریدونکنار به‌فروش می‌رسد. به این رقم باید حیوانات قاچاق شده به باغ‌های پرندگان و تحویل داده شده به رستوران‌های سر راهی را هم به این آمار اضافه کنید.

بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار به راستی به یک مکان بزرگ فساد در قاچاق و کشتار پرندگان تبدیل شده که در جلوی چشم مسؤولان متولی امر همه نوع پرنده‌ای را خرید و فروش می‌کند و نقش مؤثری در قاچاق پرندگان به باغ‌های پرندگان دولتی و شخصی دارد.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها