|
کدخبر: 84685

جمعه بازار پروانه منتقل می‌شود

پاساژ و پارکینگ پروانه سال‌هاست که به محلی برای برگزاری جمعه بازار تبدیل شده است اما حالا شهرداری تهران به موضوع نا ایمن بودن این محل ورود کرده و قرار است این جمعه بازار به مکان جدیدی منتقل شود.

گسترش‌نیوز: از خیابان فردوسی در تقاطع جمهوری وارد خیابان جمهوری که بشوید کمی جلوتر از ساختمان سابق پاساژ پلاسکو متجمع تجاری جمع و جوری را می‌بینید که نامش پاساژ پروانه است.

این پاساژ که بیشتر به خاطر پارکینگ متصل به آن شناخته شده است همان محلی است که روزهای جمعه در آن جمعه بازاری تشکیل می‌شود از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن یافت می‌شود.

این روزها حال پاساژ پروانه و جمعه بازار آن مناسب نیست و حرف و حدیث هایی درباره ادامه فعالیت جمعه بازار آن زده می‌شود و صحبت از ضرورت مقاوم‌سازی بنا و ایمن‌سازی آن به میان آمده است.

پاساژ پروانه به لحاظ سازه و تجهیزات ایمنی مشکل دارد

علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ شهرداری تهران درخصوص تعطیلی جمعه بازار پاساژ پروانه که سال‌های سال است برگزار می‌شود ولی در آستانه تعطیلی قرار گرفته است گفت: پارکینگ پروانه متعلق به شهرداری تهران است.

وی افزود: متاسفانه بارها از سوی سازمان آتش نشانی و همچنین براساس بررسی‌های صورت گرفته موضوع ناامنی و عدم ایمنی کافی این مجتمع تجاری تذکراتی داده شده است.

سعادتی گفت: این پاساژ هم به لحاظ سازه و هم به لحاظ حریق مشکلاتی دارد که باید به ایمن‌سازی آن اقدام می‌کردیم تا پیش از وقوع هرگونه حادثه‌ای علاج آن را انجام داده باشیم.

شهردار منطقه ۱۲ ادامه داد: موضوع این پاساژ دو بخش است اولا مغازه‌ها و دوما بحث پارکینگ‌ها که بارها ما اخطار گرفته‌ایم و حتی به دسترسی‌های خروج آن هم در مواقع وقوع حادثه ایراداتی وارد است.

جمعه بازار پاساژ پروانه بخشی از خاطرات مردم شهر

وی افزود: نیازمند یک عزم جدی هستیم تا مشکلات این ساختمان برطرف شود و ضروری هم هست تا قبل از وقوع حادثه این کار انجام گیرد. البته در کشور ما تا قبل از وقوع حادثه عموما کسی تلاشی نمی‌کند.

سعادتی گفت: همان زمان که پلاسکو دچار حادثه شد همه می‌گفتند چرا شهرداری تهران هیچ ممانعتی از فعالیت این مجموعه نمیکرد و نمی‌خواهیم در خصوص پاساژ پروانه هم همین اتفاق بیوفتد زیرا ما در خصوص این پارکینگ نگران هستیم.

شهردار منطقه ۱۲ گفت: من متوجه این موضوع هستم که این مجموعه یک خاطره جمعی و عنصر هویتی برای شهر تهرانم است و بنای ما هم این است که در یک موقعیت دیگری این موضوع ساماندهی شود تا کارهای مقاوم‌سازی پاساژ انجام گیرد.

وی ادامه داد: آن چیزی که امروز برای ما مهم اسن است که در کنار اینکه دغدغه کسب و کار مردم را دارم دغدغه جان آنها را هم دارم و نمی‌توانم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشم.

سعادتی گفت: ما نباید در یک شهر و در یک منطقه و در یک خیابان از یک سوراخ دو بار گزیده بشویم. اگر یک بار در پلاسکو به خاطر مسائل احساسی کوتاهی و اهمال داشته‌ایم از مالک و کسبه گرفته تا شهرداری و همه موثران دیگر نباید حادثه مشابهی رخ بدهد.

شهردار منطقه ۱۲ افزود: حادثه برای پاساژ پروانه در کمین است و اصلا نمی‌توان اتفاق افتادن آن را منکر شد و از همین رو باید قبل از وقوع آن علاج واقعه کرد.

ادامه فعالیت جمعه بازار پروانه تا پایان سال

وی در پاسخ به این سوال که آیا این هفته و به طور کلی تا پایان سال جمعه بازار برگزار خواهد شد یا خیر گفت: قرارداد فروشندگان و افرادی که در جمعه بازار بساط می‌کنند تا پایان بهمن ماه اعتبار دارد.

سعادتی گفت: البته شاید بتوان با تمهیداتی که در حال برنامه‌ریزی داریم تا پایان سال شاهد برگزاری جمعه بازار باشیم یعنی دو هفته تا پایان بهمن و یک ماه اسفند را.

شهردار منطقه ۱۲ افزود: به صورت موازی موقعیت جدید را هم تجهیز خواهیم کرد و روزهای پنجشنبه در روزهای جدید و روزهای جمعه هم تا پایان سال در موقعیت فعلی جمعه بازار فعال خواهد بود.

وی ادامه داد: البته به طور قطع از ابتدای سال دیگر در موقعیت فعلی اجازه فعالیت جمعه بازار را نخواهیم داد و همه باید به موقعیت جدید در نظر گرفته شده بروند.

سعادتی در پاسخ به این سوال که موقعیت جدید کجاست گفت: دو موقعیت را انتخاب کرده‌ایم و بررسی هایی برای اینکه چه امکاناتی لازم است انجام گرفته اما هنوز نهایی نشده است.

شهردار منطقه ۱۲ در پاسخ به این سوال که آیا این موقعیت‌ها نزدیک محل فعلی قرار دارد یا خیر گفت: بله موقعیت‌های در نظر گرفته شده در نزدیکی همین محل هستند و خیلی فاصله‌ای ندارند.

ازدحام جمعیت ظرفیتی برای وقوع حوادث

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران هم درخصوص این موضوع و مشکلاتی که در پاساژ پروانه گفت: این پاساژ به لحاظ شرایطی که دارد ظرفیت‌های زیادی برای وقوع حوادث دارد.

وی ادامه داد: از یک سوی کمبود موارد ایمنی و تجهیزات لازمه و از سو یدیگر تجمع بیش از حد شهروندان در روزهای جمعه باعث می‌شود تا مقدمات بروز حوادث در آن وجود داشته باشد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: ازدحام جمعیت در همه مکان‌ها خودش عاملی برای وقوع حوادث است زیرا هر یک از شهروندان با یک بی‌احتیاطی کوچک می‌توانند زمینه ساز یک حادثه بزرگ باشند.

تغییر کاربری مکان‌ها خودش عامل بروز حوادث است

وی افزود: این نکته فقط مربوط به ساختمان‌های نا ایمن نیست بلکه ساختمان هایی هم که ایمنی بالنسبه خوبی هم دارند با حضور مردم و تجمع افراد می‌توانند به مکانی نا ایمن تبدیل شوند.

ملکی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر کاربری یک پاساژ به یک جمعه بازار خودش باعث وقوع حوادث می‌شود یا خیر گفت: تغییر کاربری بدون اخذ مجوز نه تنها تخلف است بلکه عامل بروز حوادث است.

وی ادامه داد: شما به آتش سوزی پاساژ پلاسکو توجه کنید. در آنجا هم در طول دهه تغییر کاربری هایی انجام گرفته بود و یک مجتمعی که قرار بوده اداری باشد تجاری شده و همین امر خودش منجر به بروز آن حادثه بزرگ شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: برای مثال در یک کارگاه یا در یک پارکینگ مثل پاساژ پروانه قرار بوده است چند لامپ روشن شود اما امروز برای تبدیل آن به جمعه بازار یک باره هزاران لامپ در آن روشن می‌شود که خودش مشکل برقی و آتش سوزی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: این بی‌احتیاطی‌ها و اشتباهات انسانی خودش باعث ایجاد مشکلات می‌شود و در خصوص پاساژ پروانه هم همین موضوعات را می‌شود دید.

پایش ایمنی ساختمانها به صورت مستمر

زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون خدمات شهری و سلامت شورای اسلامی شهر تهران هم درخصوص اقدام شهرداری برای عدم فعالیت جمعه بازار در پاساژ پروانه گفت: در جاهایی که تراکم جمعیت بالاست باید ملاحضات خاص ایمنی رعایت شود.

وی ادامه داد: در شورای شهر تهران به این موضوع اهمیت بالایی داده شده است و اخیرا هم دستورالعمل طراحی سامانه بر خط پایش ساختمان‌های شهر تهران به تصویب رسید تا ساختمانهایی که دارای ریسک بالایی است شناسایی شده و رفع خطر شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: سازمان آتش نشانی شهر تهران ابتدا اخطارهایی را به ساختمانها و فضاهای نا ایمن داده و سپس در صورت عدم رفع خطر با همکاری قوه قضاییه نسبت به پلمب و جلوگیری از عدم فعالیت مجموعه اقدام می‌کند.

در مواجهه با جان مردم نمی‌شود مسامحه کرد

نوری گفت: پاساژ‌ها و مجتمع‌های تجاری و اداری که ترددهای زیادی در آن صورت میگیرد باید ایمنی بیشتر و جدی تر پیگیری شود و هیچگونه مسامحه‌ای با این مجتمع‌ها نباید صورت گیرد زیرا یک طرفه داستان جان مردم است.

وی ادامه داد: در هر منطقه‌ای از شهرداری یک کمیته ایمنی وجود دارد که ساختمان‌های منطقه را پایش می‌کنند و هم نسبت به شناسایی آنها اقدام می‌کنند و این اقدام در مناطقی مثل منطقه ۱۱ و ۱۲ شهر تهران که بافت متراکمی دارند بیشتر انجام می‌گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر بررسی‌ها و بازدیدها حاکی از نا ایمن بودن پاساژ پروانه است باید تمهیداتی برای مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی آن انجام گیرد زیرا در این پاساژ روزهای جمعه تردد بسیار است.

هرچند پاساژ پروانه و جمعه بازار آن بخشی از خاطرات مردم شهر تهران است و از سویی هم محل کسب و کار بخشی از شهروندان به حساب می‌آید اما نباید از این موضوع غافل شد که تجمع زیاد شهروندان در این مجموعه باعث مشکلاتی برای شهروندان خواهد شد.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها