|
کدخبر: 45957

بخش ویژه «وکیل خوب»۲؛

«وکیل رسمی دادگستری» کیست؟

شما در طول سال با برخی مشکلات قانونی و غیرقابل پیش‌بینی مواجه هستید که پایتان را به مسائل حقوقی باز می‌کند. مشکلاتی که حل و فصل و چاره اندیشی برای رفع آن ممکن است بسیار پیچیده و بعضا حساس باشد.

گسترش‌نیوز : باید گفت تعدد قوانین و پیچیدگی آن، وجود صدها و شاید هزاران ماده و تبصره و البته اضطراب حاصل از ورود به یک فضای حقوقی عموما باعث می‌شود ما برای برطرف کردن مشکلات حقوقی و ایجاد راهکارهای سهل و آسان برای رفع مشکلات به سراغ گروهی برویم که با علم کامل به قوانین و تجارب کاری امکان حل مشکلات این چنین را دارند. این افراد همان وکلا هستند که با قبول پرونده‌های قضایی نقش تعیین‌کننده در موفقیت یا عدم موفقیت شما دارند.

در سلسله گزارش‌های « وکیل خوب » سعی داریم با همکاری و مشارکت وکلای حرفه‌ای برخی مشاوره‌های حقوقی و قضایی را با زبان ساده و عمومی و قابل فهم به مخاطبان گرامی گسترش‌نیوز منتقل کنیم.

امروزه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و چالش هایی که در پرونده‌های حقوقی وجود دارد مربوط به بحث انتخاب وکیل مناسب برای پرونده‌های حقوقی است. متاسفانه برخی از موکلین با انتخاب‌های نادرستی که دارند باعث می‌شود آنها را با وکلای قلابی و به اصطلاح دلال روبه‌رو می‌کند و منجر به ایجاد چالشی بزرگ‌تر برای آنان می‌شود. لذا دراین رابطه با توجه به اهمیت موضوع و حساسیت آن به سراغ «امیرهوشنگ ابوحمزه» وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی رفتیم تا برخی اطلاعات اولیه و کاربردی در خصوص انتخاب درست و شناسایی وکیل رسمی دادگستری را مشخص کنند و روشنگری نمایند. با ما همراه باشید:

«وکیل رسمی دادگستری» کیست؟

نکته بسیار مهمی که افراد هنگام مواجه با چالش‌ها و مشکلات حقوقی بایدبه آن توجه کنند انتخاب وکیل مناسب برای پرونده خویش است.

در این مواقع افراد باید پرونده خود را به‌دست کسی بسپارند که «دارای تحصیلات حقوق باشد، در آزمون وکالت شرکت کرده باشد و موفق به کسب پروانه وکالت شده باشد». به کسی که دارای چنین شرایطی باشد «وکیل رسمی دادگستری» می‌گویند.

بنابراین وکیل کسی است که با داشتن پروانه وکالت و با عضویت در یکی از کانون‌های وکالت دادگستری از طرف اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی، دولتی یا غیر دولتی، دفاع از حقوق موکل و پاسخ به ادعاها و دلایل آنها را در دادسراها، دادگاه‌ها، ادارات ثبت و املاک قبول می‌کند و کار وکالت می‌کند.

در مواقع بسیار زیادی دیده شده که افراد خودشان را در جایگاه یک وکیل قرار می‌دهند و یا حتی در یک دفتر بسیار شیک کار می‌کنند و موکلین هم متاسفانه علی‌رغم تحقیق مناسب درمورد تحصیلات، تجربه و داشتن پروانه وکالت از طرف شخص وکیل و صرفا با در نظر گرفتن تحیلات حقوق اقدام به عقد قرارداد می‌کنند. اما باید بدانند کسی که صرفا دارای تحصیلات حقوق می‌باشد به هیچ عنوان وکیل نامیده نمی‌شود.

چطور «وکیل رسمی دادگستری» را شناسایی کنیم؟

اگر کسی در تهران خودش را وکیل دادگستری می‌نامد الزاما باید تابلوی وکالت در ابتدای فضای ورودی آن مجتمع نصب شده باشد و دارای کارت و پروانه وکالت باشد همچنین پروانه وکالت در دفتر وکیل نصب شده باشد طوری که با مراجعه موکل به دفتر وکیل کاملا قابل روئیت باشد.

این‌ها علائم و مشخصاتی است که الزاما یک وکیل دادگستری که قانون‌مند است باید رعایت کند و در دفتر وکالت‌اش این موارد را دارا باشد تا افراد با مشاهده این موارد و دلایل از جمله پروانه و تابلوی وکالت نسبت به صحت و احراز هویت شخص وکیل به یقین برسند.

در موارد بسیاری دیده می‌شود که افراد خود را جای شخص وکیل معرفی می‌کنند و حتی قراردادی را امضا می‌کنند اما بعدها موکلین متوجه می‌شوند که این افراد به ظاهر وکیل همگی دلال و کارچاق‌کن بوده و درواقع واسطه‌گری می‌کنند. این افراد سواستفاده‌های بسیاری در جایگاه وکالت و قضاوت می‌کنند و به عنوان شخص وکیل مبالغ زیادی را از موکلین گرفته و اخاذی می‌کنند.

لذا شایسته است افراد با علم، تحقیق و آگاهى کامل و شناسایی مطمئن وکلاى دادگسترى و داراى پروانه نسبت به عقد قرارداد و تنظیم وکالتنامه و پیگیرى امور حقوقی اقدام نمایند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها