|
کدخبر: 328162 هادی خرسند

اختصاصی گسترش نیوز؛

افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در راه است | منتظر کاهش قیمت باشیم؟

خودروسازان و دولت همکاری هایی را آغاز کرده اند که بر اساس آن شاهد افزایش تیراژ تولید خودرو خواهیم بود. این روند تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد می کند و به نوعی در ثبات قیمت و متعادل شدن قیمت بین کارخانه و بازار نقش عمده ای را ایفا می کند و کمک بزرگی را به از بین بردن افراد سودجو و دلالان از صنعت خودرو می کند. این اتفاق باعث می شود شکاف قیمت بین بازار و کارخانه کاسته شود و قیمت ها هم شکل کاهشی به خود می گیرند.

اقتصاد افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در راه است | منتظر کاهش قیمت باشیم؟

صنعت خودرو در کشور چند سالی است که با مشکلات بسیاری از جمله کاهش تولید، کمبود نقدینگی، کاهش کیفیت مطلوب نیز دست و پنجه نرم می کند از این رو هرساله وعده هایی مبنی بر افزایش تولید خودرو داده می شود ولی در آخر سال شاهد این موضوع هستم نه تنها افزایشی در تولید نداشتیم بلکه نسبت به سال گذشته هم تولید کمتری نیز صورت گرفته است.

چندی پیش نیز عباس علی آبادی وزیر صنعت معدن تجارت در میان خبرنگاران بیان کرد که در حال پیگیری برنامه ای کامل هستیم که بتوانیم تولید در صنعت خودرو را از لحاظ کیفی و کمی نیز افزایش دهیم.  در نشستی که با خودروسازان داشتیم به طرحی رسیدیم تا با برطرف کردن مشکلات عدیده ای که در این صنعت وجود دارد در سال جهش تولید به نتایج مطلوبی برسیم. افزایش خدمات پس از فروش (گارانتی) در برخی خودروها از نتایج و تصمیمات اخذ شده در نشست با خودروسازان بوده است. 

در ارتباط با این موضوع با رضا آریا راد؛ کارشناس حوزه صنعت خودرو گفتگویی را انجام داده ایم. همراه ما باشید. 

افزایش ۲۰ درصدی تیراژ خودرو 

رضا آریا راد؛ کارشناس حوزه صنعت خودرو در مورد افزایش تیراژ تولید خودرو  و کاهش  قیمت در بازار گفت: امسال شرکت های خودروسازی بنا را بر افزایش تیراژ تولید قرار داده اند. برنامه هایی را در  ارتباط با این موضوع ارائه داده اند و همچنین با وزارت صمت  و دولت هم جلسه هایی را در این راستا برگزار کردند. به نوعی یک توافق یا به اصطلاح یک همکاری دو جانبه در میان است. تلاش دولت هم بر این است که تیراژ تولید افزایش پیدا کند. یکی از مهمترین اهداف از میان برداشته شدن مشکلات و موانعی از قبیل کمبود منابع ارزی و واردات مواد اولی مورد نیاز است. چندین مانع دیگر باعث شده است که ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش تیراژ تولید خودرو را داشته باشیم.

رضا-آریا-راد

آریا راد در مورد میزان افزایش تولید خودرو گفت: طی همکاری های ۲ جانبه ای که میان خودروسازان و وزارت صمت انجام خواهد شد؛ این افزایش تیراژ چیزی حدود ۲۰ درصد است که اگر این برنامه به مرحله عمل برسد و انجام شود  از یک سو شاهد افزایش تیراژ تولید خواهیم بود و از طرفی هم به بسیاری از تقاضاهای  واقعی جامعه پاسخ داده می شود. این تقاضا ها متفاوت با تقاضای دلالی و واسطه گری است. در نهایت تاثیر بسزایی در کاهش قیمت خودرو و افزایش کیفیت تولید خواهد داشت.

وی ادامه داد: با افزایش تیراژ تولید خودرو تعادل بین عرضه و تقاضا شکل می گیرد و به نوعی در ثبات قیمت و متعادل شدن  قیمت بین کارخانه و بازار نقش عمده ای را ایفا می کند و کمک بزرگی را به از بین بردن افراد سودجو و دلالان از صنعت خودرو می کند. این اتفاق باعث می شود شکاف قیمت بین بازار و کارخانه کاسته شود و قیمت ها هم شکل کاهشی به خود می گیرند.

خودرو-سازی

راد درباره افزایش بی رویه قیمت خودرو در بازار اظهار کرد: موضوع دیگری که امروز در جامعه شاهد آن هستیم هیجانات و نوسانات در حوزه صنعت خودرو است که به  دلایل و مسائل سیاسی که  اتفاق افتاده است و بر جامعه حاکم شده است. این روند باعث افزایش  نرخ ارز و متغیر و افزایشی شدن قیمت خودرو شده است. البته این هیجانات و نوسانات توسط دولت و بانک مرکزی قابل کنترل است و این تعادل و کنترل را بر نرخ ارز ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس خودرو در مورد نتیجه هیجانات گفت: نتیجه این هیجانات و نوسانات  باعث شده تا تاثیرات هرچند کوتاه و مقطعی را بر سایر بازارها از جمله بازار خودرو بگذارد و قیمت خودرو به افزایش پیدا کند. این هیجانات که باعث افزایش بی رویه قیمت در صنعت خودروسازی می شود موقتی و زود گذر است و تعادل اصلی به بازار خودرو برخواهد گشت.  حداقل در نیمه ۶ ماهه نخست سال جاری افزایش قیمت خودرو نخواهیم داشت.

آریا راد با اشاره به مشکلات صنعت خودرو تاکید کرد: خودروسازان بر اساس میزان توانمندی هایی که دارند میزان تولید سالیانه را برآورد می کنند و با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارند برنامه ها خود را مبنی بر افزایش تولید خودرو در کشور ارائه می کنند. به طور کلی هیچ شرکت و کارخانه تولیدی وجود ندارد که یک ظرفیتی را اعلام کند که در حد توانش نباشد. اگر بخواهیم دقیق تر این مسسله را بازگو کنیم یک ظرفیت اسمی وجود دارد که در اساسنامه با تحقیق های کارشناسانه انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: یک ظرفیت عملی داریم که هر ساله بودجه بندی می شود و ظرفیت واقعی شناسایی می شود و براساس این ظرفیت منابعی تخصیص داده می شود که باعث افزایش یا کاهش تولید می شود. زمانی که گفته می شود ۲۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت می توانیم امیدوار باشیم که زیرساخت ها فراهم است. تحقیات انجام شده،  نیروی ماهر و توانمند هم در صنعت خودروسازی وجود دارد  و بودجه مورد نیاز هم با توجه به مساعدت ها و کمک هایی که دولت قول آن ها را داده است به سرانجام برسد این افزایش تیراژ تولید انجام خواهد شد. امکان افزایش تولید قویا وجود دارد مگر اینکه مشکلاتی خارج از این برنامه ریزی ها بوجود آید، که از توان و اراده دولت و صنعت خودرو سازی خارج باشد. 

این کارشناس خودرو در پایان گفت: از لحاظ برنامه ریزی هایی که وجود دارد مشکل اساسی و بزرگ صنعت خودرو عدم نقدینگی و کمبود منابع است که باتوجه به به مساعدت های دولت این مشکل هم برطرف می شود. عمده مشکلات صنایع بخصوص صنعت خودرو نبود مواد اولیه و مهمتر از آن کمبود نقدینگی می باشد و اینکه در سال گذشته هم قول هایی مبنی بر افزایش تولید داده شده بود بنابر مشکلاتی که گفته شد شرکت های خودروسازی نتوانستند به آن ها جامه عمل بپوشانند اما رویکرد امسال یک رویکرد شفاف و برنامه ریزی شده ای است و احتمال افزایش تیراژ تولید امسال وجود دارد .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها