|
کدخبر: 327447 مرضیه احقاقی

تداوم رکوردشکنی فلزات در بازار جهانی

تلاش بانک خلق چین برای بازگرداندن رونق به اقتصاد این کشور، این‌بار در قالب کاهش پیش‌پرداخت برای خریداران خانه در مرتبه نخست به ۱۵درصد و برای خرید خانه دوم به ۲۵درصد، یکی از عوامل موثر بر عملکرد بازارهای کالایی و مالی دنیا در روزهای گذشته بوده است.

اقتصاد تداوم رکوردشکنی فلزات در بازار جهانی

بازگشت رونق به ساخت‌وساز در این کشور، می‌تواند محرک مصرف و خریدوفروش فلزات در سطح جهانی باشد؛ بااین‌وجود بحران ساخت مسکن در این کشور جدی است و نمی‌توان به تغییر قابل‌توجه شرایط امید داشت. در ادامه انتشار آمار از قیمت‌های تولیدکننده در ایالات‌متحده، احتمال تعویق کاهش نرخ بهره در ایالات‌متحده را تقویت کرد. بااین‌وجود در هفته‌های اخیر شاهد روند رو به رشد بهای فلزات در بازارهای جهانی بودیم.

در تاریخ ۱۴ ماه مه، شاخص قیمت‌های تولیدکننده ایالات‌متحده در ماه آوریل منتشر شد که بیش‌ازحد انتظار افزایش ‌یافته است. PPI ماهانه برابر ۰.۵ درصد گزارش شد که از ۰.۳ درصد پیش‌بینی‌شده، بالاتر بود. PPI سالانه با ۲.۲ درصد ثابت بود و PPI مرکزی (Cpre) سالانه از ۲.۱ درصد به ۲.۴ درصد افزایش یافت. این آمار حکایت از آن دارد که تورم در اوایل سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ بالا بوده است. در همین راستا، شاخص‌های سهام در آسیا در روز 15 ماه مه، افزایش یافتند. جو بایدن به‌تازگی از افزایش شدید تعرفه‌ها بر مجموعه‌ای از کالاهای وارداتی چینی از جمله روی مجموعه‌ای از کالاهای وارداتی چینی از جمله خودروهای الکتریک، تراشه‌های کامپیوتری و محصولات پزشکی پرده برداشت.

به‌‎گزارش صمت، سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو امریکا، منعکس‌کننده نظرات تهاجمی درباره سیاست‌های محدودکننده پولی و کاهش نرخ بهره در بحبوحه فشارهای تورمی مداوم و بازار کار قوی بود. در ظاهر کاهش تورم به ۲ درصد در امسال به‌‎تعویق افتاده، زیرا بسیاری معتقدند که رکود تورمی در پیش است که البته پاول دوباره آن را رد کرده است.

رئیس فدرال‌رزرو امریکا بیان کرد؛ اقتصاد ایالات‌متحده باوجود چالش‌هایی که در بازار کار این کشور وجود دارد، همچنان مقاوم است. اشاره وی به تورم در ماه‌های اخیر موجب شود احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو در امسال کاهش یابد. پاول گفت: فدرال‌رزرو به تحلیل و بررسی داده‌های اقتصادی سه‌ماهه بعدی و مبارزه با تورم برای رسیدن به هدف ۲ درصد ادامه می‌دهد و هرگونه افزایش نرخ بهره را رد می‌کند. سایر مقامات فدرال‌رزرو نیز درباره کاهش نرخ بهره، لحنی تهاجمی داشتند.

در ادامه روز چهارشنبه 15 ماه مه، شاخص نرخ مصرف‌کننده CPI منتشر شد. این شاخص در مقایسه با 3 ماه گذشته، نسبتا کمتر از انتظارات بود، در حالی‌ که CPI غذا و انرژی کمتر از ۰.۳ درصد افزایش یافت. تورم در نرخ خدمات، به‌ویژه هزینه خدمات حمل‌ونقل متمرکز باقی ماند که ۰.۹ درصد در طول ماه و ۱۱.۲ درصد در سال گذشته افزایش یافت.

همچنین نشانه دیگری مبنی بر اینکه بازار کار و کل اقتصاد ممکن است در حال سرد شدن باشند، وجود دارد. کمااینکه دانشگاه میشیگان گزارش داد که شاخص اولیه تمایل مصرف‌کننده در ماه مه ‌به‌طورغیرمنتظره‌ای به ۶۷.۴ سقوط کرد که از ۷۷.۲ نهایی در آوریل بسیار کمتر و پایین‌ترین سطح خود را در ۶ ماه گذشته ثبت کرده است.

در حالی‌ که گمانه‌زنی‌های بازار درباره زمان کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو در میان نشانه‌هایی از کاهش تورم و سرد شدن اقتصاد ایالات‌متحده، دلار در برابر ارزهای اصلی تغییر چندانی نداشت، در حالی‌ که قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه آوریل کمتر از حد انتظار افزایش یافت و منجر به افزایش سطح ریسک‌پذیری در بازارهای سهام شد، مقامات مختلف فدرال‌رزرو درباره زمان کاهش نرخ بهره هشدار داده‌اند تا بازار چندان خوش‌بین نباشد و کاهش ارزش دلار در این هفته را محدود کرده‌اند. همچنین جهش شگفت‌انگیز ۰.۹ درصدی قیمت‌های وارداتی نگرانی تورم را بالا نگه داشت، زیرا افزایش هزینه‌های واردات تنها به فشارهای تورمی می‌افزاید.

نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری

سرانجام زمان مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ، نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۴ مشخص شد و این دو نفر قرار است برای نخستین‌بار در 4 سال گذشته، در ماه ژوئن در برابر یکدیگر صحبت کنند.

بایدن در توییتی اعلام کرد؛ دعوت شبکه CNN را برای مناظرات ریاست‌جمهوری در تاریخ ۲۷ ژوئن (۷ تیر ۱۴۰۳) دریافت کرده است و قصد دارد تا ترامپ را به‌چالش بکشد. ترامپ نیز در گفت‌وگویی با فاکس‌نیوز این مذاکره را تایید کرد.

در حال‌ حاضر همچنان پرونده‌های قضایی ترامپ از جمله جعل سوابق تجاری مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ یا پرونده‌های حقوقی در دادگاه‌های نیویورک، فلوریدا، کلمبیا و جورجیا باز هستند و معلوم نیست وضعیت آنها تا ماه ژوئن به چه شکل خواهد بود.

این مناظره در حالی برگزار خواهد شد که هنوز هیچ‌کدام از بین بایدن و ترامپ به‌عنوان نامزد رسمی حزب خود انتخاب ‌نشده‌اند. انتظار می‌رود کنوانسیون ملی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به‌ترتیب در ماه آگوست و جولای تشکیل شود و نامزدهای رسمی انتخاب شوند.

بدون تردید انتخاب هرکدام از 2 نامزد یادشده، بر سیاست‌های اقتصادی امریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا و همچنین تعاملات آن در صحنه بین‌المللی تاثیرگذار خواهد بود و در نتیجه عملکرد بازارهای مالی و کالایی را هم متاثر خواهد کرد.

چین در تلاش برای بازگرداندن رونق به اقتصاد

سیاست‌های اقتصادی چین در جایگاه دومین اقتصاد دنیا و همچنین بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور دنیا از اثرگذاری بالایی بر نرخ فلزات برخوردار است. در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم، بانک خلق چین در تلاش برای تحریک تقاضا، حداقل نسبت پیش‌پرداخت را برای خریداران خانه در مرتبه نخست به ۱۵درصد و برای خرید خانه دوم به ۲۵درصد کاهش داد. این اقدام با هدف توسعه ساخت‌وساز در این کشور و تحریک اقتصاد، انجام می‌شود. بانک خلق چین همچنین اعلام کرد که سطح کف نرخ وام مسکن در سراسر کشور را لغو می‌کند و به شهرها این امکان را می‌دهد تا درباره نرخ وام مسکن خود تصمیم بگیرند. تحت یک برنامه به‌اصطلاح اعطای وام مجدد، بانک مرکزی اعلام کرد ۳۰۰ میلیارد یوآن به‌عنوان وجوه کم‌هزینه به گروهی از بانک‌های دولتی اختصاص خواهد داد تا به نهادهای دولتی محلی برای خرید خانه‌های فروخته‌نشده وام دهند.

پس از انتشار داده‌های تورم چین به‌نظر می‌رسد فشار کاهش تورم همچنان بر اقتصاد این کشور تاثیر می‌گذارد. شاخص نرخ مصرف‌کننده چین در ماه آوریل نسبت به سال گذشته ۰.۳ درصد افزایش یافت که نسبت به رشد ۰.۱ درصدی ماه مارس شتاب گرفته و سومین شاخص مثبت متوالی را ثبت کرده است. بااین‌حال، شاخص نرخ تولیدکننده نسبت به سال گذشته ۲.۵ درصد در مقایسه با ۲.۸ درصد کاهش در ماه مارس کاهش یافت.

نگاهی به بازار فلزات

مس: مس برای کاربردهای انرژی پاک مانند پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و وسایل‌نقلیه الکتریک و همچنین برای گسترش شبکه‌های برق ضروری است. همزمان با افزایش توجه به این فناوری‌ها، تقاضا برای این فلز هم افزایش‌ یافته که یک فرصت سرمایه‌گذاری منحصربه‌فرد برای سرمایه‌گذاران معدن مس است. مس به‌طورطبیعی در زمین فراوان است، اما استخراج عملیاتی این فلز کمی چالش‌برانگیز است. جدول زمانی برای آوردن یک معدن مس از کشف به تولید به‌طورمتوسط بیش از ۱۶ سال زمان می‌برد. تولیدکنندگان برتر مس جهان مانند شیلی و پرو با اعتصابات و اعتراضات همراه با کاهش عیار سنگ معدن مواجهند. روسیه هم که در رتبه هفتم تولید مس قرار دارد، به‌دلیل ادامه جنگ در اوکراین با کاهش تولید مس مواجه است.

پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای مس در بخش حمل‌ونقل تا سال ۲۰۵۰ به‌میزان ۱۱.۱ برابر افزایش یابد. برای مثال، خودروهای الکتریک می‌توانند بیش از یک مایل سیم‌کشی مسی داشته باشند. علاوه‌براین، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای مس موردنیاز برای گسترش شبکه جهانی برق تا سال ۲۰۵۰ برابر ۴.۸ برابر از سال ۲۰۲۰ افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ شکاف عرضه مس به ۱۰ میلیون تن نزدیک شود که هم نرخ مس و هم ذخایر معدن مس به‌طوربالقوه سود خواهند برد.

قیمت مس در بورس فلزات لندن از روز 13ماه مه ‌از مرز ۱۰ هزار دلاری عبور کرد و در این کانال نوسان قیمتی دارد. پیش‌بینی‌ها برای کاهش عرضه مس و افزایش تقاضا از سمت خودروهای برقی و انرژی‌های تجدیدپذیر بر کاهش تقاضا در چین غلبه کرد و منجر به افزایش نرخ این محصول شد. یکی از خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها پیرامون نرخ این محصول، رشد نرخ آن تا سطح ۱۲هزار دلار در مرحله و رسیدن به محدوده ۱۵هزار دلار در قدم بعدی است.

مهم‌ترین عامل رشد ۱۷درصدی نرخ مس در سال ۲۰۲۴، اختلالات در عرضه این محصول گزارش ‌شده است. فعالان بازار اعلام کردند برای بازدهی ۱۰ درصدی یک معدن ۳۰۰ هزار تنی تولیدکننده مس، نیاز است نرخ فلز سرخ به حدود ۱۲هزار دلار برسد، اما همچنان پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌مدت نرخ فلزات پایه به‌دلیل رشد شارپ چند هفته گذشته، کاهش اندکی داشته باشد و در بلندمدت به روند صعودی خود ادامه دهد.

روی: هزینه‌های تصفیه برای کنسانتره روی وارداتی که به چین ارسال می‌شود، پس از کاهش به پایین‌ترین سطح از ژوئن ۲۰۱۸ و در بحبوحه محدودیت مواد خام، بدون تغییر باقی ‌مانده است. این هزینه‌ها در چین ۳۰ تا ۵۰ دلار در هر تن برآورد می‌شود. کارخانه‌های ذوب چینی در تلاش برای سودآوری با چنین TC های وارداتی «بسیار کم» هستند.

نقدینگی در بازار ضعیف و خرید واحدهای وارداتی یک تجارت زیان‌ده است و استفاده از خوراک داخلی ترجیح داده می‌شود. بیشتر فعالان بازار انتظار دارند کسری عرضه در سه‌ماهه سوم سال ادامه یابد. یک منبع معدنی تاکید کرد که بازار هنوز از نظر کنسانتره بسیار کمبود دارد، همچنین برخی منابع فعال در حوزه تجارت می‌گویند علاوه ‌بر محدودیت تولید روی در سطح جهان، تعدادی از معادن هنوز بسته هستند.

منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها