|
کدخبر: 327071

واردات ۹۰۰ میلیون دلار موبایل لاکچری / این آمار باورنکردنی است!

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که در سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیون دلار از موبایل از طریق رویه واردات ترخیص شده است. همچنین نزدیک به یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار قطعات خودرو و لوازم یدکی نیز از این مسیر وارد کشور شده است.

اقتصاد واردات ۹۰۰ میلیون دلار موبایل لاکچری / این آمار باورنکردنی است!

بررسی آمارهای اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال گذشته، حدود ۸۷۰ میلیون دلار از تامین ارز از سامانه نیما و ارز اشخاص، به صورت واردات موبایل ترخیص شده است.

لازم به ذکر است طبق مقررات مصوب، تنها موبایل بالای ۶۰۰ دلار از جمله مدلهای مختلف آیفون، از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود وارد می شوند. واردات آیفون ۱۳ رفرش و ریپک به میزان ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون دلار یکی از موضوعات عجیب تجارت خارجی کشور در سال قبل بود.

همچنین ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار نیز از سامانه نیما برای واردات موبایل تخصیص داده شده است. در سال ۱۴۰۲ مجموع واردات موبایل نیز نزدیک به ۳ میلیارد دلار بوده است.

آمار-مویابل

تخصیص ارز خودروسازان شفاف شد

بر اساس این گزارش،  نزدیک به یک میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار قطعات خودرو نیز از  مسیر ارز اشخاص وارد کشور شده است. کل واردات قطعات خودرو ۳.۷ میلیارد دلار بوده است. مونتاکاران ۲ میلیارد دلار نیز از سامانه نیما با نرخ میانگین ۴۰ هزار تومانی دریافت کرده اند.

در جدول منتشر توسط بانک مرکزی، نزدیک به ۳ میلیارد دلار نیز برای واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو تخصیص داده شده است.

پیشتر گمرک ایران اسامی ۱۰۰ شرکت برتر واردکننده را منتشر کرده بود که در  این میان مشخص شد  ۴ شرکت خودروساز  از جمله مدیران خودرو (۱ میلیارد دلار) کرمان موتور(۷۵۰ میلیون دلار) کوروش موتور( ۶۵۰  میلیون دلار )و بهمن موتور( ۴۰۰ میلیون دلار)حدود ۳ میلیارد دلار واردات داشته اند که بخش مهمی از ان از طریق سامانه نیما تامین ارز شده است. همچنین ۴ شرکت واردکننده موبایل نیز در این فهرست حضور داشتند.

عملیات بازار باز در هفته منتهی به ۱۴ اسفند

عملیات بازار باز یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای اجرای سیاست پولی بوده و هدف اصلی آن تحت کنترل قرار دادن نرخ بهره در بازار بین بانکی است. در هفته گذشته مانند تقریبا دو ماه اخیر، حدود ۱۴۵ همت اعتبار توسط بانک مرکزی در بازار باز تزریق شده است. در این عملیات بانک‌ها با گروه گذاشتن اوراق بهادار خود نزد بانک مرکزی می‌توانند به مدت یک هفته اعتبار با نرخ بهره ۲۳ درصد استقراض کنند اما در پایان زمان قرارداد باید بدهی خود را تسویه کرده و اوراقشان را از بانک مرکزی تحویل بگیرند.

آمارها نشان می‌دهد در چند هفته اخیر، تقاضای بانک‌ها برای شرکت در عملیات بازار باز بسیار افزایش یافته است و نهایتا در هفته گذشته، این مازاد تقاضا به اوج خود رسیده است؛ مشاهده می‌شود در هفته منتهی به ۱۴ اسفند سال جاری، ارزش سفارش‌های ارسال شده توسط ۲۴ بانک به بانک مرکزی معادل ۱۷۵ همت بوده است که به بیانی دیگر، همان تقاضا برای شرکت در عملیات بازار باز تلقی می‌شود و حدود ۳۰ همت بیشتر از اعتباردهی بانک مرکزی در این عملیات رقم خورده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها