|
کدخبر: 324730

نامه سرگشاده کارآفرینان به رئیس جمهور

کسب و کار نامه  سرگشاده  کارآفرینان به رئیس جمهور

به گزارش گسترش نیوز، مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ " جهش تولید با مشارکت مردم" که از جانب رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال نامگذاری شد، در نامه ای سرگشاده به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به چالش های مربوط به امور گمرکی پرداختند.

متن نامه بدین شرح است:

بسمه تعالی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

حضرت حجه‌الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی (دامت توفیقاته)                                                   

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 با درود و صلوات بر حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و خاندان پاک و مطهرش و ضمن آرزوی توفقیات روزافزون برای مجموعه پر تلاش دولت جمهوری اسلامی ایران بر خود لازم می‌دانیم برخی نکات را در راستای هم‌افزایی ایده‌ها یادآور شویم. همانطور که مستحضرید، مساله «تولید»، به ویژه تسهیل زمینه‌های آن و رونق وضعیت اقتصاد ایران که توسط رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی به عنوان شعار سال نیز مورد تاکید قرار گرفته است مهم‌ترین ابزار و روشی است که می‌توان با اتکا بر آن، در راستای بهبود و شکوفایی اقتصاد ایران اقدام کرد.

با این وجود، برخی کم‌توجهی‌ها‌ موجب شده است تا در هنگامه تشدید تحریم‌های بین‌المللی و فشار تورم، چالش‌های بزرگتری پدیدار شود؛ یکی از این موارد، مساله اجرای دقیق تکالیف سالانه مقرر در احکام قانون بودجه از سوی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه توسط سازمان گمرگ جمهوری اسلامی ایران است. از آنجایی که هرگونه تاخیر در ارسال آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی تکالیف مقرر نه‌تنها موجب تردید و خودداری صاحبان کالا از اظهار و انجام تشریفات گمرکی می‌گردد بلکه به علت ابهام در مقررات و ماخذ حقوقی ورودی کالاها و عوارض پرداختی، موجب رسوب کالاهای اساسی به ویژه مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان به عنوان پیشرانان اقتصاد مولد کشور، در انبارها و اماکن گمرکی می‌شود.

مجموعه این تاخیرها نه تنها موجب ضایع‌شدن برخی از این کالاها می‌شود بلکه در نهایت به هدررفت منابع ارزی کشور، افزایش هزینه تولیدکنندگان و اختلال گسترده در حرکت قطار اقتصاد مولد ایران منجر خواهد شد. بروز حجم انبوهی از اختلافات بین تولیدکنندگان و بازرگانان با سازمان گمرک در اثر دوباره‌کاری و یا سوءبرداشت و اختلال در روندهای اداری، وضعیت پیچیده‌تری را به وجود ‌آورده‌است. در شرایط عادی، اجرای برخی احکام مستلزم ارسال به موقع و آنیِ فهرست کالاها و ردیف‌های تعرفه از سوی مراجع مربوطه در آغاز سال جدید خورشیدی است اما عدم پایبندی به این اصل ضروری، پدیدآورنده حجم عظیمی از اختلافات به ویژه در حوزه اقتصاد مولد شده است. در واقع، تاخیرهای چندماهه، (بعضا بیش از ۴ الی ۶ ماه پس از آغاز سال جدید) در ارسال فهرست کالاها و ردیف‌های تعرفه‌ای به گمرک ایران، وضعیتی بسیار آشفته در این حوزه را رقم زده است.

از آنجایی که دولت محترم، اصلی‌ترین بازوی اجرای قوانین موضوعه کشور و پیشگام تحقق شعار سال به ویژه تمرکز بر تولید و فراهم‌نمودن زمینه‌های لازم برای شکوفایی اقتصاد مولد کشور است خواهشمند است دستور فرمایید این مساله در دولت به طور جد پیگیری و در مورد تاکید بر اهمیت اجرای دقیق و به موقع این مساله، تصمیمات مقتضی گرفته شود.

 

مجمع کارآفرینان ایران

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها