|
کدخبر: 325520 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس آب و محیط زیست؛

قطع آخرین رگ حیاتی خلیج فارس / سرنوشت ماهی ها چه خواهد شد؟

آخانی گفت: تردیدی نخواهد بود که دستگاه های آب شیرین کن، آسیب های کلوژیکی جدی دارند و تمام مطالعات و تحقیقات هم این موضوع را نشان داده است.

اقتصاد قطع آخرین رگ حیاتی خلیج فارس / سرنوشت ماهی ها چه خواهد شد؟

دریای خلیج فارس را می توان مهم ترین دریای ایران نام برد که ارزش بسیار بالایی برای ما دارد. البه این به آن معنی نیست که سایر دریا ها مانند خزر ارزشمند نباشد. اما می توان گفت که خلیج فارس به دلایل اقتصادی و سیاسی، اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است. مدت زمان زیادی است که طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی مطرح می شود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که این طرح به صرفه نخواهد بود و هزینه های بسیاری را برای کشور خواهد داشت. همچنین، کارشناسان محیط زیست اشاره کرده اند که طرح انتقال آب خلیج فارس، آسیب های زیست محیطی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

نام خلیج فارس باید تا ابد خلیج فارس بماند و سایر کشورها نیز باید این موضوع را بدانند که نام این دریا، هیچ زمان تغییر نخواهد کرد و تا ابد خلیج فارس خواهد ماند. بسیاری از کشورهای عربی، چندین بار نام خلیج فارس را تغییر داده و از آرزوهای خود درباره این دریا صحبت کرده اند. اما خوب است که بدانند، نام ایران دریا همیشه خلیج فارس خواهد بود. 

خلیج-فارس

 

آب شیرین کن ها تهدید یا فرصت؟

حسین آخانی، کارشناس آب و محیط زیست در ارتباط با وضعیت آب خلیج فارس و طرح انتقال آب این دریا به فلات مرکزی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تردیدی نخواهد بود که دستگاه های آب شیرین کن، آسیب های کلوژیکی جدی دارند و تمام مطالعات و تحقیقات هم این موضوع را نشان داده است. خلیج فارس در یک مرز اکولوژیکی بسیار مهمی قرار داد و در حقیقت آخرین حد محدوده استوایی دریا های آزاد است و ما بالا ترین حد رویش حرا را داریم.

آخانی ادامه داد: اصولا زیست بوم هایی که در حد اکولوژیک قرار گرفته اند، کوچیک ترین دخالتی در آن ها سبب خواهد شد تا آسیب جدی به آن ها وارد شود. خلیج فارس نیز در شرایط فعلی، به دلیل آلودگی های نفتی که در آن قرار دارد و همچنین توسعه نا متوازنی که در هر ۲ سمت شمال و جنوب قرار دارد، به اندازه کافی، تنش هایی را تحمل می کند. تنش هایی جدید هم به آن اضافه شده که آن، استفاده از دستگاه های آب شیرین کن است و باید اشاره کرد که اولین قربانیان خلیج فارس، دستگاه های آب شیرین کن است.

حسین-آخانی

وی افزود: یکی از بزرگ ترین تهدید های خلیج فارس را جلوگیری از رودخانه هایی که به خلیج فارس ریخته می شوند می توان نام برد. این رودخانه ها، از طریق ایران به این دریا ریخته می شوند و در جنوب خلیج فارس بارندگی وجود ندارد. این نکته قابل ذکر است که ما آخرین رگ حیاتی خلیج فارس که رودخانه زهره نام دارد را از بین برده ایم. اتفاقی برای سد کمشیر رخ داد که آب شیرین وارد خلیج فارس نشود یکی از همین تهدید هایی بود که برای خلیج فارس حیاتی قلمداد می شود. از یک طرف شورابه های آب شیرین کن به دریا اضافه می شود و از طرف دیگر با سدسازی ها و مسدود سازی مسیر سیلاب رودخانه ها، از ویژگی تعدیل کننده شوری جلوگیری می شود.

ماهی های خلیج فارس نابود می شوند؟

این کارشناس آب و محیط زیست در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در چنین شرایطی، فشار مضاعفی به این زیست بوم وارد می شود و طبیعی خواهد بود که زیست بوم خلیج فارس آسیب دیده و هم بخش مهمی از تولیدات پروتئینی آسیب خواهند دید. اگر شوری در خلیج فارس آسیب ببیند، جمعیت ماهی ها نیز قربانی خواهد شد.

خلیج-فارس۲

آخانی ادامه داد: تمام متخصصان اقتصاد عقیده دارند که انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی، هزینه‌های کلانی را روی دوش کشور می‌گذارد و به هیچ وجه به صرفه نخواهد بود. باید سیاست های مناسبی را پیگیری کرد تا با مشکل کم آبی در کشور برخورد شود. یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها این است که صنایع آب ‌بر را از مناطق مرکزی به مناطق ساحلی منتقل کنیم و اگر فکر کنیم که با انتقال آب به فلات مرکزی، می‌توانیم نیاز آبی این استان ها را با روش‌های غیرآبی پایداری که در کشور وجود دارد، حل کنیم، کاملا به بیراهه رفته‌ایم. اگر این راه حل جوابگو بود باید انتقال آب از زاینده رود که قبلا به یزد و کرمان صورت گرفته بود، نیاز را جواب می‌داد.

وی در ارتباط با نجات خلیج فارس افزود: نمی توان برای دریایی که تعداد زیادی کشور در اطراف آن وجود دارد، نسخه کاملی برای نجات آن پیچید. این امر، نیازمند یک عزم ملی و بین المللی دارد و بحث نجات خلیج فارس مانند نجات کل محیط زیست ایران است. باید نگاه حاکمیت در ایران به منابع طبیعی تجدیدپذیر و تجدید ناپذیر تغییر کند.

خلیج-فارس۳

آخانی در پایان با اشاره به آب محور کردن اقتصاد کشور گفت:  اگر حاکمیت بخواهد به همین شکل عمل کرده و اقتصاد کشور را آب محور اداره کند، طبیعی خواهد بود که خلیج فارس نابود خواهد شد و منابع آبی داخلی بیش از این مقدار آسب خواهند دید.

روز ملی خلیج فارس مبارک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها