|
کدخبر: 325234

دلیل ریزش قیمت طلا فاش شد / خبرهای تاثیرگذار بر بازار

با از دست رفتن کف حمایتی قیمت انس جهانی، قیمت طلای آبشده و سکه تحت تأثیر قرار گرفته و افت قیمت داشتند. قیمت سکه به یک کانال پایین رفت و قیمت طلای آبشده نیز با از دست دادن حمایت ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، کاهش یافت.

اقتصاد دلیل ریزش قیمت طلا فاش شد / خبرهای تاثیرگذار بر بازار

در روز سه‌شنبه، قیمت انس طلای جهانی حمایت ۲۳۳۰ دلاری را از دست داد و این کاهش باعث شد قیمت طلای آبشده با گپ منفی در ۱۵ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بازگشایی شود و به سمت حمایت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حرکت کند. در ادامه، قیمت طلای آبشده در این مرز حمایتی پایدار شد و بین حمایت ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و مقاومت ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نوسان داشت.

قیمت سکه هم با کاهش کانال ۴۳ میلیون را از دست داد و به ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. حباب سکه هم با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی، ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد.

قیمت دلار هرات در ۶۴ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز به کار کرد و در حوالی ظهر این کانال را از دست داد.

قیمت دلار هرات در معاملات روزانه در بالای مرز حمایت ۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان بسته شد، اما قیمت فردایی دلار هرات در پشت خط این مرز را از دست داد و تا ۶۳ هزار و ۴۵۰ تومان عقب نشست.

با از دست رفتن کف قیمت دلار هرات در پشت خط، احتمال از دست رفتن کانال ۶۳ هزار تومان در بازار ارز زیاد شده است.

قیمت درهم امارات در ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان بازگشایی کرد و با کاهش ۱۰۰ تومانی در ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد.

معامله‌گران معتقدند کاهش بازار در روز سه‌شنبه دو عامل داشته است؛ عامل اول قیمت انس طلا بود و عامل دوم به تزریق بازارساز برمی‌گردد.

در بازار رسمی روند قیمتی معکوس بازار ارز آزاد بود و قیمت‌ها بر مدار افزایش بودند. طی سه روز گذشته قیمت اسکناس و حواله دلار در مرکز مبادله بر مدار افزایش بوده و قیمت حواله دلار در روز سه‌شنبه به مرز کانال ۴۱ هزار تومان رسید. قیمت اسکناس دلار هم با افزایش بیش از ۱۵۰ تومانی در ۴۳ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

با توجه به افزایش قیمت حواله در مرکز مبادله در بازار هر روز این بحث وجود دارد که دلار نیما در حال نزدیک شدن به قیمت دلار آزاد است. نکته این موضوع قیمت ارز ترجیحی یا همان ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است که همچنان ثابت بوده و به این خاطر افزایش دلار مرکز مبادله را به نرخ نیما ربط می‌دهند که از جنس حواله است.

سه خبر مورد توجه معامله‌گران بود. خبر اول از بلومبرگ بود که گفته بایدن تحریم‌های جدید نفتی جمهوری اسلامی که توسط مجلس نمایندگان تصویب شده را وتو خواهد کرد و اجرایی نمی‌شود. با این حال که این خبر سیگنال مثبتی برای بازار تلقی شد، اما اگر این اتفاق نیفتد و این خبر تکذیب شود می‌تواند به بازار نوسان بدهد.

خبر دوم درمورد صحبت‌های قالیباف، رئیس مجلس بود که گفته تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است و وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بانک مرکزی مسئول هستند. در این چند روز نماینده‌های مجلس نسبت به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی نقد‌هایی داشتند که به بازار سیگنال منفی داده. البته بانک مرکزی جواب داد تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ در حدود ۲۶ درصد رشد داشته است.

خبر سوم صحبت‌های معاون اقتصادی سازمان بازرسی بود که در برنامه تلویزیونی مدعی شده از سال ۹۴ تا پارسال ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده است.

معامله‌گران فنی معتقدند کف محکم طلای آبشده در محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و تا زمانیکه بالای ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نوسان بدهد می‌تواند برای شکستن مقاومت ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تلاش کند.

نکته بازار پیش‌بینی ریت یورو در برابر دلار بود. یک تحلیل از قیمت یورو در بازار دست به دست می‌شد که مدعی بود احتمالا قیمت یورو در برابر دلار دوباره به سمت عدد یک حرکت می‌کند که کاهش قابل توجهی است.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها