|
کدخبر: 325579

ستاره منحوس " رانت و رشوه و ربا"

علی اصغر سمیعی زفرقندی- کارشناس اقتصادی

تصور بفرمایید یک اتوبوس محکم و دارای امکانات با عده ای مسافر راهی مقصدی هستند که جاده آن دارای کوه و کمر و پیچ‌های خطرناک و سنگلاخ و خاکی است، در آن نزدیکی جاده اتوبانی هم هست که آسفالت  است ولی مقصد آن با مقصد مسافران اتوبوس ما متفاوت است، یعنی درست است که ظاهر جاده اتوبان و تمیز و رانندگی در آن آسان است،  و این جاده به ناکجاآباد منتهی می شود و ما را به مقصد نمی رساند.

سمیعی

ولی متاسفانه راننده اتوبوس برای به دست آوردن دل مسافران و راضی نگه داشتن آنها جاده آسفالت و اتوبان خوش ظاهر را انتخاب می‌کند ، بدون توجه به اینکه از مقصد دور می‌شود ، راننده اتوبوس می‌ترسد که اگر جاده خاکی و سنگلاخ را انتخاب کند، مبادا مسافران از او ناراضی شوند، بنابراین،  دائم به دروغ به مسافران وعده رسیدن به مقصد را می‌دهد، در حالی که در حال دور شدن از مقصد است، در آن اتوبان به رانندگی ادامه می‌دهد،

در اینحال  یک دشمن نادان پیدا می‌شود، و به خیال خود برای ابراز دشمنی، با حمله مسلحانه و  بستن اتوبان،  راننده اتوبوس ما را مجبور می‌کند، که از جاده اتوبان به طرف جاده سنگلاخ برود، یعنی دشمن، ناخواسته کمک می‌کند که اتوبوس به مسیر صحیح هدایت شود.

دشمن نادان صهیونیستی با عملیات تروریستی و ابلهانه اش باعث نزدیک تر شدن نرخ ارز به قیمت های واقعی شد، یعنی باعث شد ، که اتوبوس ما  خواه ناخواه به مسیر صحیح هدایت شود.

حالا باید ببینیم تصمیم راننده چیست آیا از این موقعیت که با نادانی دشمن به دست آمده استفاده صحیح می‌کند یا با فرصت سوزی باز هم سعی در کشاندن اتوبوس به مسیر غیر صحیح یعنی قیمت های غیرواقعی می کند.

اینطور که به نظر می‌رسد متأسفانه، راننده  اتوبوس  ما همه سعی خود را می‌کند که بار دیگر اتوبوس را به مسیر  اتوبانی و خوش ظاهر،  و غیرصحیح، که ما را از مقصد و هدف دور می‌کند، باز گرداند، و اقتصاد ما را دچار ضعف بیشتر کند.

یعنی نرخ تورم را افزایش می‌دهد یعنی با ایجاد "رانت " زمینه را برای رونق "رشوه" مهیا می‌کند یعنی دانسته یا ندانسته "ربا" را در جامعه رواج می‌دهد، اقتصاد ما را دچار سه تا "ر" ی منحوس یعنی،  " رانت و رشوه و ربا " می‌کند.

متاسفانه مسیر فعلی مسئولان اقتصادی برای هدایت اقتصاد کشور مسیر صحیحی نیست، ولی اینکه آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه نظری داشته باشند، من نمی‌دانم،  اگر نظر آنها هم ادامه چند نرخی بودن و غیر واقعی بودن قیمت‌ها باشد که وای بر احوال مسافران "اتوبوس اقتصاد کشور"! ولی اگر واحد بودن قیمت‌ها و صحیح و واقعی کردن قیمت‌ها مد نظرشان باشد، بسیار عالی است. که اگر اینطور باشد،  هدایت "اتوبوس اقتصاد کشور" به مسیر صحیح ، هرچند پر سنگلاخ و ناهموار هم باشد، حتی با وجود اختلاف با برخی نهادها و مسئولان اقتصادی،  اگر منجر به تصحیح خطاها بشود، حتما امری مبارک خواهد بود، و برای مردم و کشور هم نافع خواهد بود.

راجع به ارزان‌تر شدن نرخ‌ها هم با توجه به نرخ تورم ۴۰ درصدی حقیر آن را نه ممکن و نه مفید می‌دانم ، اگر امری برای اقتصاد ما مفید باشد، کاهش نرخ تورم خواهد بود، و  امری که از آن هم مفیدتر و از همه چیز واجب‌تر است،  واقعی و واحد شدن قیمت‌ها برای همه کالاها و به خصوص برای ارز و حامل‌های انرژی خواهد بود.

جمله آخر اینکه حفظ ارزش پول ملی امری لازم و ممدوح است ، ولی راه آن تزریق بی‌ مهابا و بی‌خردانه ارز به قیمت‌های غیر واقعی ، به بهانه‌های مختلف،  نخواهد بود. بلکه این کار به نفع "رانت خواران" "رشوه‌خواران" و "رباخواران" و باعث خروج سرمایه‌ها از کشور و صدمه به پیکر نحیف اقتصاد کشور خواهد بود.

امیدوارم هرچه زودتر "ستاره منحوس" ، "رانت ربا رشوه" از آسمان اقتصاد کشور پایین کشیده شود و آفتاب شفافیت در آسمان اقتصاد ما طلوع نماید.

نویسنده: اصغر سمیعی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها