|
کدخبر: 325384

تعیین حقوق کارگران توسط مجلس / صدای جامعه کارگری در آمد

میرغفاری گفت: شورایعالی کار تنها جایی است که کارگران می‌‎توانند بر سرِ معیشتِ خود چانه‌زنی کنند، که به نظر می‌رسد وزیر کار می‌خواهد همین را هم نقض و مسئولیت تصمیم‌گیری در رابطه با حقوق و دستمزد را واگذار کند.

اقتصاد تعیین حقوق کارگران توسط مجلس / صدای جامعه کارگری در آمد

علیرضا میرغفاری، نماینده کارگران در شورای عالی کار، در انتقاد از صحبتهای وزیر کار درباره تدوین لایحه‌ای برای تعیین دستمزد کارگران در مجلس، ، به این سوال که آیا این اقدام منجر به تعیین دستمزد عادلانه می‌شود، پاسخ داد. او گفت که تعیین دستمزد عادلانه زمانی ممکن است واقع شود که تمام گروه‌های ذی‌نفع بتوانند در جلسات مزد نظر خود را بیان کنند و از قدرت برابر برخوردار باشند. همچنین، دستمزد باید با توجه به قانون افزایش یابد و با توجه به نرخ تورم و نیازهای حداقلی خانوارهای کارگری تناسب داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه تعیین عادلانه‌ی دستمزد یعنی دادنِ فرصتِ چانه‌زنی و اعمال نفوذِ برابر به تمام طرفین مذاکره گفت: مسئولیت تعیین دستمزد در قانون کار در چارچوب یک نظام چانه‌زنیِ سه‌جانبه است و مجلس ساختار چانه‌زنی ندارد. سپردنِ تعیین حقوق کارگران به مجلس، عملا به معنای بی‌صداترکردن و بی‌نظرتر کردنِ کارگران است. 

میرغفاری گفت: شورایعالی کار تنها جایی است که کارگران می‌‎توانند بر سرِ معیشتِ خود چانه‌زنی کنند، که به نظر می‌رسد وزیر کار می‌خواهد همین را هم نقض و مسئولیت تصمیم‌گیری در رابطه با حقوق و دستمزد را واگذار کند. 

نماینده کارگران در شورایعالی کار گفت: ایراد شورایعالی کار، به عنوان یک ساختار سه‌جانبه، این است که دولت به عنوان کارفرمای بزرگتر که قدرتِ بیشتری برای چانه‌زنی دارد، نهایتا در مورد دستمزدِ کارگران تعیین تکلیف می‌کند. اگر دولت در این ساختارِ سه‌جانبه نقشِ واسطه‌‎گری و تنظیم‎گریِ خود را به درستی انجام دهد و در مذاکراتِ مزدی و سایر مذاکراتِ شورایعالی کار، میانه‌گری کند به عدالت نزدیک می‌شویم. نیازی نیست برای دستمزدِ عادلانه کار را به مجلسِ شورای اسلامی که فاقدِ ساختار سه‌جانبه است واگذار کنیم. 

میرغفاری تاکید کرد: سه جانبه‌گرایی انحصارا خاص ایران نیست؛ بیش از ۹۲ کشور عضو سازمان بین‌المللی کار با ساختار سه جانبه‌گرایی، حقوق و دستمزد را تعیین می‌کنند؛ حتی در کشورهایی که نظام سرمایه داری لیبرال در آن حاکم است نیز سه‌جانبه‌گرایی رعایت می‌شود. 

حقوق-کارگران-دو

وی بیان کرد: اینکه عده‌ای می‌گویند مذاکرات را به مجلس می‌سپاریم و نظرِ گروه کارگری را هم جویا می‌شویم، با سه‌جانبه‌گرایی فاصله دارد. سه‌جانبه‌گرایی همانطور که قبلا گفتم به معنای مذاکره و گفتگو در یک موقعیتِ برابر با شرکای اجتماعی است. نباید نقش کارگران را در مذاکراتِ مزدی بیش از این تقلیل داد، طوریکه آن‌ها در مورد حقوق کارگران فقط یک نظرِ ساده بدهند! به این کار چانه‌زنی نمی‌گویند و چه بسا در سالهای بعد همین را هم از آن‌ها بگیرند. 

میرغفاری گفت: ساختار سه‌ جانبه‌ی شورایعالی کار ذیل قانون کار و مربوط به بخش خصوصی است. قانون کار نیز یک قانون آمره است و برای جلوگیری از بهره‌کشی از کارگران در مقابل کارفرمایان نوشته شده است. همین قانون وظیفه‌ی تعیین حداقل حقوق را بر عهده‌ی شورایعالی کار گذاشته است. اگر قرار است قانونگذار برای حداقل دستمزد تعیین تکلیف کند، عملا واردِ حوزه‌ای شده که به آن ربطی ندارد. در واقع تصمیم‌گیری در مورد روابط بین کارگران و کارفرمایانِ بخش خصوصی وظیفه‌ی مجلس و دولت نیست که بدون حضور شرکای اجتماعی تصمیم بگیرند. 

این نماینده کارگری گفت: این ساختار سه‌جانبه در دولتهای مختلف نقض شده است اما مسئله این است که باید برای قدرتمند کردن و واقعی‌تر کردنِ این ساختار تلاش کنیم. باید قدمی رو به جلو داشته باشیم نه اینکه هر روز یک قدم از حقوقِ خود عقب‌تر برویم؛ در واقع نباید فرصتِ چانه‌زنی را واگذار کرد.

منبع: ایلنا
  • محمد ارسالی در

    مدیران بی خرد وترسو ، کاری میکنید که درن هایت کارگر درکف خیابان بیاد حقش رو بگیرد

  • ناشناس ارسالی در

    کاش این دولت زورگو و ناکارآمد وقانون گریز هرچه زودتر استعفاء دهد تامردم قدری نفس راحت بکشند

  • ناشناس ارسالی در

    آقای محجوب به اصطلاح مدافع حقوق کارگرکجا یید که اینهمه ظلم را می بینی وصدایت درنم ی آید.
    کسی را پیدانکردیم درمقابل ظلم وزیر کارکه قانون کاررا لگدمال کرده ب ایستدوحقوق مظلوم راصدازند.

  • ناشناس ارسالی در

    وزیر کار تو دشمن کارگری و لطمه به ملت میزنی ، آخرش معلوم میشه که چه جنایتی کردی

  • علی ارسالی در

    آقای میر غفاری الان چند ساله که دولت و ک ارفرما دارن مزد کارگر رو تعیین میکنن بدو ن نظر گروه کارگری خوب شما الان چه کار مث بتی انجام دادید شما فشار آوردید که مزد ب اید زیر 15 میلیون نباشه اما دولت کارفرما با زور خودشون مزد رو زیر 10 میلیون تعیی ن کردن خوب تصمیم گیری چه در مجلس یا جایی دیگه عملا از گروه کارگری کاری ساخته نیس ت و مزد قبل از جلسات تعیین شده است

  • حسین ارسالی در

    چرا سرنوشت کارگران در دست عوامل سود جو ب اید باشد ضریب حق دریافت کارگر و کارفرما چرا باید بر اساس چانه زنی باشد

  • دی جی ارسالی در

    اقاییون وزیر خودشون جیبشون پره با حقوقهای نجومی معلومه به فکر من کارگر نیستن فقط فکر راحتی کار و از زیر مسولیت فرار کردن هستن

  • پسر ارسالی در

    انقلاب کردن که کارگر خفه کنن

  • فواد ارسالی در

    بگم خدا چکارتون کنه خدا ازتون نگذره

  • ناشناس ارسالی در

    دولت نباید در سه جانبه گرایی دخالت کند. چون ایران در شرایط کشورهای دیگر نیست. دو لت می خواهد چون مصوبه مجلس قانون است کار گران فرصت اعتراض نداشته باشند. این فرصت در قانون ایجاد شود که نظر کارگران در شور ای عالی کار شرایط اعتراض داشته باشد. تا دولت نتواند به هدف سرکوب مزد برسد. چیدن درست سه جانبه گرایی مهم است. این را درست کنید. نباید آرای کارگران از مجموع نظر د و طرف دیگر کمتر باشد. دولت می خواهد موضو ع را واگذار کند، بگذارید بشود. ناز نکشید . به ضرر کارگران است. بلافاصله دستورالعم ل رای گیری در سه جانبه گرایی و حضور بیشت ر کانون متعدد کارگری را لحاظ کنید.

  • ناشناس ارسالی در

    چه خوب نمایندگان محترم در صورت قبول چنین مسولیتی تمام حقوق و مزایا و پاداشی که برای خود در نظر میگیرند برای ما کارگران هم درنظر بگیرند

  • صفا ارسالی در

    ایا عوضی تر از صولت کسی هست نشان دهید و جایزه بگیرید

  • ناشناس ارسالی در

    خدایا آنهایی ک میخواهند ازحق و حقوق باز نشسته ها و کارگران زحمت کش کم کنند تو را قسم میدهم ب شهداواسرای دشت کربلا از عمر خودشان زن و بچه شأن کم کن و تا وقتی که زنده هستند همیشه نالان ب در گاه تو باشند
    خدا جان ما فقط توراداریم وتو میتونی حق مارا از این بیخبر از خد

  • ناشناس ارسالی در

    مجلس شورای اسلامی در چند دهه اخیر کارش ش ده حفظ نظام .حفظ منافع دولت .حفظ پولدارا ن. در اصل این مجلس در ظاهر نمایندگان ملت است اما هیچگاه منافع ملت را لحاظ نکرده .

  • محمد ارسالی در

    الان فیش حقوقی اوردن برامون هر چی دولته ....... اینا واقعا فقط زروشون به کارگر م یرسه یعنی علنی دارن میگن هر کی کارگری کن ه واقعا خرو نفهمه

  • حسام ارسالی در

    سلام حق مسکن مزد سنوات اینا افزایش پیدا نکرد چرا و ۲۲ درصد برای کارگران با سابقه این واقعا با چه منطقی بوده فقط خیانت نم ایندگان و ظلم.

  • احمد ارسالی در

    این یعنی تعطیلی مرکز تولید.

  • علی ارسالی در

    بین کارگران بخش دولتی با بخش خصوصی تفکیک قائل بشن بخش دولتی الان خدماتی از کارمن د ارشد بیشتر میگیره

  • محمد ارسالی در

    خاک عالم به سر این دولت کجای ایران کرایه خونه ۹۰۰ هزار تومان هست
    همون دو لت مردها بیان با این حقوقی که دارن میدان ۱۰ روز نه بیشتر فقط ۱۰ روز زندگی کنن بب ینن میشه
    واقعاً متاسفم باید برای این دولت و کارگران دولت گریست

  • ناشناس ارسالی در

    وزیر کاراستیضاح شود ثواب دارد نمایندگان مجلس بروید نامه علی ع ب مالک بخونید می‌ب ینید استیضاح این آدم عین ثوابه

  • بازنشسته ارسالی در

    به جهنم که دستمزد کارگران افزایش پیدا کن ه ، نخورند ،برن بمیرم ، وقتی کسی به فکرش ون نیست چرا هی سوصدا میکنید ، بابا مردیم از بس استرس کشیدیم ، آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی .

  • ناشناس ارسالی در

    این وزیر کار مثل مار میمونه خیلی بیشرفه آدرس خونتو که گیر میارم

  • ایرانی ارسالی در

    وزیر کار ضد کارگر واین بیسواد و اخراج کن ید

  • بازنشسته ارسالی در

    بیشرف ها دادن حقوق کارگران بر اساس تورم و خط فقر آنقدر ****** شما را فراختر می ک نه که ادا واطوار در میاورید کوبنده بر اس اس حقوق خودتان 10 درصد کمتر بدهید

  • مجید زندی ارسالی در

    همینطوری که دستمزد کارگران بی دفاع و بی پشتیبان با بلایی که دولت به اسم خصوصی سازی و با مشارکت کارفرمایان پیمانکار موجب تضییع حقوق و از بین رفتن امنیت شغلی آنان گشته حالا هم با ترفندی جدید می‌خواهند با قلتک راهسازی رسماً از روی کارگران و خانواده هایشان رد شوند ؛ این یعنی عدالت واقعیِ پنهان در بحث کارو کارگر.

  • احمد فریدونی ارسالی در

    آقایی مِیرغفاری این چند سال نتیجه مذاکزات شمارو دیدیم

  • امیر ارسالی در

    مسئولان و مدیران فاسد تو ایران فراوان هس تن که میخوان حق مردم فقیر ایرانو زمین بز نن

  • مجتبی ارسالی در

    گل بود به سبزه هم آراسته شد

  • قاسم ارسالی در

    چه فرقی می‌کنه مگه تا الان دست شما بود ت ونسته بودید، الان شما دارید فیلم بازی می کنید

  • ناشناس ارسالی در

    وزیرکار ک نمی تواند قانون عوض کند یا لای حه بدهد کرم از سردار سیسمونی هست هر بلای ی سرمون می آید از خودمون هست
    خود دولت چس کلاس هم ک نوکر سردار هست هر چه بگوید بفرست همه وهمه زیر سر این فرمانده ۲۰هست وبس فتیله می کند چ جوری

  • ناشناس ارسالی در

    خیانت وزیرکارانجام می‌دهد باریس جمهوری ا سرائیل فرقی ندارد الهی بچه وزیر کاروخودش نابود شوند

  • کرامت.بیگلری ارسالی در

    سلام.نظر.من.این.است.تعین.حقوق.سال.جدید.باید.هم.به.معشیت.کارگران.نزدیک.و.هم.به.توان.کارفرما.نزدیک.وهم.رضایت.دولت.وهم.انساف.وعدالت.رعایت.شود..

  • اکبر ارسالی در

    سلام خدمت دوستان گرامی من به کارگران کشور اسلامی ایران میگویند شما قناعت کنید ولی خودشان حو بالای و داشت رهبری عزیزم خوب گفتن کسی کار نمیکند بروده کنار جانم فدای رهبر عزیزمان قربانت خداوند متعال نگهدار اقاه

  • ناشناس ارسالی در

    روزی صدهزار بار باید گفت خدا لعنت کنه وز یر کار و معاون و دارو دسته بی کفایت و بی وجدان و که حق کارگران و پایمال کرده و م یکند و هیچ مرجعی هم برای رسیدگی وجود ندا رد

  • رضا ارسالی در

    دولت مردان ببینم با دوبرابر این حقوق می توانند زندگی کنند
    خدایا تو به داد ما برس
    نه دولت و نه مجلس بفکر ک ارگر نیست

  • مستمری بگیر ارسالی در

    در کشور ما اسم اسلام وعدالت را یدک میکشن د ولی خبری از اجرای عدالت و عمل به قوان ینی که خودشان تعیین میکنند نیست یکی از اینها قوانینی در تامین اجتماعی نسبت به ح قوق باز نشسته هست اصلا طبق قانون عمل نمی شود

  • ناشناس ارسالی در

    کانون خیانت به بازنشستگان در بحث بیمه تکمیلی
    دولت ضربه نهایی به بازنشستگان
    مجلس ضربه نهایی به بازنشستگان
    بازنشستگان و کارگران قشر فاقد نماینده در مجلس وهدف اسان برای خیانت کردن به آنان و لگد مال شدن و تضییع حقوق گردیدن

  • ناشناس ارسالی در

    آقای وزیر کارگر براب دولت کار نمیکند و ب یمه و بازنشستگی وی هم از حقوق دولتی نیس ت به قانون رجوع کنید کارگر حق السعی میگی رد و حق دار مثل پزسکان و مهندسان و تجار و وو برای حق السعی خود حق اظهار نظر داشت ه باشد ورود به حقوق کارگری توسط مجلس تام ین خواسته کارفرما و دولت در غارت حقوق کا رگری است

  • محسن ارسالی در

    دقیقا با این گار می‌خواهند صدای کارگر را خاموش کنن و این کار لعن و نفرین بر وزیر دارد

  • کارگر ارسالی در

    با این تصمیم اشتباه حقوق.. مطمئنا کارگرا نی که بتوانند بدنبال یک شغل برای خود باش ند حتما شغل کارگری را رها خواهند کرد.. ا مروز یک کارگر دارای خانواده با حقوق یک م اه خود حتی نمی‌تواند 15 روز خرج و مخارج زندگی را پیش ببرد

  • رامین ارسالی در

    استاد، شما چانه زنی رو داری چکار کردین ب را سفره کارگر!!؟ شوآف بسه...واس کارگر هی چکی دل نمیسوزونه😔

  • ناشناس ارسالی در

    یک سوال..ختم کلام..چرا کارگران در اروپا و آمریکا مشکل ندارن...در ایران گریه میکن ن...

  • عبدالواحد حق طلب ارسالی در

    بنام خدا باسلام خدمت وزیر محترم کار رفاه اجتماعی جناب آقای مهندس مرتضوی علیکم ال سلام تعیین تکلیف وتبدیل وضعیت شغلی نیروه ای طرحی مراکز های خدمات ترویج جهادکشاورز ی استان سیستان بلوچستان که از سال 14394/ 1/1بصورت طرحی در مراکز های خدمات ترویج ج هادکشاورزی استان سیستان بلوچستان بکار گر فته شده ایم متاسفانه با کمترین حقوق شش م یلیون تومان و بدون مزایای اکنون با تاخیر چندین ماهه حقوق پرداخت می گردد ما نیروه ای طرحی مراکز های خدمات ترویج جهادکشاورز ی استان سیستان بلوچستان از کمترین حقوق ش ش میلیون تومان برخوردار یم نه عیدی ونه م زایایی ونه پرداخت هزینه‌های دستمزد بن کا رگری هیچی کدام به ما نیروهای طرحی جهاد ک شاورزی پرداخت نمی شود بلکه با تاخیر چندی ن ماهه حقوق پرداخت می شود این وضعیت فعلی چندین سال سابقه کار است ما را دچار نگرا نی و معیشت سخت روبرو کرده است خواسته های ما نیروهای طرحی جهاد کشاورزی این است که حقوق مان مستقیم از خزانه دولت واریز بشو د بخدا گرفتاریم شرمنده خانواده های خود ه ستیم طبق اداره کار حقوق ما همه پرداخت نم ی‌شود سلیقه ای است آیا انصاف است چندین س ال سابقه کار و خدمت هنوز بلاتکلیف کمترین حقوق شش میلیون تومان پرداخت بشود ما نیر وهای طرحی جهاد کشاورزی امنیت غذایی کشور هستیم در پایان جا دارد از مقام معظم رهبر ی عزیزان مان تشکر قدردانی کنم و از درگاه خداوند متعال برای مقام معظم رهبری طول ع مر با عزت و سربلندی برای رهبر انقلاب اسل امی خواستاریم با تشکر سپاس فراوان جمعی ا ز نیروهای طرحی جهاد کشاورزی استان سیستان بلوچستان 1403/2/10

  • ایران ارسالی در

    در این کشور برای ضعفا و کارگران عدالتی نیست بترسید از خشم فرو خورده ی ما ،ایران کشوری است ثروتند اما زحمت کشانش فقیرند و اینگونه که به گوش میرسد همین سفره ی کوچک و خالی را هم به ما روا ندارند، تبر به ریشه خود مزنید بترسید از خشم مردم به جان آمده

  • ایران ارسالی در

    کارگران به اندازه کافی مظلوم بودند و فقیر ،حالا هم اگر بخواهند صدای زحمت کشان شورای عالی کار را هم خفه کنند دیگر چه به روز کارگر فقیر و ضعیف خواهد آمد بترسید از خشم فرو خورده ی ضعفا و مردم..اینقدر با احساسات و شخصیت این مردم بازی نکنید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها