|
کدخبر: 324732

بحران آب/کمبود آب/محیط زیست

وضعیت آب سیستان و بلوچستان / بارش های اخیر چقدر موثر بود؟

بارش های اخیر توانست تاحدودی، مشکلات آب سیستان را برطرف کند.

اقتصاد وضعیت آب سیستان و بلوچستان / بارش های اخیر چقدر موثر بود؟

کشور ما درگیر خشکسالی است بارش های اخیر نتوانسته آنطور که باید کشور را نجات دهد.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: سدهای منطقه بلوچستان بر اثر بارندگی‌های اخیر، جریانات آب با ورودی بیش از ۲۱۰۰ متر مکعب در ثانیه را مهار کردند.

سیف اله آقابیگی به آخرین وضعیت بارش‌های سیل‌آسا در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: بر اثر بارش‌های اخیر در این استان، سدهای خیرآباد و ماشکیدعلیا سرریز شدند، سد زیردان در آستانه سرریز قرار دارد، سد کهیر در حال سرریز شدن است و آبگیری مناسبی در سد پیشین صورت گرفته است.

وی افزود: نکته مهم اینکه پیش از بارندگی‌ها، بر اساس پیش‌بینی و برنامه‌ریزی صورت گرفته به منظور مدیریت و کنترل سیلاب در سدهای این استان به ویژه سدهای پیشین، خیرآباد و زیردان نسبت به رهاسازی بخشی از آب مخازن این سدها اقدامات لازم انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در همین رابطه تصریح کرد: بر اساس مدیریت صورت گرفته، سدهای عنوان شده توانستند جریانات آب با ورودی بیش از ۲۱۰۰ متر مکعب در ثانیه را مهار کنند.

وی با بیان اینکه پیک سیلاب با ذخیره‌سازی آب در سد زیردان مهار شد، ادامه داد: پیش از این حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن سد کهیر خالی بود اما با توجه به شدت قابل توجه بارندگی‌ها و حجم بالای جریان آب، این سد در کنار مهار سیلاب‌های شدید، توانست ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون مترمکعب آبگیری داشته باشد و اکنون در حال سرریز شدن است.

آقا بیگی با تاکید بر اینکه، این امر با کاهش قابل ملاحظه خسارت به مناطق پایین دست همراه شد، اظهار کرد: بالاترین میزان بارندگی‌ها تا صبح امروز، چهارشنبه (۲۹ فروردین) در ایستگاه زرآباد (۲۷۰ میلی‌متر)، کنارک (۲۲۹ میلی‌متر)، شارک (۲۲۱ میلی‌متر) و چابهار (۱۳۱ میلی‌متر) در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از زمان وقوع بارندگی‌ها به ثبت رسید.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در پایان خاطرنشان کرد: با بارش‌های صورت گرفته مشکل تأمین آب همه شهرهای منطقه بلوچستان مرتفع شد.

فیروز قاسم‌زاده با اشاره به بارش‌های مناسب هفته‌های گذشته، میزان پرشدگی سدهای کشور تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ را ۶۱ درصد اعلام کرد و گفت: بارش‌ها نباید این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و همچنان به مدیریت مصرف در سراسر کشور نیازمندیم.

وی با اشاره به بارش‌های خوب اواخر سال گذشته و روزهای ابتدایی سال جدید اظهار کرد: هر چند طی هفته‌های گذشته شاهد نزولات جوی به صورت برف و باران در برخی نقاط کشور از جمله تهران بودیم، اما همچنان میزان پرشدگی برخی از سدهای کشور پایین بوده و آب مورد نیاز مصارف به طور کامل تأمین نشده است.

قاسم‌زاده با تشریح آخرین وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ گفت: ورودی‌ سدهای کشور در حال حاضر ۲۳.۶۱ میلیارد مترمکعب است که همچنان نسبت به سال آبی گذشته با کاهش ۱۱ درصدی روبرو است.

وی موجودی مخازن سدهای کشور را در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ با ۶۱ درصد پرشدگی، معادل ۳۰ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب خواند و افزود: در سال گذشته نیز در تاریخ مشابه، همین میزان آب در مخازن سدهای کشور وجود داشته است.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها