|
کدخبر: 298421

بکارگیری نخبگان، کلید حل مشکلات بخش کشاورزی

مجتبی شادلو-مدیرعامل مجمع کشاورزان خبره

شادلو

به‌عنوان موسس مجمع کشاورزان نخبه که در دوره اول و دوم مسئولیت هیات‌مدیره را برعهده گرفتم، باید بگویم که در زمان وزارت محمدرضا اسکندری، ایشان در حد شأن و شخصیت این جمعیت با آنها رفتار می‌کرد. این جمعیت افرادی هستند که ابتکار عمل، توان و امکانات خود را در بخش کشاورزی در اختیار همگان قرار داده‌اند تا همه از این دانش استفاده کنند و آنها را به دیگران منتقل کنند.

وزیر جدید وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی نیکبخت، تاکنون سابقه حضور در کل ساختار وزارتخانه از مرکز خدمات تا چند معاونت وزارتخانه را پشت‌سر گذاشته است و تا آنجا که من اطلاع دارم، انصافا ایشان فرد توانمند و عمل‌گرایی بوده‌اند و انتظار ما این است که برنامه‌های ایشان بتواند در بخش کشاورزی محقق شود. سال گذشته که جنگ اوکراین شکل گرفت، موضوع مواد غذایی به‌ویژه در حوزه غلات در جهان بحرانی شد، ضمن اینکه کشاورزی ما فقط یک موضوع آرمانی یا سنتی نیست. اتفاقا محصولات کشاورزی ما باتوجه به ظرفیت اقلیم، آب‌وهوا و خاک جزو غنی‌ترین محصولات چه در حوزه باغبانی چه زراعت و... است. در صنایع به‌طورقطع امکانات ما قابل‌رقابت با کشورهای صنعتی نیست. اما باتوجه به بیانات مکرر رهبر معظم انقلاب باید یک کشور علمی در همه زمینه‌ها باشیم و توسعه همه‌جانبه و پایدار در همه محصولات کشور داشته باشیم. درحال‌حاضر در کشاورزی از نظر میزان و کیفیت محصولات خود در بسیاری از محصولات زبانزد دنیا هستیم و از جایگاه جهانی خوبی برخورداریم که به‌طورقطع باید برای ارتقای آن فعالیت کنیم و این موضوع جای هیچ‌گونه بحثی ندارد. امیدوارم با آنچه از آقای نیکبخت انتظار دارم و از اعمال و رفتار ایشان دیده‌ام و آنچه اکنون شرایط دولت و کلیات اقتصادی کشور است، ان‌شاءالله به‌زودی نه‌تنها در بسیاری از محصولات کشاورزی خودکفا شویم، بلکه در چشم‌انداز برنامه ۲۰ساله‌مان بتوانیم کشور اول منطقه با داشتن حداقل توان تولید غذا برای بیش از ۳۰۰ میلیون نفر باشیم. ما شرایطی در کشور داریم که می‌توانیم به خودکفایی در بسیاری از محصولات برسیم، اما چون زیرساخت‌ها را قوی نمی‌کنیم و شرایط لازم را فراهم نمی‌آوریم. در واقع آهن سرد را می‌کوبیم، در حالی که آهن را باید گرم کنیم و با ۲ چکش به آن فرم دهیم. بنابراین، ما باید زمینه رسیدن به این کار را فراهم کنیم.

من به خودکفایی محصولات کشاورزی بسیار امیدوارم و نه‌تنها در محصولات استراتژیک بلکه در عموم محصولات می‌توانیم به فرصت‌های صادراتی خوبی دست یابیم.‌ اکنون چیزی حدود ۲۵ میلیون تن تولید زیربخش محصولات باغبانی داریم. اگر کوچک‌ترین علائم مثبت بازار؛ چه داخلی و چه صادراتی به زیربخش‌های باغبانی منتقل شود، قول می‌دهم به رقم ۲ یا ۳ برابر این محصول با ۲ گام خواهیم رسید. اکنون باغاتی در کشور داریم که با ۱۰برابر میانگین تولید در حال تولید هستند. آنها چطور توانستند تولید کنند؛ این فقط یک حرف نیست، حتی علاوه بر تولید، رشد هم داشته‌اند و این نتایج شعارگونه و دور از واقعیت نیستند.اقتصادی‌ترین کار کشاورزی است، چه در بخش تولیدات، چه خدمات و حتی صنعت، بخش کشاورزی برتر است. متاسفانه در آمارهایی که اعلام می‌شود، کمترین سود برای کشاورزی رقم می‌خورد، اما کشاورزی می‌تواند از بخش خدمات هم بالاتر برود، اما به‌شرط آنکه کار علمی در این زمینه انجام شود و ما دچار چالش‌های بازاری نشویم و بتوانیم هماهنگ با هم جلو برویم. بحث آمایش‌ سرزمین و الگوی کشت هم از مباحثی هستند که باید عملیاتی شوند. نباید کشاورز زحمت بکشد و آخر فصل متوجه شود که راه را اشتباه رفته است؛ اینها مباحثی هستند که به‌طورقطع دولت باید برای آنها سیاستگذاری و در این زمینه کشاورزان را راهنمایی کند، تا بهره‌وری آنها در این حوزه بالاتر رود.اگر آقای نیکبخت که از معاونان آقای اسکندری، وزیر سابق کشاورزی هم بودند و به کار ایشان معتقد هستند، همان رویه را دنبال و به‌معنای واقعی از تجربیات خبرگان کشاورزی استفاده کنند که می‌تواند برای کشاورزان بهتر از صدها کتاب علمی حوزه کشاورزی قابل‌اجرا باشد.

استفاده از نخبگان بخش کشاورزی می‌تواند یک راهگشا، انقلاب و دگرگونی اساسی رو به جلو در این حوزه باشد که اصلا قابل‌تصور نیست و در جنبه عملیاتی در حوزه عملکرد این بخش در محصولات باغ‌ها کاملا مشهود است./ روزنامه صمت

 

نویسنده: مجتبی شادلو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها