|
کدخبر: 264988

نقش روابط عمومی و تاثیر آن بر رکود و تورم اقتصادی

خسرو رفیعی - رئیس انجمن روابط عمومی ایران

طی سال‌های اخیر کشور ما دچار تورم و رکود شده و بسیاری از کارخانجات و سازمان‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است و تاثیرت منفی آن شامل بیشتر بخش‌های مالی و اقتصادی گردیده و فرصت‌های شغلی برای جوانان ما ناشناخته مانده و نتوانسته‌ایم برای آنها برنامه‌ریزی کنیم. صنعت روابط عمومی یکی از پرسرعت‌ترین صنایع در رشد و بلوغ هر جامعه‌ای است.

خسرو-رفیعی

 وقتی اقتصاد رو به افول است و به سرعت نوسانات آن دامنگیر جامعه می‌شود باید نگران فعالیتهای حال و آینده خود باشیم و در همین جامعه مشاهده می‌کنیم که برخی موفق عمل کردند و کمتر دچار مشکل گردیده‌اند. امروزه مطالعات تاثیرات اقتصاد بر کلیه حوزه‌های دیگر یکی از فرآیند‌های جالب و قابل تامل می‌باشد به ویژه موضوع ارتباطات در تجارت‌های مختلف و وابستگی‌های پیچیده و روز افزون کشور‌ها به دیگر، رکود در یک بخش و یا تورم در آن شاخص‌ها از کلیت بازار است که نیازمند نگرش عمیق به رفتار و کردار به سرمایه‌های انسانی و تفکر حاکم بر آن دارد.  در دورانی که صنعت بدون وقفه در حال حرکت است، لحظه‌ای درنگ فاصله ما را از جامعه جهانی بیشتر می‌کند. در دوران حرفه‌ای گری وارد شرایط جدید صنعت ارتباطات اجتماعی و ارتباطات عمومی می‌شویم. اگر با کاهش قابل توجه بودجه روبه‌رو هستیم در چنین شرایطی صحبت از ارزش و بهره‌وری به میان می‌آید بایستی هرچه قوی‌تر به فکر انتخاب صحیح برای هزینه کردن بودجه باشیم در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی باید توجه خود را معطوف کرده که با چه رویکردی برخورد و چگونه خود را عرضه کنیم. متخصصان ارتباطات و روابط عمومی در این مسیر نقش غیر قابل اجتناب دارند.زمان مساوی پول است و شرکت‌های دانش‌بنیان برای نقش آفرینی در آینده نقش بی‌بدیلی دارند و ارتباطات قوی و موثر توانایی آن را دارد که صرفه جویی‌های بسیار موثری از نظر زمانی و مالی برای موسسات فراهم آورد. ما در زمانی هستیم که باید شغل و تحصیل را با یکدیگر به صورت همزمان انجام دهیم و اگر نتوانیم همه عوامل اقتصادی را در کنار عوامل اجتماعی بررسی کنیم در معرض ریسک بالایی قرار می‌گیریم. در هر حال با شبکه‌سازی قوی و درک خوبی از اینکه از توانایی متخصصین روابط عمومی چگونه استفاده کنیم از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. متخصصان روابط عمومی می‌توانند با شناخت نقاط قوت و ضعف جامعه در شرایط متلاطم اقتصادی فضای بهتر و مناسب تری را برای یک سازمان به وجود آورند، تلاش برای توسعه و رونق به ویژه در بخش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان و برای اشتغال و فعالیت در بازار ممکن است در ابتدا کارا نبوده و ناامید‌کننده باشد اما می‌توان برای یک دوره بلند مدت برنامه‌ریزی کرد و با شناخت جامعه خود و جامعه جهانی که امروز کاملاً به دلیل رونق شبکه‌های مجازی و توسعه اینترنت در دسترس همگان قرار گرفته برنامه‌ریزی و آن را اجرایی کرد که در این راه نقش روابط عمومی در شناخت جامعه و محیط پیرامون ما موثرترین ابزار در دست هر فرد یا گروهی است که می‌توانند به آن تکیه کرده و با شناخت دقیق اطلاعات روز و برنامه‌ریزی برای آینده حرکت کنند. بدیهی است در کشور ما هر بحران مالی دامن همه را خواهد گرفت و در چنین شرایطی داشتن یک روابط عمومی توانمند امر دشواری است که باید به آن توجه کرد و از کارشناسان خبره ارتباطات بهره بود یادمان نرود اگر در یک کارخانه در یک شرکت تولیدی اگر کارکنان شغل شان را در خطر ببینند با نوعی دلسردی به سر کار آمده و موجب دلسردی یکدیگر و جامعه مخاطب خود خواهند شد و همین موضوع موجب نارضایتی سرمایه‌گذاران، مشتریان و حتی کارکنان هر سازمانی را به وجود می‌آورد در این میان فعالیت‌های ارتباطی می‌تواند نقش موثری در کاهش نارضایتی و افزایش اعتماد عمومی به وجود آورد. روابط عمومی می‌تواند فرصت‌های طلایی را برای مسئولان و همکاران خود شناسایی کرده و از آشفتگی و معضلات پیشگیری و پایه‌های سازمان را محکم و استوار کرده و به مردم منتقل کند.

باید قبول کنیم که یک روابط عمومی قوی در دوران بحران با پیاده کردن یک ارتباطات استراتژیک از چالش‌ها جلوگیری کرده و در برابر همکاران خود فرصت‌های مناسبی را فراهم و چشم‌انداز سازمان خود را روشن می‌کند هر تولیدکننده‌ای می‌تواند با کمک روابط عمومی و ایجاد ارتباطات موثر با ذینفعان خود با سوار شدن بر روی موج‌های اقتصادی آینده روشنی را برای سازمان خود به وجود آورد.روابط عمومی نام تجاری را می‌سازد و می‌تواند آن را حفظ کند.

 در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغالزایی اگربه حضور و تخصص روابط عمومی و ارتباطات بی‌توجه باشیم قطعاً در بلندمدت پیروز نخواهیم بود.

 

نویسنده: خسرو رفیعی

ارسال نظر