|
کدخبر: 256760

چرا بازار سهام ارزنده است؟

حسین زمانی- کارشناس بازار سرمایه

پیش از هر نکته لازم است که یادآور شوم این موارد یاد شده،صرفا نظر شخصی است.

بازار یک دوره چند ماهه تعدیل قیمت ها را پشت سر گذاشته ( اصطلاحا اصلاح قیمت ها ) و قیمت بسیاری از سهام در این چند ماهه بطور میانگین ۵۰ درصد کاهش داسشته و بسیاری از قیمت‌ها نسبت به ۶ ماه قبل نصف شده است. لذا قیمت سهام مجددا جذاب شده است.

حسین-زمانی

نکته بعدی آن است چون قیمت سهام در این بازار همواره پس از یک دوره رشد افت؛ و پس از یک دوره افت رشد را تجربه کرده است پس الان بازار بالقوه آماده رشد است. همچنین در همین دوره چند ماهه مقامات و شورای بورس و سازمان بورس پی در پی تصمیمات متعددی گرفته اند که هر یک بخش تقاضا را تقویت و بخش عرضه را آرام می کند و مجموعه این تصمیمات بازار را بالقوه آماده رشد کرده است.

در یک‌سال اخیر عامه مردم با بورس آشنا شده و با پس اندازها و سرمایه‌های کوچک و متوسط و بزرگ خود وارد این بازار شده‌اند و الان هم اگر بخشی از سهام‌شان را فروخته‌اند ولی وجوه آن‌ را خارج نکرده اند و نزد کارگزار خود نگه داشته‌اند و منتظر خروج بورس از این وضعیت هستند.

چون قیمت سایر دارایی ها در بازارهای رقیب افزایش تند و شدید داشته و قیمت دلار، سکه ، خودرو و مسکن اشباع شده و نه تنها انتظار عمومی بلکه خواسته عمومی کاهش قیمت آنهاست.

همچنین ملاک قیمت‌یابی دیگر فقط سود امسال و کسب بازدهی بیش از ۲۰ درصد نیست ؛ بلکه فعالان و سرمایه گذاران با توجه به رشد نرخ دلار و رشد نرخ تورم و رشد قیمت ها و دستمزدها ارزش جایگزینی شرکت های موجود را بسیار فراتر از ۱۰۰ تومان اسمی و ۵۰۰ و ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ تومان می‌دانند. ضمن اینکه نگاه حکومت و نهادهای تاثیرگذار حکومتی از جمله دولت به بازار سرمایه و بورس‌ها تغییر کرده و متوجه فواید فراوان این بنگاه اقتصادی جهت تامین مالی شده اند.

چون شرکت‌های دولتی از جمله بانک‌ها در وسط این همه تحریم‌های شدید صرفا نمی‌توانند به درآمد عملیاتی خود تکیه کنند و سود بدهند و به ناچار نیازمند درآمدهای جانبی غیرعملیاتی هستند تا سرپا بمانند و این دوره تحریمی را پشت سر بگذارند و حتما برای کسب درآمدهای جانبی از این بازار استفاده خواهند کرد.

 الان فقط این بازار است که قادر است نقدینگی را از جامعه جذب کند و در نتیجه قیمت سهام هم که افزایش یافت در معیشت و سفره مردم اثری نمی‌گذارد. وقتی بخشی از جامعه بخاطر کرونا کسب و کارشان تعطیل شده و درآمدهای روزمزدی خودشان را از دست داده‌اند بدنبال جایی هستند که موقتا برایشان ایجاد درآمد کند و گویا این بازار را شناخته و انتخاب کرده اند.

آنچه ذکر شد برخی به معنای ارزندگی قیمت سهام است و برخی دیگر بمعنای جذابیت بازار سهام ایندو کمی متفاوتند اما هر دو نتیجه یکسان حاصل می کنند: رونق در بورس یعنی در بازار سهام به‌شرطی که ترس و دلهره و بی اعتمادی ای که در این مدت ایجاد شده از بین برود.

نویسنده: حسین زمانی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها