|
کدخبر: 253609 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

یک فرصت طلایی برای بورس

اخذ مالیات از سپرده های مالی یک فرصت طلایی برای بازار سرمایه است. زیرا احتمالا باخروج منابع از بانک‌ها شاهد آن خواهیم بود که اشخاص حقوقی، نقدینگی را به صندوق های با درآمد ثابت منتقل کنند.

اقتصاد یک فرصت طلایی برای بورس

بورس سال ۱۴۰۱ را در حالی آغاز کرده است که بحث مذاکرات اتمی همچنان ادامه دارد، سوالی که مطرح می شود این است که آیا با رسیدن به توافق برجامی و یا عدم توافق چه بلایی برسر بورس می‌آید. برای رسیدن به این سوال با یکی از کارشناسان بازار سرمایه به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

برجام فرصت یا تهدید

علیرضا کدیور کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این سوال که عده ای برجام و توافق وین را یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در سال جاری می‌دانند. اما عدم توافق و احتمال افزایش تنش های سیاسی به دنبال آن آیا می‌تواند بزرگترین تهدید برای بازار سرمایه باشد، اظهار کرد: طبیعتا انجام توافق یا شکست آن متغیر بسیار تاثیرگذاری هم بر اقتصاد و هم در بازار سهام است. چون شدن یا نشدن این اتفاق می‌تواند بر برخی متغیرهای مهم اقتصادی مثل نرخ ارز تاثیرگذار باشد.

وی افزود: این امر بر میزان صادرات ما و نحوه صادرات محصولات ما چه نفت و چه محصولات غیر نفتی، همچنین بر مراودات خارجی‌ها با ما و بالعکس، بر تامین مواد اولیه و قطعات ماشین آلات و تجهیزات و تکنولوژی می‌تواند اثرگذار باشد. حتی شدن یا نشدن آن بر بحث خروج یا ورود سرمایه به این معنی است که اگر شکست بخورد خروج سرمایه و اگر شکست نخورد ورود سرمایه را به همراه دارد. همچنین متغیرهایی وجود دارد که می‌تواند  بر اقتصاد و طبیعتا بر صنایع و شرکت‌های بورسی خیلی تاثیر گذار باشد.ضمن اینکه ممکن است بر صنعتی تاثیر زیادی داشته باشد و بر صنعتی تاثیر کمتر ، ولی بی شک بر همه صنایع تاثیر گذار است.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: پس اگر فرض کنیم برجام شکست بخورد شاید یکی از عوامل تهدید کننده بازار باشد البته در کنار آن شاید سبب فرصت در بازار سرمایه شود، از این جهت که اگر شکست بخورد ما می‌توانیم شاهد صعودی شدن روند نرخ ارز باشیم که می‌تواند بر برخی از صنایع تاثیر مثبت داشته باشد.البته باید سیاست های بانک مرکزی و دولت را هم مدنظر قرار داد.

کدیور ادامه داد: مثلا در دولت آقای روحانی دولت اعلام کرد که سیاست ما این است که ارز ۴۲۰۰ بیاوریم، هرچند سیاستی بود که در میان مدت و بلند مدت شکست خورد ولی در کوتاه مدت باعث شد که بعضی از صنایع آسیب نبینند. در کل بنده موافقم که توافق یا شکست آن اتفاقی است که خیلی می‌تواند بر بورس و صنایع بورسی تاثیر گذار باشد.

بزرگترین تهدید بازار سرمایه در سال جاری

 این کارشناس بازار سهام ادامه داد: در مورد اینکه ما در کنار برجام، بی اعتمادی سهامداران خرد، افت دلار و فروش اوراق دولتی را هم داریم. سوال این است که مهم ترین تهدید بورس در سال ۱۴۰۱ چه میتواند باشد؟ اظهار کرد: از نظر من چه در شکست چه در انجام مذاکره هم فرصت برای بازار وجود دارد هم تهدید ولی فارغ از ریسک ها و اتفاقات پیش بینی نشده بزرگترین تهدید افزایش و فروش دوباره اوراق از طرف دولت و تامین مالی دولت در بازار سرمایه است.

وی درباره حذف صفر از پول ملی و تاثیر آن بر بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به اینکه حذف پول در ظاهر اعداد را کاهش می دهد می تواند از نظر روانی تاثیراتی بر بازار بگذارد و سبب جذابیت برای مردم شود. به واسطه این اتفاق می توان تصور کرد که سرمایه گذاران به سمت بازار سهام بیایند. اما در واقعیت نمی تواند اثر خاصی بر بازار سرمایه بگذارد.

کدیور در پایان در مورد اخذ مالیات از سپرده های مالی و تاثیر آن بر بازار سرمایه اظهار کرد:اخذ مالیات از سپرده های مالی یک فرصت طلایی برای بازار سرمایه است. زیرا احتمالا باخروج منابع از بانک‌ها شاهد آن خواهیم بود که اشخاص حقوقی، نقدینگی را به صندوق های با درآمد ثابت منتقل کنند.  این صندوق ها وقتی پول واردشان شود به طبع و براساس ضوابط سازمان بورس مجبورند که بخشی از این منابع را به سهام تخصیص دهند. در نتیجه بنده این را یک فرصت برای بازار سرمایه می‌بینم.

  • ناشناس ارسالی در

    مالیات از سپرده های بانکها کی شروع میشود عده زیادی از مردم پول بی زبان را در بان کها گذاشته و بدون زحمت بر درآمدشان می اف زایند در واقع دارند خون ملت را میمکند . با گر فنن مالیات درست و حسابی حق بازار سرمایه از آنها گرفته شود .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها