|
کدخبر: 256010 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد:

پایان یک شایعه بورسی / فراموش شدگان نهادهای حمایتی در انتظار سهام عدالت

با خارج شدن نیمی از نقدینگی بورس عده‌ای اعتقاد داشتند که نقدینگی بورس به خزانه دولت رفته است اما براساس نظر یک نماینده مجلس این امر واقعیت ندارد.

اقتصاد پایان یک شایعه بورسی / فراموش شدگان  نهادهای حمایتی در انتظار سهام عدالت

دامنه نوسان قیمت یکی از مهم‌ترین قوانینی است که در بازارهای مالی از آن به‌ عنوان عامل کنترلی در برابر نوسان‌های قیمت سهام استفاده می‌شود. دامنه مجاز نوسان حدود قیمتی سقف و کفی است که هر سهم در هر روز کاری می‌تواند داشته باشد. طبق جدیدترین وعده مسئولان قرار است این محدوده دستخوش تغییر شود و این موضوع واکنش‌های زیادی را میان کارشناسان بازار سرمایه در پی داشته است.اخیرا مجید عشقی، رئیس سازمان بورس نیز از اصلاح تدریجی دامنه نوسان از اوایل سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: تغییر دامنه نوسان در برنامه سازمان بورس است اما این موضوع نیازمند روشن شدن برخی ابهامات از جمله بودجه و ریسک‌های سیاسی است. در همین راستا گفتگویی داشتیم با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

دامنه نوسان نباید نادیده گرفته شود

رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی به گسترش نیوز در مورد این موضوع که عده‌ای می گویند دامنه‌نوسان کارایی آنچنانی در بورس ندارد، لذا باید حذف شود، گفت: اینکه می گویند دامنه نوسان کارآیی ندارد به دلیل این است که مدل مدیریتی به گونه‌ای است که کارایی را نشان نمی‌دهد.

وی افزود: مگر می شود که دامنه نوسان در بورس کارایی نداشته باشد. اتفاقا همه چیز از همین نوسانات بازار است. کارایی‌ دامنه نوسان دست مدیرانی است که در راس قرار دارند که البته در حال حاضر با مدیریت فعلی، بورس دارد ثبات می‌گیرد و این واقعی‌تر شدنش می تواند کمک کند که ما در حوزه‌های مختلف مدیریت داشته باشیم. دامنه نوسان کارایی‌اش بستگی به تصمیم گیران و در واقع مدیرانی است که در بازارسرمایه هستند، دارد. مگر می توانیم ما یک اصل اقتصادی را کنار بگذاریم و بگوییم این اصل اقتصادی کارآیی ندارد. این اصل اقتصادی، به تناسب وزن خودش حتماً کارایی دارد و نباید نادیده گرفته شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد پاسخ به این سوال که با خارج شدن نیمی از نقدینگی بورس، عده ای می گویند:« نقدینگی به جیب دولت رفته است.» آیا این نظریه درست است یا خیر، اظهار کرد: نمی توانیم بگوییم به جیب دولت رفته است برای مثال در بورس بانکها فعال هستند و شرکت‌های تابعه آن‌ها و همچنین شرکت‌های تابع دستگاه‌های دولتی فعال بوده‌اند، پس نمی‌توانیم بگوییم که چیزی به جیب دولت رفته است. شاید برخی از این شرکت‌های اقماری وابسته به نهادهای دولتی بوده‌اند ولی خوب آنچه که بورس را به این روز انداخت همان تصمیمات هیجانی بود.

بورس جای کسانی است که اهل ریسک هستند

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: بورس جای کسانی است که اهل ریسک هستند نه افرادی که تمام سرمایه‌شان را می‌آورند و هیچ برنامه‌ای برای آنها وجود ندارد و در حال حاضر کل زندگیشان بر باد رفته است. کسانی که اهل ریسک هستند وارد بازار سرمایه می‌شوند. برای عده ای سودآور است و برای عده‌ای به دلیل ضعیف بودن تجربه اقتصادی‌شان خوب پیش نمی‌رود اما همیشه برای کسانی که اهل ریسک هستند بازار مطلوبی است.

وی افزود: عده‌ای  آمدند و مردم را  تشویق کردند که وارد بازار سرمایه شوند. لذا اعتماد شکل گرفت. به نظر بنده هزینه آن اعتمادی که از دست دادیم بیشتر از ضررهای است که در بازار سرمایه داشتیم .

زارع در مورد ماجرای تعیین تکلیف بازماندگان سهام عدالت اظهار کرد: قرار است سهام عدالت به آنهایی تعلق بگیرد که از مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی هستند. قرار است در سال جاری به حدود نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ممدجویان مجموعه بهزیستی و کمیته امداد، سهام‌عدالت تعلق بگیرد. مابقی هم انشاالله در قانون برنامه هفتم برایشان تصمیم می‌گیریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان اظهار کرد: امکان دارد غیر از افراد تحت پوشش، عده‌ای باشند که وضعیتشان از این مددجویان بدتر باشد و پشت خط این نهادهای حمایتی باشند که آنها هم در اولویت خواهند بود.

خبرنگار: شهریار خادمی

ارسال نظر