|
کدخبر: 221511

مذاکرات برجام و معمای قیمت دلار

حسین مریدسادات - مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی

دور جدید مذاکرات برجام در وین اتریش که شب گذشته آغاز شد و اولین خروجی این جلسه نقطه نظر مشترک تمامی شرکت‌کنندگان در این جلسه و نشست، مبنی بر اینکه به یک دیدگاه مشترک برسند، نتیجه و خروجی این جلسه پالس مثبتی جهت داشتن یک دیدگاه مشترک و رسیدن به یک توافق را از خود به جا گذاشت.

مریدسادات

اما سوال اساسی اینجاست: اگر برجامی اتفاق بیافتد چه تاثیری بر روی نرخ دلار خواهد گذاشت؟

اگر توافقی حاصل شود، قطعاً گشایش‌های اقتصادی بی‌شماری به وجود خواهد آمد و تحریم‌های بسیاری برداشته خواهد شد، پول های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف و طلب‌های ایران به عنوان مثال در کشور کره نقد خواهد شد و به نوعی با دریافت طلب‌ها و گشایش‌های اقتصادی تاثیر مثبتی بر روی نرخ دلار خواهد گذاشت. به این معنی اگر برجامی در کار باشد قطعاً با گشایش‌های اقتصادی قیمت دلار کاهش پیدا خواهد کرد و می‌توانیم قیمت دلار را روی بازه پانزده هزار تومان پیش‌بینی کنیم و از سوی دیگر اگر برجامی در کار نباشد، با توجه به عواملی که در حال حاضر در مؤلفه‌های اقتصادی کلان وجود دارد و افزایش پایه پولی و چاپ پولی که در سال های گذشته صورت پذیرفته باعث تضعیف ریال در برابر دلار خواهد شد و می‌توانیم دلار چهل هزار تومانی را در آینده‌ای نزدیک پیش‌بینی کنیم.

واقعیت‌های میدانی حاکی است که ایران در مذاکرات جدید همانطور حاضر شده که از قبل وعده داده بود. وزیر امور خارجه کشورمان مدتی قبل از پذیرش «فرمت مذاکرات وین» از سوی ایران خبر داده بود. مذاکرات پیش رو در راستای حاصل شدن توافق و تامین منافع متقابل است و گفت‌وگوها این بار حول مذاکره برای رفع تحریم‌ها است، مدت‌هاست مسئله برجام در ابهام قرار دارد به نتیجه‌ای نرسیده است. امید است نتایج و اخبار آن تاثیر مثبت احتمالی خود را بر روی بازار بگذارد که مقداری با تصمیم‌هایی که قرار است اتخاذ شود اوضاع نابسامان اقتصادی و در پی آن اوضاع بازار سرمایه رو به بهبودی برود در صورت محقق شدن برجام و حصول توافق شرکت‌هایی که فروش آن‌ها ریالی هستند می‌توانند مورد استقبال اهالی بازار سرمایه قرار بگیرند.

وضعیت بازار ارز و بورس بعد از مذاکرات

در کل اگر توافق خوبی حاصل شود، می‌تواند آثاری مثل ثبات بازار اقتصادی، کاهش قیمت ارز، بازگشت سرمایه‌های خارج از کشور و دسترسی شرکت‌ها به بازارهای جدید را داشته باشد. در صورت محقق شدن برجام و حصول توافق، شرکت‌هایی که فروش آن‌ها ریالی است؛ مثل گروه خودرویی، غذایی و گروه‌های از این قبیل می‌توانند مورد استقبال اهالی بازار سرمایه قرار بگیرند. محقق شدن برجام می‌تواند جو روانی مثبت ایجاد کند و به سبب تعیین جهت نرخ ارز بر بازار تأثیرگذار است اما در حال حاضر افزایش نرخ بهره و ترس از سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری سبب شده در بازار جوی خرید وجود نداشته باشد و گمان می‌رود اوضاع بورس از این بدتر نخواهد شد. به این دلیل که در این چند ماه اتفاقات بد زیادی برای بازار افتاده است و ما خوش‌بین هستیم که اخبار و اتفاقات برجام به نفع بازار بورس خواهد بود.

راه بسیاری از شرکت‌ها باز خواهد شد و تمام این گمانه‌زنی‌ها و احتمالات تأثیر مثبت خود را بر روی بازار می‌گذارد. صنایع مختلف خاصی در بازار به استثنای گروه‌هایی که سهم‌های دلاری در آن‌ها هستند، به دلیل کاهش احتمالی قیمت ارز مورد حمایت قرار خواهند گرفت و ورود نقدینگی خوبی را احتمالاً شاهد باشیم که همین مهم باعث رشد بازار و صنایع و بهتر شدن شرایط می‌شود. ترسی که در این بازار مشهود است که کم کم از بین برود و سهم‌ها مورد اقبال قرار گیرند. از سویی حمایت خواهند شد. مقاومت‌های پیشرو و سقف‌های قبلی در سهم‌ها و شاخص پس گرفته شود و اگر نشست و ادامه‌دار و مثبت باشند، این روند مثبت احتمالی ادامه‌دار خواهد بود و چشم‌انداز خوبی را به ما تا پایان سال نوید می‌دهد.

نویسنده: حسین مریدسادات

ارسال نظر