|
کدخبر: 221406

وضعیت آماده باش در بازار ارز / دلار چند شد؟

بازار ارز در ابتدای سال جاری، واکنش‌های معناداری نسبت به مذاکرات هسته‌ای داشت.

اقتصاد وضعیت آماده باش در بازار ارز / دلار چند شد؟

هر خبر مثبتی می‌توانست روند قیمت بازار را کاهشی کند و نرخ ارز به سرعت راه نزول را در پیش می‌گرفت. با این حال، در دور جدید مذاکرات هسته‌ای، بازار نسبت به اخبار غیر موثق کمتر حساسیت نشان داده و افت قیمت خاصی نیز صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد در این دور از مذاکرات، معامله‌گران بیشتر به دنبال خبرهای مهم و موثق هستند و نسبت به شایعه‌ها و گمانه‌زنی‌ها، واکنش محدودی داشته‌اند.

بازار دلار به دنبال خبر موثق

به عنوان مثال، در ۲ روز اخیر انواع سایت‌ها و رسانه‌های خارجی احتمال رسیدن به یک توافق در وین را ضعیف دانسته‌اند، ولی این موضوع موجب شد قیمت دلار کمی در کانال ۲۹ هزار تومانی پیشروی کند و خبری از نوسان‌های سنگین نبود. به عنوان مثال دیگر، دیروز اسکناس آمریکایی در واکنش به خبرهای هسته‌ای تنها ۲۰۰ تومان رشد کرد و توانست در محدوده ۲۹ هزار و ۳۸۰ تومان قرار بگیرد. این اتفاق در حالی رخ داد که بخشی از معامله‌گران انتظار رشد قیمت اسکناس آمریکایی تا مرز ۳۰ هزار تومانی را داشتند.

زمان واکنش دلار به مذاکرات

از نگاه شماری از تحلیل‌گران، نوسان معنادار دلار در این دور از مذاکرات، پس از انتشار رسمی نتایج، بروز خواهد کرد. در واقع زمانی که بازار اطمینان پیدا کرد که مذاکرات هسته‌ای چه سمت و سویی پیدا می‌کند، موقعیت جدید معامله‌گران تعریف خواهد شد. در این میان برخی از فعالان نیز باور دارند که رشد قیمت دلار در روزهای اخیر ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای نداشته است و بیشتر تحت تاثیر هماهنگی دلار با نرخ تورم صورت گرفته است. از ابتدای سال جاری، قیمت دلار بالای ۱۷ درصد افزایش را به ثبت رسانده است، ولی در همین بازه زمانی، شاخص قیمت مصرف‌کننده بالای ۲۲ درصد رشد را تجربه کرده است. در این شرایط، برخی از تحلیل‌گران باور دارند که دلار در حال هماهنگ شدن و تعدیل با نرخ تورم است.

افزایش فعالیت نوسان‌گیران

برخی از معامله‌گران باور دارند که در دوران مذاکرات هسته‌ای، فعالیت نوسان‌گیران افزایش پیدا می‌کند. از نگاه آنها نوسان‌گیران سعی می‌کنند با برجسته‌سازی اخبار کمی قیمت‌ها را جابه‌جا کنند و زمینه‌ساز کسب سود برای خود شوند. در واقع در حالی که عده‌ای عدم امیدواری نسبت به آینده این دور از مذاکرات هسته‌ای را عامل رشد معرفی کرده‌اند، گروه دیگری باور دارند که هماهنگ شدن با نرخ تورم زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار شده است و دسته دیگری نیز معتقدند که اساسا دلیل تغییرات کنونی قیمت دلار، ‌افزایش فعالیت نوسان‌گیران است.

مرز ۸ هزار تومانی درهم شکسته شد

شمار دیگری از معامله‌گران باور دارند که رشد معنادار نرخ حواله درهم زمینه‌ساز افزایش تقاضا در بازار ارز داخلی شده است. دیروز نرخ حواله درهم از مرز حساس ۸هزار تومانی عبور کرد و همین مساله در انتظارات معامله‌گران بازار داخلی اثر داشت. با درهم بالای ۸ هزار تومان، ‌حداقل ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند در محدوده ۲۹ هزار و ۳۶۰ تومان قرار بگیرد.

سیگنال افزایشی دلار به سکه

رشد قیمت دلار در ابتدای هفته موجب شد میزان تقاضا در بازار سکه نیز بالا برود. سکه امامی دیروز توانست ۶۰ هزار تومان رشد را تجربه کند و در محدوده ۱۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان قرار بگیرد. فلز گران‌بهای داخلی در ابتدای روز حتی تا بالای محدوده ۱۲میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پیشروی کرده بود، ولی با افت دلار از اواسط روز، سکه‌بازان نیز کمی از موقعیت خرید عقب‌نشینی کردند.

برخلاف دلار، دیروز طلای جهانی اثر چندانی بر نوسانات بازار سکه نداشت، ‌چرا که حداقل تا ساعت ۳ بعدازظهر، فلز زرد عمدتا در یک دامنه محدود و در حوالی هزار و ۷۹۰ دلار جابه‌جا شد.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    بر فرض محال اگر تحریمها هم برداشته بشه اینها قرار نیست قیمتها را پایین بیارن وقتی پراید 15 تومان را 180 میفروشن آیا به قیمت قبل بر میگردن غیر ممکنه چون مزه پول مفت زیر زبونشون رفته وتازه یاد گرفتن چطور جیب مردم را خالی کنن

  • بابي نفتي ارسالی در

    خدايا ماكه بهم رحم نميكنيم تو به ما رحم كن

  • علی ارسالی در

    با سلام
    این اخبار را از کجا در می آورید و می نویسید
    خواهشا اضطراب در بازار ایجاد نکنید

  • ناشناس ارسالی در

    اصلا ثروت های عالم ازشما ولی نظرلطف خدا ازشما برگردد چه سود مثلا خشک سالی ها یکی از این موارد است

  • عبداله ارسالی در

    باسلام عرض ادب ایول گفتم ارزان شده یکمقدار دلار و سکه بخریم خیلی گل هستید اجرتان با

ارسال نظر