|
کدخبر: 205302

اکسپو دبی، از آرزو تا واقعیت!

حسام گودرزی- عضو و دبیر کارگروه تخصصی تحقیق و پژوهش در رویدادهای نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه ها

یادداشت اکسپو دبی، از آرزو تا واقعیت!

اکسپوها که در زمره بزرگترین گردهمایی‌های جهانی جای می گیرند؛ هر پنج سال یکبار در شهری که از چندین سال قبل از آن مشخص شده است، برگزار می شود.

برگزاری چنین نمایشگاه جهانی بزرگی برای هر کشوری که در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی قدم برمی‌دارد، یک موقعیت بی نظیر است که بوسیله آن می تواند ره صدساله را یکشبه طی کند.

به همین علت است که بعد از برگزاری اوّلین دورهٔ این نمایشگاه‌ها پس از انقلاب صنعتی، با نام «نمایشگاه بزرگ» در هاید پارک لندن در سال ۱۸۵۱ و تاثیر چشم‌گیر برگزاری این رویداد در رونق مالی کشور انگلیس به خصوص در توریسم، امور تجاری، آموزشی و فرهنگی؛ از آن پس دیگر کشورها برای برگزاری این نمایشگاه باشکوه در کشورشان تلاش های فراوانی می کنند.

کشورهای خاورمیانه نیز سال ها برای این آرزوی بزرگ یعنی برگزاری اکسپو خیال پردازی و یا برنامه ریزی کرده اند. سرانجام در سال ۲۰۱۳ دبی به عنوان یکی از چهار نامزد نهایی جهت برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ مطرح شد. رقابت بین شهرهای دبی امارات متحده عربی، ازمیر ترکیه، سائوپائولو برزیل و یکاترینبورگ روسیه بود.

در ۲۷ نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی، ۱۶۷ عضو دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها (BIE) که اکسپوها تحت نظر این موسسه برگزار می شوند؛ در پاریس گرد هم آمدند و از بین رقبایی که برای میزبانی برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ نامزد شده بودند؛ دبی را با انجام سه مرحله رأی گیری، انتخاب کردند.

این انتخاب برای دولتمردان و مردم دبی آنچنان اهمیتی داشت که یک روز تعطیل برای همه موسسات آموزش کشور اعلام کنند و در همان شب، یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین مراسم‌های آتش بازی در برج خلیفه، بلند ترین برج جهان را اجرا کنند تا همه ساکنان دبی را از این آتش بازی عظیم حیرت زده و شگفت زده کنند.

برگزاری این نمایشگاه جهانی و مقدمات برگزاری آن منجر به ایجاد ۲۷۷۰۰۰ شغل جدید در دبی و تزریق ۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد امارات متحده عربی خواهد شد.

موضوعی که روشن و مبرهن است اینکه قطعاً برنامه‌ریزی های ۳۰ سال گذشته امارات عربی متحده و شهر دبی، در این انتخاب تأثیر بسزایی داشته و تنها رویای برگزاری این رویداد منجر به این مهم نشده است که البته می توان این خواست، اراده و برنامه‌ریزی را در بسیاری از کشورهای منطقه به وضوح یافت. برای نمونه می توان به باکو آذربایجان اشاره کرد که جزو سه کاندیدای نهایی برگزاری اکسپو ۲۰۲۵ بود و تنها در رقابت با اوساکا ژاپن از دور خارج شد.

اما احتمالاً بسیاری از فعالین اقتصادی ایران از یکسو و شاغلان صنعت نمایشگاهی کشورمان از سوی دیگر در مواجه با برگزاری اکسپو دبی این سوال در ذهن شان نقش بسته باشد که، اکسپو تهران از آرزو تا واقعیت چقدر فاصله دارد؟

نویسنده: حسام گودرزی

ارسال نظر