|
کدخبر: 166795

نمایشگاه جهانی دوبی، میراث خوار رویدادهای بزرگ و تاثیر گذار

شاهرخ مدرس - پیشکسوت صنعت نمایشگاهی

مثلی است معروف بدین مضمون که"دارندگی، برازندگی است". شاید در دوران قدیم، منظور از دارندگی، داشتن امکانات زیاد بود که به برازندگی در زمینه های پوشش، زندگی مجلل و بخشش های کلان منجر می شد، ولی از اوایل قرن نوزدهم یعنی آغاز دوران پیشرفت های کشورها، بدلیل انقلاب صنعتی اروپا، "برازندگی" از فرد و افراد، بسوی برازندگی کشورها، به علل دشتن صنایع پیشرفته، فرهنگ والا، هنرهای ارزنده، دست آوردهای علمی خیره کننده و بالاخره اقتصاد های تاثیر گذار در سطح بین المللی، روی آورد. در نتیجه، کشور ها باید دارندگی های خود نظیر اعتبار بالا، دیدگاه های وسیع و دست آورد های متخصصان و گروه های اجتماعی متفکر و تولید کننده ارزش در همه زمینه ها را در مکان هایی گرانقدر، نشان بدهند که در این رابطه نمایشگاه ها به عنوان رویداد های دارای ویژگی های فوق ا لذکر و بوجود آورنده تماس های چهره به چهره، مورد توجه قرار گرفتند.

شاهرخ_مدرس

 نمایشگاه ها که از بدو شکل گیری تاریخ و در مسیر تکامل، با زندگی بشر همراه بوده است، در طول شصت و یک قرن به پیشرفت های بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و علمی انسان ها، کمک های شایان توجهی کرده اند و باعث دگرگونی های خیره کننده ای شده اند. روند بهره برداری از نمایشگاه ها ادامه یافت تا به زمان تهیه مقدمات برپایی نمایشگاه جهانی لندن در سال ۱۸۵۱ رسید.

فکر برپایی نمایشگاه ۱۸۵۱ از پرنس آلبرت همسر ملکه ویکتوریا و "سر هنری کل" بود. پرنس آلبرت با دید خاصی که داشت، این فکر را بصورت یک عملکرد جهانی در آورد. مکالمه سر هنری کل با پرنس آلبرت که در روز ۲۹ ژوین ۱۸۴۹ در کاخ باکینگهام صورت گرفت بشرح زیر بوده است:

سر هنری کل: آیا نظر عالیجناب، ریاست عالیه نمایشگاه، بر این است که این نمایشگاه داخلی باشد یا بین المللی؟

پرنس آلبرت: قطعا بین المللی. شما از همه کشورهای جهان برای حضور در نمایشگاه دعوت کنید و مشارکت جامع آنها را خواستار شوید. این نمایشگاه باید جهانی باشد. جهانی، بی تردید. بعقیده شما، مکان برگزاری نمایشگاه، کجا باید باشد؟

سر هنری کل: بدون تردید "هاید پارک" عالیجناب.

پرنس آلبرت: آری، مکان خوبی است. لطفا اقدام بفرمایید.

در گفتگوی فوق، آینده نگری بخوبی احساس میشود. اثرات مثبت نمایشگاه های جهانی بر بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و علمی جوامع و بویژه جامعه برگزار کننده نمایشگاه کاملا اثبات شده است. نمایشگاه جهانی ۱۸۵۱ لندن، بر دو دهه از قرن نوزدهم آنچنان تاثیر گذار بود که آنرا با کمتر نمایشگاه هم دوره خود میتوان مقایسه کرد.

نمونه ای دیگر از نمایشگاه های جهانی برجسته، نمایشگاه جهانی ۱۸۸۹ پاریس است که تاثیر گذاری عجیبی روی جوامع زمان خود داشت. در این نمایشگاه، مهندس گوستاوایفل، سمبل این نمایشگاه و متعاقبا سمبل شهر پاریس، یعنی برج ایفل را برای جهانیان بیادگار گذاشت. البته یادگارهای دیگری هم از نمایشگاه های جهانی مختلف باقیمانده که در مقاله های دیگر می توان بدان پرداخت.

اکثر آرشیتکت ها و طراحان داخلی، می کوشند خلاقیت های ناب خود را برای برازندگی کشورهایشان در نمایشگاه های جهانی بکار گیرند، تا آنجا که این مهندسان گاهی اوقات بدون توجه به منطق ریاضی، به طراحی های عجیبی روی می آورند. بعنوان مثال، غرفه چوبی ژاپن در نمایشگاه جهانی ۲۰۱۵ میلان ایتالیا به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع بدون استفاده از هیچگونه اتصال دهنده ای، نظیر میخ یا پیچ و مهره در کف، دیوارها و سقف، ساخته شد.

نمایشگاه جهانی ۲۰۲۰ دوبی

نمایشگاه بین المللی دوبی با حمایت مرکز تجارت بین الملل دوبی، سال ها تلاش میکرد در رده نمایشگاه های بزرگ دنیا قرار گیرد و در همین ارتباط، طی سی سال گذشته، نمایشگاه های بین ا لمللی تاثیر گذاری را در چارچوب استاندارد های مقبول در سطح جهان برگزار کرد، تا اینکه بفکر برگزاری نمایشگاه جهانی افتاد و بلاخره بعد از چند سال از Bureau International Des Expositions (BIE) یا دفتر نمایشگاه های جهانی واقع در پاریس، مجوز برگزاری نمایشگاه در سال ۲۰۲۰ را دریافت کرد که به علت کرونا، قرار است از ۱ اکتبر لغایت ۳۱ مارس ۲۰۲۱ در منطقه جنوبی دوبی و کنار فرودگاه بین المللی آل مکتوم برگزار شود.

شعار نمایشگاه جهانی دوبی، شعار هوشمندانه

Connecting Minds¡ Creating the Future”" یعنی "ارتباط مغزها، برای ساختن آینده" یا "ارتباط اندیشه ها برای خلق آینده". هوشمندانه از این نظر که این شعار، همکاری کشورهای شرکت کننده را بصورت مضاعف باعث میشود و عاملی است برای اینکه کشورها بصورت در خور توجهی برای آینده بهتر جهان، با یکدیگر هم اندیشی و همکاری داشته باشند. این شعار، شعاری بسیار زیرکانه است، چرا که از دیدگاه مدیران نمایشگاه جهانی دوبی، همه چیز را همگان دانند و ارتباط تفکرات و اندیشه ها، آینده بهتری را برای دنیا رقم خواهد زد.

با توجه به شعار نمایشگاه جهانی دوبی که آینده را مورد توجه قرار داده است و آینده نیز با اندیشه های والای فراصنعتی نظیر پیشرفت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی، هوا فضا، ابداعات دیجیتالی، انرژی های پاک، اختراعات و ابتکارات، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و دست آورد های های مرتبط با رباط ها، گره خورده است. پیش بینی میشود که اکثر کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه، ابداعاتی در ارتباط با آنچه که در بالا ذکر شد را در اشکال گوناگون به نمایش درآورند. احتمالا کشورهای پیشرفته صنعتی از اینکه نمایشگاه جهانی ۲۰۲۱ در یک کشور عربی خاورمیانه برگزار میشود خیلی خوشحال هستند، چرا که کشورهای عربی اکثرا خریدار هستند و عقد قرار داد های کلان همکاری های اقتصادی در انتظا رشان خواهد بود.

انتظار کشور امارات عربی متحده از برگزاری نمایشگاه جهانی دوبی، پذیرش ۲۵۰۰۰۰۰۰ نفر بازدید کننده است که ۳۰ در صد آن داخلی و ۷۰ درصد خارجی خوامد بود، در نتیجه جدا از افتخار و اعتباری که این کشور از برگزاری چنین نمایشگاهی بدست می آورد، سود قابل توجهی است که از حضور ۱۷۰۰۰۰۰۰ نفر بازدیدکننده خارجی، بدان دست می یابد، تعامل بالای این کشور در میهمان نوازی از این بازدیدکنندگان، باعث می شود این میهمانان در سال های بعد نیز، همه ساله برای گذراندن تعطیلات به کشور امارات عربی متحده سفر کنند.

برپایی کنفرانس ها، سمینارها و نشست های ویژه با دعوت از بزرگان صحنه بین المللی، تحلیل ایده های نو برای آینده، نتیجه گیری از سخنرانی ها و ارایه گزارشات مکتوب که در حقیقت ارزیابی وضعیت جهان در ارتباط با موضوع نمایشگاه است، از فعالیت های مدیران این نمایشگاه خواهد بود.

شروط لازم و کافی نمایشگاه جهانی دوبی

نمایشگاه جهانی دوبی، شروط لازم و کافی نمایشگاه ها بویژه نمایشگاه های بین المللی و جهانی را بطور کامل رعایت کرده است. شرط لازم یک نمایشگاه جهانی برنامه ریزی صحیح در ارتباط با انتخاب محل نمایشگاه، تعیین محل احداث غرفه های کشورها، انجام محاسبات دقیق برای احداث خیابان های مجهز به سیستم های هوشمند الکترونیکی، تدوین اطلاعات و مقررات مشارکت در نمایشگاه، انتخاب مکان های ارایه غذا و دستشویی ها و سیستم های اداری، انتظامی و بهداشتی و ورود و خروج و بالاخره شرط کافی یعنی تربیت مدیران، کارشناسان و راهنما ها و آموزش رفتار نمایشگاهی و زبان انگلیسی و اصطلاحات و تعارفات بین ا لمللی نمایشگاهی به زبان انگلیسی به آنها بگونه ای که قادر باشند اهداف و جزییات نمایشگاه را برای مخاطب یا مخاطبان تشریح کنند و ضمن مکالمه با آنها راهنمای خوب و دلسوزی برایشان باشند. اعمال تخصصی شروط لازم و کافی، برای کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه نیز ضروری است و جبران همه هزینه ها و عقد قرار داد های کلان در ارتباط با همکاری های اقتصادی و انجام سرمایه گذاری ها به همین شرط کافی یعنی داشتن پرسنل آگاه به مسایل نمایشگاهی و مسلط به زبان انگلیسی مربوط میشود. متخصصان نمایشگاه های بین المللی و جهانی اعتقاد دارند که برای موفقیت در نمایشگاه های جهانی، توجه تخصصی ویژه به شروط دوگانه، از ضروریات است.

نگاهی اجمالی به نمایشگاه های آینده

نمایشگاه های جهانی، ارزشمند ترین پدیده هایی هستند که کشورها هر پنج سال یکبار، توانایی های خود را در آنها محک میزنند. البته از قرن بیست و یکم به بعد که دنیا در ارتباط با علم، دانایی، تیزهوشی، همگامی با تکنولوژی، تسخیر ماه و مریخ و دستیابی به کهکشان ها با سرعت هرچه تمامتر به پیش خواهد رفت و ضرایب هم آوایی و درک چنین جهش های عظیمی، تقریبا مشکل خواهد بود. در آنزمان، هر قرن به اندازه سه قرن، دست آورد های تکنولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت و برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه های جهانی برتر و تاثیر گذار، باید مطابق با شرایط، ویژگی ها و نیاز های جهان در چارچوب فرمول های پیچیده نمایشگاهی، اندیشمندانه طراحی شود. چرا که در آنصورت، نمایشگاه های جهانی در حقیقت نوعی گردهمایی های پنج ساله بین المللی با هدف نشان دادن وضعیت و موفقیت ها و نارسایی های کشورها، در پنج سال گذشته و بررسی و ارایه دیدگاه های اصلاحی و تهیه گزارش های نهایی برای ارسال به سازمان های جهانی مرتبط با برنامه ریزی ها و رفع موانع و مشکلات خواهد بود و بسهم خود، اثر بخشی موثری خواهد داشت.

نویسنده: شاهرخ مدرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها