|
کدخبر: 196413

فصل آلت کوین‌ها چه نشانه‌هایی دارد؟

رحمان معصوم پور امیرآبادی - معامله‌گر و تحلیل‌گر بازارهای مالی

آلت‌کوین‌ها همه ارزهای دیجیتال مارکت به جز بیت‌کوین (btc) هستند. این بحث برای دسته‌بندی رمزارزهای نوین کاربرد دارد. در واقع (Altcoin) تمام ارزهای دیجیتالی هستند که بعد از BTC معرفی شده است. در خصوص وضعیت آلت‌کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال باید به این موضوع اشاره کرد که هیچ تضمینی وجود ندارد که مردم کماکان به آن وفادار بمانند. در کل هر کاربری بدون محدودیت می‌تواند با فورک از کدهای ارز دیجیتال بیت کوین یا یک آلت‌کوین برتر، یک کلاینت مرجع ایجاد کند و با جذب ماینر، یک آلت‌کوین جدید راه‌اندازی کند.

رحمان

چرا آلت کوین‌ها به وجود آمدند؟

واژه altcoin از کلمه‌ی alt به معنای جایگزین و coin به معنای سکه، به وجود آمده است. این ارزهای دیجیتال به عنوان جایگزینی برای ارز دیجیتال بیت کوین شناخته می‌شوند. یکی از مشکلات BTC محدود بودن آن بود. آلت کوین‌ها برای رفع این مشکل به وجود آمدند. هر آلت‌کوین سعی دارد، معاملات مالی را پر سرعت‌تر و با کارمزد کم‌تر ارائه بدهد یا پروژه‌ای را در حوزه‌های غیرمتمرکز اجرا کند. آلت کوین چیزی بیش از ۴۰ درصد از کل مارکت رمزارز را تشکیل می‌دهد. altcoin به طور کلی برای رفع نقص‌های موجود در BTC با چارچوب‌های مشابه به آن طراحی شده‌ است؛ برای مثال بسیاری از آلت کوین‌ها برای بهبود بخشیدن به سرعت انجام تراکنش‌های بیت‌کوین، هزینه استخراج یا عوامل دیگر به وجود آمدند. هر آلت کوینی دارای شبکه اختصاصی و قوانین مخصوص به خود است و از لحاظ کاربرد در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرد.

معایب آلت‌کوین‌ها

۱- دارای ارزشی بسیار ناپایدار

از آنجایی که آلت‌کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری به نسبت انتخابی سخت هستند، ارزش آن‌ها می‌تواند به سرعت دستخوش تغییر شود. خصوصاً اگر این رمزارز پشتوانه یک حکومت یا یک ارز رسمی باشد، باید از آن دوری کنید چرا که با هر تصمیم بد سیاست‌گذار آن کشور رمزارز شما دچار مشکل خواهد شد.

۲- پتانسیل بالا برای تقلب و کلاه‌برداری

در آلت‌کوین، مانند بیت‌کوین اغلب مواردی از جمله کلاه‌برداری و سایرهای جعلی دیده می‌شود زیرا در بسیاری از این ارزها امکان بازگشت سرمایه، شناسایی فرستنده، گیرنده، کنترل و توقف تراکنش وجود ندارد. علاوه بر اینکه آلت‌کوین‌ها مشکلات ارز دیجیتال بیت کوین را رفع می‌کنند، یک فضای رقابتی ایجاد می‌کنند اما مشکل اساسی آلت‌کوین‌ها، ارزش ناپایدار آن‌ها هست.

بهترین آلت کوین‌ها کدام هستند؟

۱. اتریوم (ETH) 

اتریوم با مفهوم قراردادهای هوشمند و یک زبان برنامه‌نویسی کاملاً متغیر به بازار معرفی شد. پلتفرم اتریوم از اتر (ETH) به عنوان رمزارز خود استفاده می‌کند که برای اداره برنامه همچون توکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. ریپل (XRP)

ریپل برخلاف بیت‌کوین با هدف مورد استفاده قرار گرفتن برای تراکنش‌های شخص ثالث (بانک‌ها) که در طراحی بیت‌کوین وجود نداشت، شکل گرفت. هدف از توسعه ریپل این بود که یک پلتفرم تراکنشی غیرمتمرکز به وجود بیاید که مشکلات سرعت و امنیت را در تراکنش‌های معمول بانک حل کند اما به جای ارز سخت، XRP ارز پذیرفته شده‌ی اسکچنج است.

۳. بیت کوین کش (BCH)

بیت‌کوین کش به عنوان یک شاخه سخت از بیت‌کوین کلاسیک توسعه یافت زیرا سرمایه‌گذاران بیت‌کوین درباره هزینه تراکنش‌ها، زمانی که فرایند تائید طول می‌کشید و کمیابی کوین‌ها نگران شده بودند.

۴. لایت کوین (LTC)

لایت‌کوین به بازار معرفی شد تا مانند بیت‌کوین برای خریدها و تراکنش‌های روزمره بتوان از آن استفاده کرد.

۵. کاردانو (ADA)

کاردانو نسبت به سایر رمزارزها قابلیت‌هایی چون سرعت بیشتر، گمنامی، مجوز برای یک سایدچین (Sidechain) و مالکیت پول را دارد. با این حال بخش اعظم موفقیت آن در بازار رمزارز در نتیجه وجود مجوز استفاده از نام مستعار و سایدچین به دست آمده است.

۶. نئو (neo)

نئو یک نسخه بهبود یافته از اتریوم ارائه شد تا استفاده از قرارداد هوشمند در آن نسبت به اتریوم برای جامعه‌ای بزرگ‌تر در دسترس قرار بگیرد زیرا نئو در مقایسه با اتریوم زبان‌های برنامه‌نویسی بیشتری را می‌پذیرد.

۷. استلار لومن (XLM)

استلار لومن یک پلتفرم رمزارز در حال ترقی است. با هدف تبدیل شدن به یک واسطه متن‌باز برای مبادله قراردادهای کسب‌وکاری پول‌ساز شکل گرفت و به نظر می‌رسد ترکیبی از خصوصیات اتریوم و ریپل را دارد.

فصل آلت کوین چه ویژگی‌هایی دارد؟

فصل آلت کوین‌ها (Alt Season) یا فصل رمزارز به بخشی از چرخه بازار ارزهای رمزنگاری شده گفته می‌شود؛ که در آن قیمت بعضی از رمزارزها با سرعت زیادی در برابر دلار و بیت‌کوین، افزایش پیدا می‌کند. به اعتقاد من ۹۹ درصد رشد توسط نهنگ‌ها به وجود می‌آید و فیک هست. آلت‌کوین‌ها در اکثر مواقع روند منفی و حالت خنثی در مارکت دارند اما هر از گاهی، بعضی از آلت‌کوین‌ها (پامپ) را تجربه می‌کنند. همان‌طور که اشاره شد، به غیر از (Bitcoin)، به سایر ارزهای دیجیتالی آلت‌کوین گفته می‌شود و آلت سیزن نیز مربوط به این رمزارزهای هست. بعضی مواقع همه آلت‌کوین‌ها، به طور هم‌زمان با همکاری مؤسسات مالی یا نهنگ‌ها برای به دام انداختن معامله‌گران خرد به صورت سریع برای مدتی طولانی یا کوتاه دچار روندی صعودی و افزایش قیمت می‌شوند. در مدتی که همه آلت‌کوین‌ها در حال تجربه روندی صعودی هستند، تحلیل‌گران، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این افزایش قیمت را فصل آلت‌کوین‌ (Alt Season) می‌نامند.

علائم فصل آلت کوین‌ها

در مواقع، قدرت رمزارزهای جایگزین از بیت‌کوین و دلار بهتر است. تریدری که به دنبال شناسایی نشانه‌های اولیه این فصل هست، بهتر عملکرد قیمت‌های ریپل و اتر را دنبال کند. همچنین بهتر است، روانشناسی مارکت را مدنظر قرار دهد. در واقع ارزهای دیجیتال در فصل آلت‌‌کوین‌ها عملکرد بهتری نسبت به دلار و حتی بیت‌کوین از خود نشان می‌دهند. علائم شروع این فصل را با بررسی عملکرد قیمت ارزهای برتر بازار مانند اتریوم می‌توان دنبال کنیم.

نزدیک به فصل آلت‌کوین بستگی به سیاست‌های منطقه‌ای و فدرال رزرو و رفتار تجار با نفت، طلا و Bitcoin دارد. فصل آلت‌کوین زمانی اتفاق می‌افتد که آلت‌کوین‌ها قیمت و پیشرفت بهتری نسبت به بیت‌کوین داشته باشند اما باید به مارکت‌های دیگر مثل نفت، طلا، نقره و... چشم داشته باشیم. برای با خبر شدن از آلت سیزن پیش رو، باید به دنبال نشانه‌هایی بگردید و این نشانه‌ها عبارت‌اند از: تحرکات قیمت ارزهایی مانند اتریوم، ریپل و کاردانو که حجم نقدینگی در آن‌ها نسبت به bitcoin چگونه هست.

چگونه سریع از فصل آلت کوین‌ها با خبر شویم؟

علاوه بر این روش برای خبردار شدن زودهنگام از آلت سیزن، بررسی و تحقیق در مورد دور شدن قیمت‌های آلت‌کوین‌ها و بیت‌کوین لازم است. البته روشی دیگر برای شناسایی زمان آلت‌سیزن وجود دارد که باید به بررسی مداوم حجم بازاری که بیت کوین در مارکت های دیگر در دست دارد و روندی که طی می‌کند، بپردازید. موارد گفته شده در بالا شما را در شناسایی فصل جدید از یک رمز ارز ناشناخته کمک خواهد کرد.

چه آینده‌ای در انتظار آلت کوین‌ها هست؟

در خصوص آینده آلت‌کوین‌ها باید به این موضوع اشاره کرد که سود‌های ۱۰۰۰ درصدی در این بازار امکان‌پذیر است اما به همان مقدار ضرر‌های ۱۰۰ درصدی نیز وجود دارد. من آینده اقتصاد دنیا را در دستان رمزارز و سفر به سیاره‌های دیگر می‌بینم که سود سرشاری را خواهد داشت. رمزارزها در حال حاضر به یک گزینه اصلی برای سرمایه‌گذاری افراد مختلف در کل دنیا به حساب می‌آیند. به نظر من آینده اقتصاد جهان را تعیین خواهند کرد. دلایل به وجود آمدن ارزهای دیجیتال حذف واسطه‌هایی برای سرمایه‌گذاری مثل بانک‌ها، دولت و بانک‌های مرکزی محسوب می‌شود، چرا که بانک‌ها بزرگ‌ترین دزدان تاریخ هستند و با چاپ پول از شما دزدی رنگی انجام می‌دهند. معروف‌ترین رمزارزها در حال حاضر بیت‌کوین و اتریوم است. همچنین بازدهی سرمایه‌گذاری در این ارزهای دیجیتال بلندمدت است و در کوتاه‌مدت شما به سود خوبی دست پیدا نخواهید کرد. پیشرفت و سود این آلت‌کوین‌ها به گروه‌ها و جامعه پشتیبان آن وابسته است، از همین روی سرمایه‌گذاری در آن با ریسک بسیاری همراه خواهد بود.

سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها ریسک دارد؟

سرمایه‌گذاری در آلت کوین با ریسک بسیار زیادی همراه هست و مختص افرادی است که قصد دارند، با ریسک بالاتر سود بیشتری را کسب کنند. لذا چنانچه دنبال سرمایه‌گذاری پایدار می‌گردید، شت‎کوین‌ها گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری شما به حساب نمی‌آیند. در پایان امیدوارم روزی برسد که اجازه ندیم بانک‌های که زیر نظر دولت‌ها هستند، برای ما تصمیم بگیرند و با چاپ پول از من و شما دزدی کنند. یادتان باشد، هرگز دنبال رمز ارزی که پشتوانه دولتی دارد، نروید.

نویسنده: رحمان معصوم پور امیرآبادی
  • زهرا ارسالی در

    جالب بود تا حالا درمورد رمز ارز ازین منظ ر نگاه نکرده بودم ...

ارسال نظر