|
کدخبر: 191890

در بازار میلگرد چه می گذرد؟

محمدهادی حمیدی_کارشناس بازار فولاد

بازارهای کالایی (کامودیتی) در سطح بین‌الملل در یک سال اخیر و به دنبال مهار کرونا در چین رشدهای فوق‌العاده‌ای را تجربه کردند. علت اصلی آن فزونی کفه تقاضا بر عرضه بود، ‌چراکه معادن عمده دنیا در کشورهای امریکای جنوبی به علت شیوع کرونا فعالیت‌های خود را کاهش داده بودند. این عوامل سبب گردید که فلزات رنگی، فولاد و مشتقات آن، نفت و محصولات پتروشیمی عمدتا قله‌های قیمتی خود را در چند سال اخیر گذر کنند.

حمیدی

در این میان فولاد به علت بیان شده و بحث آلایندگی در چین از میزان تولید آن کاسته و همین موارد موجب شد تا قیمت‌ها از سنگ آهن گرفته تا محصولات نهایی همانند میلگرد و ورق اعداد جالبی را به خود ببیند. البته میلگرد و تیرآهن که محصول شمش فولادی به حساب می‌آید در هفته‌های اخیر اندکی ثبات قیمتی و تا حدودی کاهش را تجربه کرده است.

قیمت‌های گزارش شده در نشریه متال بولتن در تاریخ ۱۰ اوت ۲۰۲۱ حاکی از آن است که میلگرد در حوزه کشورهای CIS در بازه ۷۶۰-۷۸۰ دلار معامله شده است. بنابراین طبق آخرین نرخ دلار نیما که ۲۲۶۷۱۳ ریال بوده است، در بورس کالا قیمت پایه به ازای هر کیلوگرم ۱۶۳۶۸۷ ریال محاسبه می‌شود که این میزان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده حدود ۱۷۸۴۱۹ ریال برآورد می‌شود. شایان ذکر است آخرین قیمت معامله شده میلگرد در بورس کالا، ۱۵۰۵۲۷ ریال بوده است.

با توجه به افزایش نرخ دلار آزاد و نیما، مبنای قیمت در بورس کالا باید ۱۸ درصد افزایش یابد، مگر اینکه در روزهای آتی شاهد کاهش قیمت میلگرد CIS و یا نرخ دلار باشیم.

بازارهای بین‌المللی تمرکز بر روند شیوع کرونا در چین و موفقیت یاعدم موفقیت در مهار آن را بسیار دقیق دنبال می‌کنند. چنانچه شیوع کرونا در چین گسترش یابد، قاعدتا باید شاهد کاهش قیمت کامودیتی‌ها باشیم. از طرفی با توجه به آلایندگی شرکت هایی که از روش کوره بلند و CO۲ برای تولید فولاد استفاده می‌کنند، دولت چین اینگونه شرکت‌ها را ملزم به خرید کربن نموده که باعث افزایش بهای تمام شده و به تبع آن افزایش احتمالی قیمت محصولات فولادی می‌گردد.

در خاتمه خاطر نشان می‌سازد در داخل با توجه به کسری بودجه حدود ۵۰ درصدی امسال و احتمال افزایش نرخ ارز در ماه‌های آتی، تا حدودی همپوشانی حاصل خواهد شد. از طرفی بر اساس وعده دولت جدید درباره ساخت مسکن، تقاضا برای محصولات نهایی فولاد افزایش خواهد یافت که به صعود قیمت‌ها منجر خواهد شد.

 

نویسنده: محمدهادی حمیدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها