|
کدخبر: 191021

چرا دلار نزولی شد؟

نرخ دلار امروز با افت ۲۵۰ تومانی به ۲۵۴۵۰ تومان رسید.

 این کاهش قیمت در حالی تجربه شد که خبر شکایت بریتانیا و دو کشور دیگر علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تشدید تنش‌ها در دریای عمان طی شب گذشته (با توقیف مشکوک یک کشتی) می‌توانست به بازار ارز هیجان وارد کند. اما چرا دلار بر خلاف این موضوع نزولی شد؟

۱- به نظر می‌رسد فعالان بازارها احتمال اقدام جدی در شورای امنیت و صدور قطعنامه علیه ایران را کم می‌دانند. حق وتوی چین و روسیه در شورای امنیت یک عامل عدم نگرانی آن‌هاست. اگرچه حمایت آن‌ها از ایران قطعی نیست.

۲- به نظر بازار ارز انتظار دارد نرخ‌ها حداقل تا تحلیف رئیسی و حتی مدتی بعد نزولی باشند. چراکه امکان افزایش عرضه بازارساز برای تعدیل نرخ‌ها با انگیزه سیاسی و جهت تعدیل انتظارات تورمی وجود دارد. اگرچه با توجه به محدودیت منابع ارزی کشور، چنین اقدامی می‌تواند عواقب جدی برای نرخ دلار در بلندمدت داشته باشد.

۳- حادثه گروگان‌گیری نفتکش در دریای عمان چندان کش‌دار نشد و مقامات کشور نیز ضمن تکذیب هر گونه تهمت درباره دست داشتن ایران در آن، چنین خبرسازی‌هایی را مشکوک دانستند. چنین موضوعی سیگنال کاهش تنش‌ها را به فعالان بازار ارز داد.

۴- نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین که هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها نیز بوده است، برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به تهران آمده و امروز با مقامات ارشد وزارت خارجه دیدار کرد. این موضوع را می‌توان سیگنالی از آنکه اروپا همچنان مشتاق نتیجه دادن مذاکرات است دانست.

۵- در حالی که فشارهای داخلی در آمریکا برای خروج از مذاکرات برجام بیشتر شده است، دولت بایدن به موضع سابق خود پایبند است و دیشب سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت کاملا آماده بازگشت به وین هستند و تاکید کرد کارزار تحریمی «فشار حداکثری» ترامپ شکست خورده است.

۶- هنوز احتمال تعطیلی ۲ هفته‌ای کشور به دلیل وضعیت وخیم کرونا وجود دارد و این مسأله می‌تواند موجب کاهش تقاضای ارز و افت نرخ‌ها شود.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها