|
کدخبر: 190415 سهیل فرزین

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در گفتگو با گسترش نیوز:

چرا ترکیه در مرز ایران دیوار می سازد؟

سعادت اظهار داشت: دولت ترکیه از بخش خصوصی این کشور به صورت کاملا حرفه ای، هوشمندانه، تخصصی و ویژه حمایت می کند. این حمایت های شگفت انگیز از فعالان تجاری ترکیه موجب شده است که امروزه این کشور در تمام کشورهای منطقه سهم بازار بسیار گسترده ای داشته باشد.

تجارت چرا ترکیه در مرز ایران دیوار می سازد؟

ترکیه به عنوان یکی از فعال ترین کشورها در حوزه تجارت سهم بازار بسیار گسترده ای در کشورهای منطقه و حتی جهان دارد. این کشور اما در اقدامی بی سابقه اقدام به ساخت دیوار و حفر خندق در مرز خود با کشور ما کرده است. اما آیا این اقدام حاصل یک پیش بینی اقتصادی ترک ها از آینده ایران یا صرفا یک اقدام ایذایی برای کاهش روابط با ایران است؟

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با مهرداد سعادت رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه ترتیب داده است که در ادامه از نظر می گذرانید.

سعادت در ابتدای این گفتگو به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر تجارت خارجی کشورها اشاره کرد و گفت: به عقیده من شیوع این ویروس در کلیات تجارت تاثیر گذاشته است. این در حالی است که تجارت ما با کشور ترکیه از این موضوع تاثیر چندانی نگرفت. به عبارتی می توان ادعا کرد که تنها در ۴ ماه نخست شیوع این ویروس تجارت ما با ترکیه به دلیل بسته شدن مرزها و منع تردد بسیار کاهش یافت.

مهرداد-سعادت

وی افزود: خوشبختانه در شرایط کنونی که شیوع ویروس کرونا تا حدودی کنترل شده است و عبور و مرور در مرزها نیز به شرایط عادی بازگشته است تجارت ما با این کشور نیز به شرایط عادی بازگشته است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در ادامه به تشریح دلایل رویگردانی ترکیه از بازار ایران پرداخت و گفت: یکی از موضوعات اساسی که بارها در جلسات مختلف مطرح شده است اخلاق تجارت است. این موضوع به بحرانی بزرگ در زمینه تجارت ما با کشور ترکیه تبدیل شده است. متاسفانه ما نتوانسته ایم اخلاق تجارت را با طرف ترک رعایت کنیم. در کمال تاسف سرمایه گذارانی که از کشور ترکیه قصد سرمایه گذاری در کشور ما را داشتند فعلا نتوانستند به اهداف و برنامه ریزی های خود در خصوص سرمایه گذاری در کشور دست پیدا کنند و هنگامی که شرایط با پیش بینی های آن ها تطابق نداشت، فعلا از ادامه همکاری با ایران انصراف دادند.

سعادت با بیان اینکه در کمال تاسف در بسیاری از مواقع سرمایه گذاری های خارجی در کشور ما به در بسته برخورد کرده است، گفت: از همین رو ما باید در این خصوص جلسات متعددی را برگزار کنیم و از جوانب مختلف راهکارهای رفع این چالش را بررسی کنیم تا به نتایج مثمر ثمر دست پیدا کنیم. البته در خصوص موضوع کاهش سرمایه گذاری ترکیه در ایران نباید از تاثیر تحریم ها نیز غافل بود. ترک ها منتظرند تا ببینید سرنوشت تحریم ها به صورت ختم خواهد شد.

عملکرد موفق ترکیه در کسب بازارهای منطقه

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به عملکرد موفق ترکیه در کسب بازارهای منطقه اشاره کرد و گفت: دولت ترکیه از بخش خصوصی این کشور به صورت کاملا حرفه ای، هوشمندانه، تخصصی و ویژه حمایت می کند. این حمایت های شگفت انگیز از فعالان تجاری ترکیه موجب شده است که امروزه این کشور در تمام کشورهای منطقه سهم بازار بسیار گسترده ای داشته باشد. سیاست هایی که این کشور در روابط و تجارت خارجی خود در پیش گرفته است موجب شده است که فعالان این کشور در کسب بازارهای صادراتی از ما سبقت چشم گیری بگیرند. متاسفانه بر خلاف کشور ترکیه جایگاه بخش خصوصی در کشور ما هنوز مشخص نیست.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در ادامه به موضوع دیوارکشی و حفر خندق توسط دولت ترکیه در مرز ایران و این کشور اشاره کرد و گفت: ترکیه از ناحیه مرز ما به دلیل تردد های غیرقانونی و قاچاق به ستوه آمده است. این حق طبیعی این کشور است که در خصوص مرزهای خود تصمیم بگیرد. احتمال دارد ما نیز اگر در مرزهای خود با مشکل یا چالشی روبرو شویم دست به چنین اقدامی بزنیم. بنابراین این دیوارکشی نه به دلایل اقتصادی بلکه بیشتر به دلایل سیاسی است. این اقدام ترکیه بدون شک در روابط تجاری ما با این کشور تاثیری نخواهد داشت.

کاهش حجم تجارت ایران و ترکیه

این فعال تجاری کشور در بخش پایانی صحبت های خود به کاهش حجم تجارت ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: سال گذشته حجم تجارت ایران و ترکیه به ۶.۹ میلیارد دلار رسید. امیدواریم با افزایش حجم صادرات ایران به ترکیه که در ۳ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رقمی در حدود ۵۳ درصد بود حجم تجارت دو کشور نیز در پایان سال رقمی قابل توجه و افزایشی باشد. بدون شک ما به افق هایی که مد نظر هست و البته دور از دسترس هم نیست خواهیم رسید.

  • کارگر همیشه گرسنه ارسالی در

    دیگه نمیخواد روی کل مون را ببیند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها