|
کدخبر: 156080

اکوناموس‌ها و چکش‌خوار زرد

مجتبی اسکندری_روزنامه‌نگار

از وقتی که خوراک خفاش مریض جهان را به این روز انداخته، تاکنون عدم قطعیت‌های پرشماری به اقتصادهای جهان تزریق شده است و باعث شده که اکوناموس آمریکا و هر کشوری که چشم‌بادامی‌ها ریز می‌بینندشان، دچار مشکلات تنفسی حاد شود. زخارف دنیوی این بار با افزایش تقاضای سفته‌بازان مواجه شد و تلاش‌ها برای انس گرفتن با هر اونس طلا بیش از پیش، مسئله اکوناموسی روز جهان شد. هرچند که به جز اکوناموس محله اژدهای زرد، بقیه اکونوامیس دنده عقب گرفته‌اند اما طلا سرنوشتی غریب دارد که از سرشت بازار ناشی می‌شود.

هرچند تزریق واکسن ضدخفاش کمپانی‌های غربی به برخی از افراد، تاثیراتی در بهبود انتظارات از بازار داشته اما از آنجا که پیش‌بینی فایزر، دچار ماسیدن به الک شد و به جای ۲۰ میلیون نفر مایه کوبیده در پایان ۲۰۲۰ در آمریکا، تنها ۳ میلیون نفر مایه فایزر را به بازو کوبیدند و هنوز نشانه‌های بهبود اوضاع عمومی در افق جهانی پدیدار نشده، فلز زرد چکش‌خوار به لوس‌بازی‌های خودش تداوم بخشید و از مرز ۳۰۰۰ کاغذ سبز آمریکایی به مرز ۲۰۰۰ هزار سقوط کرده و البته تداوم نوسان زودرنجی خود را همچنان حفظ کرده است.

مجتبی-اسکندری

از زمانی که پریزیدنت نیکسون با صدور فرمان اجرایی ۶۱۰۲، رابطه میان فلز زرد و کاغذ سبز را قطع کرد، ارزش دلار هر سال دچار نکول شد و پیپل‌الناس در سراسر جهان از شر این پول دولتی به طلای رانده شده پناه می‌بردند که بتوانند ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند. این بار پرینتر چاپ دلار کنگره آمریکا که باید به مثابه آخرین سنگر سرمایه‌داری هوای حفظ ارزش پول را داشته باشد، هروقت میل می‌کند (مثل الان) بسته حمایتی از خودش در می‌کند و حتی برای سرشماری ماهی کپور آسیایی در سواحل آمریکا هم بودجه در نظر می‌گیرد و هر سال یک تریلیون، کاغذ سبز بی‌پشتوانه جدید به فدرال رزرو سفارش چاپ می‌دهد.

تا زمانی که مشخص نشود ورژن انگلیسی این آفت چینی چه بر سر اکوناموس‌های جهان می‌آورد، لگدپرانی‌های ظاهرا بی‌مبنای زرد چکش‌خوار ادامه دارد با این حال باید یادآور شد که جهان تاکنون بیش از ارزش دک‌وپز دولت‌ها از آن‌ها اوراق و ارزهای به اصطلاح ملی و با قیمتی بسیار بالاتر ارزش واقعی‌شان خرید و رفلاکس هاضمه این رویکرد را در مایحتوی مزاجی بازار طلای جهان مشاهده می‌کنیم. اعتبار مجعول دولت بر اعتبار راستین بازار چربید، سر اکوناموس جهانی گیج رفت، اکنون کرونا دارد این دارایی‌های مجعول را از طریق طلا، با پس‌گردنی تخلیه و تصفیه می‌کند و بر سر جای خودشان می‌نشاند و این امری محتوم در سرشت ماورایی دست نامرئی آدام قدیس (رض) است و فلن تجد لسنت الله تبدیلا... مهم این است که سفته به دستان سودجو! از هر آربیتراژی در بازار باید بهره شخصی بجویند.

در سرزمین رندان سرگشته خداجو، طلا قدری تابع مناسبات شبه‌اخلاقی و تاثیر روانی تریبون‌های آخر هفته سراسری و حقوق‌بگیران ساختمان سفید در راسته سازفروشان و پست‌های اینستای گرامی مدیرکل تپل قرار می‌گیرد که همواره در تلویزیون برای افزایش تقاضا، مردم را به نخریدن طلا تشویق می‌کند و ملت خداجوی هم که کدنویسی الهی از پیش تعیین شده‌ای دارند، با دنده معکوس سخنان مدیرکل تپل‌ومپل، لاحول گویان به صرافی‌های هجوم می‌برند تا روح کینز خبیث را از نظریه تحریک تقاضا، منصرف سازند!

پارامتر جدیدی که به مثابه حالگیری خارج از نوبت و توپ بچه همسایه به حیاط دلاربازان و سکه‌بازان پرتاب شد، بیت‌کوین و سایر رمزارزها بودند که دولت هرچه کرد تا با چاقوی بورس این توپ را پاره کند اما چاقوی یاد شده، خودش شکست و سر توپ پرباد بچه‌های همسایه قبراق است و هر وقت دلشان بخواهد با پمپ برق مازوتی بادش می‌کنند و روی طلا و سهم و خودرو و ملک و دلار را باهم در سرزمین خداجویان دشت آریایی، کم کرده است.

 

نویسنده: مجتبی اسکندری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها