|
کدخبر: 185730

هر آنچه باید در مورد کیف پول رمزارزها بدانید

رحمان معصوم پور امیرآبادی، معامله‌گر و مدرس بازارهای مالی

یادداشت هر آنچه باید در مورد کیف پول رمزارزها بدانید

کیف پول‌های ارز دیجیتال در انواع مختلف هستند که می‌توانیم به کیف پول موبایل، دستک تاپ، تحت وب، کیف پول‌های سخت‌افزاری و کاغذی اشاره کنیم. کیف پول‌های سخت‌افزاری مناسب‌ترین هستند. به این دلیل که امنیت بالا دارند و به صورت فیزیکی نزد کاربر قرار دارند. لجر Ledger و ترزور Trezor مشهورترین کیف پول‌های سخت‌افزاری هستند. این کیف پول‌ها هم‌زمان امکان پشتیبانی از چند ارز دیجیتال را دارند. امکان خرید این کیف پول‌ها از فروشگاه‌های اینترنتی برای ما میسر هست. کیف پول‌های کاغذی ساده‌ترین نوع کیف پول‌های ارزهای دیجیتال هستند. این کیف پول‌ها هم امنیت بالایی دارند اما نگه‌داری از آن‌ها سخت هست. کلید خصوصی این کیف پول‌ها بر روی یک تیکه کاغذ هست و در شرایط بد آسیب‌پذیر هست.

امیرآبادی

دلایل محبوبیت کیف پول‌های موبایلی

کیف پول‌های موبایل مثل تراست والت Trust Wallet و سایر کیف پول‌ها نیز مورد استفاده هست. دلیل محبوبیت کیف پول‌های موبایلی این هست که همیشه همراه هستند. تمرکز اغلب توسعه‌دهنده‌ها بر روی کیف پول‌های موبایل هست. کیف پول‌های دستک تاپ بر روی یارانه شخصی نگه‌داری می‌شود و کلید خصوصی این کیف پول‌ها بر روی کامپیوتر خصوصی هست. برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس طراحی شده‌اند. اگر رایانه و تلفن همراه نداشته باشید، کیف پول تحت وب گزینه خوبی هست. این کیف پول‌ها بر بستر اینترنت هستند و با یک مرورگر به آن‌ها دسترسی خواهید داشت. مشکل اصلی این کیف پول‌ها ذخیره کلید خصوصی بر روی اینترنت هست که امنیت را کاهش می‌دهد.

کدام کیف پول‌ها بهتر هستند؟

با توجه به مطالب مطرح شده، کیف پول لجر مناسب هست و جز محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری ارزهای دیجیتال هست. رمزارزهای بسیاری را پشتیبانی می‌کند و محبوب‌ترین مدل‌های کیف پول لجر، Ledger Nano S و Ledger Blue هست. این کیف پول رمزارزهای زیادی مثل بیت کوین، اتریوم، تتر، ریپل و... را پشتیبانی می‌کند. امنیت کیف پول‌های لجر بسیار بالا هست و هک این کیف پول‌ها تقریباً غیرممکن هست. صفحه‌نمایشی برای کیف پول Ledger Nano S طراحی شده است که به کاربران اجازه بررسی رمزارزها را در سیستم‌های آلوده به ویروس را نیز می‌دهد. لجر مدل‌های مختلف متناسب با بودجه کاربران دارد. کاربران باید توجه داشته باشند که مناسب نیازهای روزمره نیست. برای کارهای روزانه بهتر از کیف پول‌های تلفن همراه استفاده کنیم.

برای انتخاب بهترین کیف پول ارزهای دیجیتال میزان ارزی که قصد نگه‌داری‌اش را داریم، مهم هست. هر اندازه این مقدار بیشتر باشد، باید کیف پول مطمئن‌تر، امن‌تر و مناسب‌تری را انتخاب کنیم. برای دریافت امکانات بیشتر هزینه بیشتری باید پرداخت شود. کیف پول‌های سخت‌افزاری برای افرادی که نسبت به امنیت ارزهای دیجیتال حساس هستند، مناسب است. به این واسطه که به اینترنت متصل نمی‌شوند و شاهد خطاهای فضای آنلاین نیستیم. البته کیف پول‌های سخت‌افزاری هزینه بالا دارند و برای افراد مبتدی کار با این کیف پول‌ها سخت هست.

کیف پول سخت‌افزاری CoolWallet، Trust Wallet، Coinomi، Jaxx، Atomic جز کیف پول‌های خوب هستند که ویژگی‌های خاصی را دارند. به طور مثال کیف پول CoolWallet امنیت بالا دارد و از بیت کوین، اتریوم و صدها ارز دیجیتال دیگری پشتیبانی می‌کند. قابل اتصال به گوشی‌های اندروید و آیفون هست. اکسچنج داخلی در این کیف پول تعریف شده است. سبک قابل حمل و مدرن دارد.

نحوه ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال

برای ارسال یا دریافت رمزارز باید در یک کیف پول ثبت نام کنیم. از طریق آدرس عمومی که به روش اسکن کد qr و مشخص کردن میزان ارز دیجیتال، ارسال انجام می‌شود. به صورت کلی باید کوین‌های مشابه ارسال و دریافت شوند. امکان ارسال بیت کوین به کیف پول اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال غیرمشابه وجود ندارد. در زمان ارسال باید به کارمزد دقت کنیم که موجودی لازم برای کارمزد در کیف پول ما باشد. قبل از ارسال باید با دقت کد را بررسی کنیم و بعد ارسال را انجام دهیم. توصیه می‌شود در هر تراکنش یادداشتی برای دریافت‌کننده مشخص شود. برای دریافت رمزارز باید آدرس عمومی کیف پولمان را در اختیار ارسال‌کننده قرار دهیم. فراموش نکنید که نباید کلیدهای خصوصی کیف پولتان را در اختیار سایر افراد قرار دهید.

شبکه‌های انتقال ارزهای دیجیتال

در خصوص شبکه‌های انتقال رمزارز نیز در ابتدا به شبکه BEP۲ اشاره می‌کنیم. این شبکه مرتبط با بلاک چین باینس هست، ۲BEP مجموعه استاندارهایی هست که کارمزد و سرعت انجام تراکنش بلاک چین باینس را کاهش می‌دهد. کیف پول تراست والت از شبکه ۲BEP پشتیبانی می‌کند. سرعت و میزان کارمزدی دو عامل متمایز شبکه بلاک چین بایننس از سایر شبکه‌ها هست، حداقل برداشت از باینس در زمان استفاده از شبکه ۲BEP نیز کمتر است. برای جا به جایی مبالغ پایین این شبکه گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. شبکه TRC۲۰ بلاک چین ارز دیجیتال ترون هست که برای ارز تتر بیشتر کاربرد دارد. به این دلیل که نوعی از رمزارز تتر نیز بر روی این شبکه ارائه شده است. کیف پول شما در این شبکه باید قابلیت پذیرش ارزهای دیجیتال شبکه ترون را داشته باشد. شبکه ۲۰ ERC در شبکه اتریوم قرار دارد. هر ارز دیجیتال در شبکه بلاک چین خودش قابل انتقال هست. به طور مثال رمزارز دوج کوین علاوه بر این که در شبکه ۲۰BEP پشتیبانی می‌شود، در شبکه دوج کوین هم قابل انتقال هست. با توجه به کیف پول یا صرافی که استفاده می‌کنید، در زمان انتخاب شبکه مورد نظر، میزان کارمزد، مدت زمان تائید شبکه و حداقل میزان ارز برای انتقال نشان داده می‌شود و کاربران می‌توانند با استفاده از اطلاعات مشخص شده، تصمیم‌گیری کنند. به طور معمول کلیه ارزهای دیجیتال بر روی شبکه ۲BEP یا ۲۰BEP ارائه می‌شوند. عموم کاربرانی که از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند. قصد انتقال ارز بر روی کیف پول باینس را دارند.

مراقب کلاه‌برداران بازار کریپتوکارنسی باشید

فعالیت در صرافی معتبر موضوع مهمی هست. خیلی از صرافی‌ های کوچک و تازه تأسیس شده، از همان ابتدا کلاه‌بردار هستند. این صرافی‌ ها سپرده شما را دریافت می‌ کنند و با سرمایه شما فرار می‌ کنند. به این واسطه از حضور در صرافی‌های کوچک تا حد امکان خودداری کنید. صرافی‌های بدون کارمزد که برنامه‌های تخفیفی زیاد دارند، جز صرافی‌های کلاه‌بردار هستند.

نویسنده: رحمان معصوم پور امیرآبادی

ارسال نظر