|
کدخبر: 144513

نگاه ویژه به سرمایه گذاری در بخش معدن

بهروز برنا - مشاور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران

صرف داشتن سرمایه و ورود به سرمایه‌گذاری در بخش معدن خیلی سودده نبود و ضررده نیز است به همین منظور لازم است تا سرمایه‌گذاران در بخش معدن از فعالیت‌های معدنی آگاه باشند. در این صورت می‌توانند در بهبود وضعیت اشتغال کشور موفق عمل کنند. علاوه بر این بخش خصوصی به‌منظور اطلاع از نیازمندی‌های صنایع جهان باید دارای دانش بازرگانی و تجارت جهانی باشد از این رو بخش‌هایی که استفاده از متخصصین را به خوبی درک کرده‌اند توانسته‌اند با شناخت بازار سود‌آوری بیشتری داشته و نیازهای ما را برطرف کنند. زیرساخت‌های ما در بخش معدن هنوز نتوانسته‌ است جایگاه خود را پیدا کند به همین منظور نیاز است تا دولت زیرساخت‌ها را فراهم کند. هم‌اکنون با توجه به اینکه بخش معدن در وزارت صمت زیر سایه بازرگانی و صنایع رفته است از رونق چندانی برخوردار نیست.

بهروز-برنا

در گذشته زمانی که معادن و فلزات وجود داشت به دلیل تبیین درست جایگاه معدن کارها روان‌تر انجام می‌گرفت به همین منظور نیاز است تا جایگاه معدن در ویترین اقتصادی کشور ورود پیدا کند و ارگان‌های موازی نیز به پنجره واحد ورود پیدا کنند تا سرمایه‌گذاران وقت خود را در بروکراسی‌های اداری تلف نکنند و به دیگر کارهای خود در بخش معدن بپردازند. حضور سازمان‌های درگیر بخش معدن در پنجره واحد می‌تواند زمینه‌ای برای حل مشکلات در این بخش باشد چرا که با ورود سازمان‌ها به این پنجره واحد مشکلات به صورت جامع دیده شده و سازمان‌ها در برطرف‌سازی مشکلات به یکدیگر کمک می‌کنند. کما اینکه کشور ما نیز ظرفیت‌های خوبی در این زمینه دارد.

در کمک به زیرساخت‌های بخش معادن کوچک مقیاس خوشبختانه ایمیدرو با تدابیر صورت گرفته توانسته به معادنی که دچار مشکلات یکسانی مانند پست برق، جادهِ کارخانه فرآوری هستند کمک کند ضمن اینکه با اقداماتی که در کلینیک‌های تخصصی شکل می‌گیرید کارشناسان به کمک معدن داران می‌آیند. مهم‌ترین مشکل ما درحال‌حاضر امتیاز فروشی در محدوده‌های اکتشافی است که باید با ایجاد سازوکارهایی از بروز پدیده رانت‌خواری در این بخش و افرادی که نگاه بنگاه زودبازده به معدن دارند جلوگیری شود. درحال‌حاضر باید سازمان زمین‌شناسی اطلاعات پایه‌ای محدوده‌های اکتشافی را تهیه کرده و ایمیدرو نیز در مکان‌هایی که نیاز است کارخانه احداث کرده و اکتشافات را تکمیل کند و دولت نیز همچنین باید ریسک‌های ناشی از فعالیت در بخش معدن را کاهش داده و زمینه را برای حضور بخش خصوصی در این بخش فراهم سازد.

با توجه به وابستگی ما به نفت تاکنون صنعت معدن به جنب‌وجوش در نیامده است و در شرایط تحریمی نیاز است تا بتوانیم نیازهای خود را با داخلی‌سازی برطرف کنیم و ساخت دستگاه‌های حفاری مدرن که به دلیل تحریم‌ها به کشور وارد نمی‌شوند را با بهره‌‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی‌سازی کنیم. در بحث ورود سرمایه‌های خارجی نیز باید وزارت امور خارجه در بخش اقتصادی قوی‌تر عمل کرده و زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی را به کشور را فراهم کند.

نویسنده: بهروز برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها