|
کدخبر: 140213

چند نکته مهم درباره بودجه ۱۴۰۰

یوسف کاووسی - کارشناس پولی و بانکی

فصل بودجه است و بازار تحلیل‌ها و انتقادات بر بودجه گرم اما بودجه تازه به مجلس داده شده است و هنوز نمیشود در خصوص آن به وضوح صحبت کرد.

ولی آنچه در نگاه اول به ذهن خطور می‌کند آن است که بودجه به شکلی بسته شده است که لغو تحریم‌ ها در آن دیده می‌شود.

کاووسی

حال بر اساس کدام چراغ سبز از لغو تحریم‌ ها می‌توان سخن گفت؟!

بودجه ۱۴۰۰ در شرایط تحریم و کرونا در حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان از درآمدش به صادرات نفت و دریافت مالیات متکی شده است.

در سال ۹۹ قرار بر این بود حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان نفت به فروش برسد و در سال ۱۴۰۰ در حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی فروش نفت شده است.

در سال ۹۹ درآمد مالیات حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود و امسال حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اما اکنون معلوم نیست با کرونا و تبعات آن چقدر تا پایان سال این امر محقق می‌شود.

بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که مالیات بر نقل و انتقال اتومبیل و شماره‌گذاری خودرو به ترتیب معادل ۴۵‌.۴ و ۱.۷۶ درصد افزایش یافته است‌.

بر اساس لایحه بودجه دولت در سال ۱۴۰۰ رقم ۲۰.۴۰۰.۰۰۰ میلیون ریال برای حقوق ورودی خودرو در نظر گرفته شده است. علاوه بر این در بخش مالیات نقل و انتقال خودرو هم رقم ۲ هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان، مالیات شماره‌گذاری خودرو منابع ۶.۸۷۶.۷۳۲ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

در سال‌های گذشته که خودرو و بازار انحصاری آن شهره عام و خاص بود و با اجازه ورود محدود خودرو چه نو و چه دست دوم التهاب بازار مدیریت می‌شد و این اجازه داده نشد و در بودجه سال قبل یک تبصره کوچک غیر الزام آور بود که آن را هم شورای نگهبان حذف کرد.

بگذریم از حقوق و عوارض گمرکی که در تنگنای کسری بودجه میتوانست به دولت کمک کند

حال سوال این است این همه دستپاچگی برای اجازه واردات به چه علت است؟

عده‌ای می‌گویند این بند برای خودروهای دپوشده در گمرک است که به حکم قضایی دپوشده واحتمال آزادی آنها وجود دارد به همین علت عده از الان دست به کارشده‌اند وشروع به ورود خودرو به گمرک کرده‌اند.

البته برخی به جزییات بیشتر واقف هستند و می‌گویند قرارست انحصار واردات خودرو نیز به خودروسازان برای تعادل بخشی به بازار خودرو داده شود.

نویسنده: یوسف کاووسی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها