|
کدخبر: 114492

اکنون وقت مصاحبه نیست؛ مذاکره کنید!

سعید ابوالقاسمی - رئیس اداره رسانه و فضای مجازی نمایشگاه اصفهان

پس از برگزاری چند عنوان نمایشگاهی در استان‌های بزرگ کشور مانند تهران، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی، رویدادهای نمایشگاهی بار دیگر و با دستور ستاد پیشگیری از کرونا تعطیل شد. در نامه‌های ستاد پیشگیری کرونا استان‌ها به مدیران شرکت‌های نمایشگاهی کشور، بر «تعطیلی رویدادهای نمایشگاهی تا اطلاع ثانوی» تاکید شده و بر همین اصل، فعالان صنعت نمایشگاهی کشور را در شرایط سردرگمی قرار داده است.

سعیدابوالقاسمی

دلیل این موضوع نیز، قرار گرفتن بسیاری از استان‌های کشور در سطح هشدار و قرمز به لحاظ شیوع ویروس کرونا عنوان می‌شود. با این شرایط، از سویی سایت‌داران و مراکز نمایشگاهی استان‌ها توان تصمیم‌گیری برای اجرای تقویم‌های نمایشگاهی سال ۹۹ را از دست داده‌اند و از سوی دیگر، به واسطه شرایط نامطلوب اقتصادی فعالان بخش خصوصی، شرکت‌های برگزار‌کننده رویدادهای نمایشگاهی نمی‌توانند آنگونه که باید، بر حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌ها متمرکز شوند.

نامه ممنوعیت برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در حالی به‌دست مدیران مراکز نمایشگاهی استان‌های کشور رسیده که به نظر می‌رسد فعالیت‌های شغلی مرتبط با صنعت نمایشگاهی در مقابل دیگر مشاغل با مظلومیت بسیاری روبه‌رو شده‌اند. فعالان صنعت نمایشگاهی اعتقاد دارند حجم تردد و رفت و آمد در اماکنی مانند بازارهای سنتی سرپوشیده، پاساژهای کوچک و بزرگ و دیگر بازارها، بسیار بیشتر از سالن‌های نمایشگاهی است و بنابراین اگر بازارها و پاساژها مشغول فعالیت هستند و مردم به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند، پس، نباید مشکلی برای فعالیت نمایشگاه‌ها نیز وجود داشته باشد. از سوی دیگر، تمامی مراکز نمایشگاهی کشور از سیستم‌های تهویه قدرتمندی برخوردار هستند که به راحتی توانایی جابه‌جایی هوا در سالن‌ها را ایجاد کرده و این در حالی است که پاساژها و بازارهای سرپوشیده، سیستم‌های تهویه هوا در اختیار ندارند.

موضوع دیگری که شرایط پیشگیری از بیماری کرونا را در مراکز نمایشگاهی فراهم می‌کند، نظارت همه جانبه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در تمامی عنوان‌های نمایشگاهی که در تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و کرمان برگزار شد، افرادی ماموریت یافتند تا به غرفه‌داران، بازدیدکنندگان و تمامی افراد حاضر در سالن تذکرهای لازم را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه کنند. این موضوع نیز در بازارها و پاساژها دیده نمی‌شود. همچنین مراکز نمایشگاهی با پیش‌بینی و اختصاص مکان‌هایی برای ضدعفونی و شستشوی دست‌ها، تلاش کردند میزان خطر شیوع کرونا را تا حد ممکن کاهش دهند.

موارد اشاره شده، تنها بخشی از نکاتی بود که فعالان صنعت نمایشگاهی به آن اشاره می‌کنند و اعتقاد دارند صنعت نمایشگاهی حساسیت ویژه‌ای بر روی رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری نمایشگاه‌ها دارد. این موضوع در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای مختلف و متعددی که از سوی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی و مدیران مراکز نمایشگاهی کشور نیز انجام شده، مورد اشاره قرار گرفته است.

اما موضوع اینجاست که اگر اعتقاد داریم صنعت نمایشگاهی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و شاهد برگزاری رویدادهای نمایشگاهی باشیم، باید به جای انجام مصاحبه‌ و گفت‌وگوهای غیرمستقیم، به مذاکره و صحبت‌های رو در رو با مسئولان مرتبط بپردازیم. شرکت‌های نمایشگاهی و فعالان این صنعت در سراسر کشور باید استراتژی جدیدی را در دستور کار قرار دهند تا تصمیم‌گیران و مسئولان ستادهای پیشگیری از کرونا کشور را به وسیله مذاکره و پیگیری مجاب کنند صنعت نمایشگاهی آسیب جدی و جبران ناپذیری بر شیوع ویروس کرونا ندارد.

لازم است مدیران مراکز نمایشگاهی در مذاکره با تصمیم‌گیران حوزه سلامت و بهداشت عمومی، آنها را مجاب کنند که بر پایه ایجاد پنج فرصت شغلی به ازای برپایی هر مترمربع فضای نمایشگاهی، تعطیلی این رویدادها سبب بیکاری بسیاری از افراد فعال در این حوزه می‌شود و این اتفاق، تاثیرات جبران‌ناپذیری در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی دارد. با درنظرگیری همه این موارد، به مدیران صنعت نمایشگاهی کشور توصیه می‌شود استراتژی مذاکره را جایگزین استراتژی مصاحبه کنند تا صنعت نمایشگاهی بتواند همچنان به نفس کشیدن ادامه دهد.

 

نویسنده: سعید ابوالقاسمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها