|
کدخبر: 303067

کشف بقایای یک روستای گمشده

باستان‌شناسان بقایای یک روستای گمشده ۱۵۰۰ ساله را در قلب مکزیکوسیتی کشف کردند.

باستان‌شناسان بقایای گم‌شده یک روستای «تئوتیئواکان» به همراه چند گور را در قلب «مکزیکوسیتی»‌،‌ پایتخت کشور مکزیک کشف کرده‌اند.

سرامیک‌هایی که در اطراف این محوطه باستانی کشف شده،‌ نشان می‌دهد قدمت این روستا به حوالی ۴۵۰ تا ۶۵۰ میلادی بازمی‌گردد و احتمالا محل سکونت هنرمندان و صنعتگران بوده است.

«خوان کارلوس کامپوس وارلا»‌،‌ یکی از باستان‌شناسان مؤسسه ملی تاریخ و انسان‌شناسی مکزیک  (INAH) که سرپرستی گروه کاوشگران این اکتشاف را نیز برعهده داشته، ضمن غافلگیرکننده خواندن این کشف،‌ توضیح داد: «این اکتشاف نشان می‌دهد که ۱۳۰۰ سال قبل جزایر داخل دریاچه تشکوکو، که مکزیکوسیتی روی آن (بعد از تخلیه دریاچه) تأسیس شد، قبلاً محل سکونتگاه دائمی مردمی بوده است که از منابع اطراف دریاچه استفاده می‌کردند.»

به گفته «کامپوس وارلا»،‌ این سکونتگاه ممکن است در طول روستایی شدن «تئوتیئواکان» (Teotihuacan)، یک کلان‌شهر باستانی که در ارتفاعات مرکزی مکزیک کنونی بین سال‌های ۱۰۰ تا ۶۵۰ پس از میلاد شکوفا شد، شکل گرفته باشد. این روستا در ۴۰ کیلومتری جنوب‌غربی «تئوتیئواکان» واقع شده و احتمالا یکی از چندین سکونتگاه کوچکی بوده است که مردم آن در دوران اوج «تئوتیئواکان»‌ از طریق کشاورزی و ماهیگیری امرار معاش می‌کردند. این سکونتگاه‌ها با تئوتیئواکان روابط تجاری خود را حفظ کردند و اکتشافات جدید نقش این سکونتگاه‌ها را در شبکه تامین احتیاجات شهر آشکار کرد.

باستان‌شناسان معتقدند این اکتشاف از این نظر نادر است که در یک بافت کاملاً شهری رخ داده است که در آن احتمال یافتن شواهد باستان‌شناسی مرتبط با فرهنگ تئوتیئواکان بسیار کم بود.

باستان‌شناسی به نام «فرانسیسکو گونزالس رول»، نخستین سرنخ‌ها از وجود این روستا را در دهه ۶۰ میلادی و در جریان ساخت و ساز در پایتخت مکزیک کشف کرد. «گونزالس رول» براساس سرامیک‌هایی که در این محل کشف کرد، در آن زمان این فرضیه را مطرح کرد که ساکنان آن ماهیگیران و گردآورندگان مستقل بودند. اکتشافات اخیر این موضوع را تایید کردند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها