|
کدخبر: 283725 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس نظام صنفی کشور؛

پیش بینی وحشتناک از مرگ کشاورزی در ایران / بانک ها مقصر هستند؟

پیشه‌ور، رئیس نظام صنفی کشور گفت: وقتی مزرعه روستاییان آب نداشته باشد افراد مجبور به ترک روستاها می شوند و به حاشیه شهر مهاجرت می کنند که مشکلات اجتماعی بسیاری ایجاد می‌کند و در نهایت کشاورزی تعطیل می شود. دولت هرچه سریع‌تر باید این بخش را نجات دهد.

کشاورزی پیش بینی وحشتناک از مرگ کشاورزی در ایران / بانک ها مقصر هستند؟

کشاورزی پیشه‌ای که دامنه خیر و برکت آن آسمان و زمین را فراگرفته و با توسعه فناوری های نوین اما جایگاه و ارزش آن نزد بسیاری همچنان ناشناخته مانده است. این شغل، یکی از حرفه و مشاغل دارای قدمت بلند در بین دیگر پیشه‌ها است. بررسی های میدانی حکایت از نقش اثرگذار کشاورزی در بخش تولید و درآمد ملی دارد و مسئولان نیز بر اساس بررسی و آمارها می‌گویند، ۸ درصد تولید ناخالص ملی کشور در دست کشاورزان قرار داشته و وابسته این حوزه است. با وجود توسعه فناوری‌های نوین، جایگاه و ارزش آن نزد بسیاری همچنان ناشناخته مانده و باید برای توسعه آن با رعایت اصول و روش های نوین دقت و کار کرد.

گسترش نیوز به بهانه روز جهاد کشاورزی با قاسم پیشه ور، رئیس نظام صنفی کل کشور به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

پیشه‌ور در رابطه با ترویج کشاورزی توسط دولت گفت: جهاد کشاورزی برای ترویج این حرفه در حال فعالیت است و مورد استقبال کشاورزان هم قرار می‌گیرد اما برای کشاورزان باید سود و زیانی در نظر گرفت که آن‌ها علاقه پیوستن به این شغل داشته باشند. روند اقتصادی کشور به گونه‌ای پیش می‌رود که در واقع افراد با سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر حاشیه سود بیشتری می‌برند و امنیت شغلی آن ها بالاتر است. به طور مثال بانک‌ها در تمامی صنایع و بخش‌ها مانند مسکن مشارکت دارند اما کشاورزی را حمایت نمی‌کنند. علت آن ریسک بسیار بالای این موضوع است و تهدیدهای جوی، اقلیمی، خشکی و آب و هوایی و غیره که در بخش کشاورزی وجود دارد باعث می‌شود افراد تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بخش نداشته باشند.

پیشه-ور

دولت باید از بخش کشاورزی حمایت کند

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود اگر برای نسل های آتی انگیزه ایجاد نشود از این شغل استقبال نمی‌شود. در جامعه هم این شغل وجه خوبی برای جوانان ندارد پس باید انگیزه بسیاری برای آن‌ها ایجاد شود تا به این سمت گرایش پیدا کنند. آسیب پذیری و نقطه ریسک این شغل بسیار زیاد است دولت باید به طور ویژه به این سمت ورود کند تا ضمن ایجاد مشوق‌هایی که ایجاد می‌کند، سودآوری هم داشته باشد اگر به فکر نباشند تولید کننده و کشاورز به سمتی می رود که سود بیشتری داشته باشد.

پیشه‌ور پیرامون تأثیر عدم بارندگی بر کشاورزی خاطرنشان کرد: مدیریت آب بر عهده وزارتخانه نیرو است و کاربر آن وزارتخانه‌ای دیگر است. یعنی وزارتخانه‌ای مسئول تأمین آب و دیگری مصرف آب است! وزارت نیرو به عنوان متولی آب آن را تولید نمی‌کند و تنها مدیریت می‌کند و از کنار آن‌هم سود خود را می‌برد. به صنایعی این آب را می‌دهد که سود بیشتر داشته باشد که کشاورزی جزء این موارد نیست. کارشناسان ۲ وزارتخانه باید نشستی داشته باشند تا این موضوع را پیگیری و حل کنند. وقتی مزرعه روستاییان آب نداشته باشد افراد آنجا مجبور به ترک روستا می‌شوند و به حاشیه شهر مهاجرت می‌کنند و مشکلات اجتماعی بسیاری ایجاد می‌شود و در نهایت کشاورزی تعطیل می شود.

وی اظهار داشت: برای بخش کشاورزی در دولت سیزدهم باید فرا قوه‌ای عمل شود و تنها بر گردن وزارت جهاد کشاورزی نباشد زیرا به تنهایی نمی‌تواند از پس مشکلات عدیده‌ای که وجود دارد برآید. تمامی وزارتخانه‌ها باید به میدان آیند تا این بخش از پا نیافتد.

رئیس نظام صنفی کل کشور در رابطه با الگوی کشت گفت: علیرغم اینکه الگوی کشت اعمال شده است و در سنوات قبلی هم انجام نشد اما تمام قوه پای کار نیامدند. از این جهت هم کشاورزی آسیب جدی می‌بیند که در نهایت منجر به تغییر کاربری توسط کشاورز می‌شود. با این که در چند سال اخیر شعار رهبری تولید است اما به این بخش توجهی نمی‌شود.

پیشه‌ور در پایان گفت: اجرای کشاورزی قراردادی در کشور نیازمند پشتوانه‌های مالی و کارشناسی است به عبارتی زمانی که شرکت و کارخانه خریدار نقدینگی نداشته باشد کشاورز بی اعتماد می‌شود و امکان ادامه کار وجود ندارد همچنین قیمت گذاری محصولات کشاورزی باید منطقی و کارشناسی شده و متناسب با قیمت بازار باشد تا در زمان دوره برداشت قیمت بازار بالاتر نباشد که کشاورز را ناامید کند.

  • مژگان زرین دست ارسالی در

    البته ندادن امکانات مثل اب شرب برق و گاز و اجازه دیوار کشی و یک بنا مفید برای استراحت هم از دیگر مشکلات کشاورزیست با توجه به عدم امنیت و دزدیهای بسیار زیاد باید بنایی در مزرعه و باغ باشد و این بنا باید دارای اب شرب لوله کشی گاز و امکانات دارد تا کشاورز یا نگهبان بتواند در ان زندگی کند و نبود دیوار کشی باعث دزدیهای مکرر و ناامنی است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها