|
کدخبر: 298667

سرباز ساسانی چگونه به ایران رسید؟ +تصاویر

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از بازگشت سنگ‌نگاره ساسانی به ایران خبر داد. این سنگ‌نگاره جزو آثار سرقت شده از ایران اعلام شده که حدود هفت سال پیش در بریتانیا کشف و ضبط شد. گفته شده است این شیء در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

GhKUoxH3Ws5M

همزمان با بازگرداندن این سنگ‌نگاره از انگلیس به ایران، وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که: «سنگ‌نگاره ساسانی، هفتم تیرماه ۱۴۰۲ با تلاش و پیگیری‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و وزارت امورخارجه، به ایران بازگشت و مسؤولان وزارت میراث‌ فرهنگی، این اثر را در فرودگاه امام خمینی (ره) دریافت کردند.

این سنگ‌نگاره تاریخی مربوط به دوره ساسانی است که در سال ۱۹۸۸ میلادی به کشور امارات منتقل شده و سال ۲۰۰۶ از آنجا خارج شده است. زمان توقیف این اثر در بریتانیا سال ۲۰۱۶ بوده است. هرچند زمان دقیق خروج این سنگ‌نگاره از ایران مشخص نیست، اما با توجه به زمان ورود آن به امارات که مصادف با ۱۳۶۷ شمسی است، به احتمال زیاد این اثر در زمان جنگ تحمیلی به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده است. پس از طی مراحل مورد نیاز، این سنگ‌نگاره در موزه ملی ایران به نمایش در می‌آید و زمان نمایش آن به زودی اعلام خواهد شد."با پیگیری‌های جدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت سیزدهم، تاکنون موفق به بازگرداندن ۳۰ شیء فرهنگی تاریخی به ایران شده است."

G1LVtirODWuz

روزنامه گاردین انگلیس در اولین گزارش خود، از وجود یک سنگ‌نگاره تاریخی در موزه بریتانیا خبر داد. طبق این گزارش، این نقش‌برجسته که با قاچاق و واردات غیرقانونی به انگلیس رسیده بود، توسط گشت مرزی بریتانیا در فرودگاه لندن کشف شده و پس از نمایش در موزه بریتانیا، به ایران بازگردانده خواهد شد.

در پی انتشار خبر توقیف این سنگ‌نگاره، مدیرکل موزه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که ایران از وجود این شیء در بریتانیا اطلاع داشته است و پرونده استرداد آن از سال ۲۰۱۶ آغاز شده است. هرچند که محل برداشت و جداسازی این سنگ‌نگاره هنوز مشخص نیست، اما باستان‌شناسان به ابهاماتی درباره اصالت این نقش‌برجسته اشاره کرده‌اند. در این باره، مدیرکل موزه‌های کشور نیز اعلام کرده است که موزه بریتانیا این اثر را کارشناسی کرده و اصالت آن را تایید کرده است.

نقش برجسته ساسانی پس از نمایش در موزه بریتانیا، به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تحویل داده شده و سپس به ایران بازگردانده شد.

LXY4ffEhMMiY

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها