|
کدخبر: 277416 نعیمه صفری تبار

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران؛

خروج گردشگران اروپایی از گردانه گردشگری ایران

حرمت الله رفیعی گفت: صنعت گردشگری با هر تلنگری دچار آسیب می‌شود. عمده کار ما در صنعت گردشگری با اینترنت است؛ دوستان باید تلاش کنند تا هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود تا بیش از این دچار مشکل و آسیب نشویم.

گردشگری خروج گردشگران اروپایی از گردانه گردشگری ایران

درحالی که گردشگری در حال حرکت به سمت این بود تا پس از تاثیرات کرونا خود را پیدا کند و ساختارهای گذشته خود را با توجه به هدف امسال سازمان جهانی گردشگری «بازنگری در گردشگری» تغییر دهد؛ حالت خود را به استفاده از امکانات مدرن و به روز فعال کند؛ قطعی اینترنت و ‌مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی به گفته عضو هیات مدیره جامعه الکترونیکی گردشگری ایران سبب ضرر و خسارت به «بیش از ۶۵ درصد کسب و کارهای آنلاین گردشگری و سامانه‌های فروش خدمات گردشگری شده است.»

اگرچه قطعی اینترنت نخستین بار نیست به چالشی بزرگ تبدیل شده است و پیش از این هم پلتفرم‌های مختلفی با توجه به سیاست‌های کشور مسدود شده‌اند، اما مشکل این‌جاست که با گسترش فناوری شغل‌های جدید نیز خودنمایی می‌کنند؛ بر اساس آمارهای اعلامی بیش از ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های مجازی کسب درآمد می‌کنند، از این میزان حدود ۹ میلیون تن یعنی ۸۳‌درصد از طریق اینستاگرام در حال کسب درآمد هستند.  با قطعی اینترنت و مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی تمامی آنها متضرر شدند. گسترش نیوز برای اطلاعات بیشتر با حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به گفت‌وگو پرداخته است.

آسیب جدی صنعت گردشگری از قطعی اینترنت

حرمت الله رفیعی گفت: صنعت گردشگری با هر تلنگری دچار آسیب می‌شود. سیل، زلزله، ناآرامی ها، آسیب‌های اجتماعی و غیره نخستین ضربه را این حوزه می‌بیند حتی اگر اینترنت‌ها هم وصل باشد در اتفاقات این صنعت دچار آسیب نسبی می‌شود.اما عمده کار ما در صنعت گردشگری با اینترنت است؛ دوستان باید تلاش کنند تا هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود تا بیش از این دچار مشکل و آسیب نشویم.

حرمت-الله-رفیعی

رفیعی در ادامه خاطر نشان کرد: ما اگر تنها نگاهمان به ورودی کشورهای اروپایی باشد، بله می‌توانیم بگوییم ۹۰ درصد ورود گردشگر از این مناطق بسیار کاهش یافته است و از گردونه گردشگران ما خارج شده‌اند اما گردشگران ما تنها از اروپا نیستند و بیش از نیمی از گردشگر ورودی کشور ایران از کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و غیره است. البته از این مناطق هم آسیب دیده ایم؛ تبلیغات سوء همیشه تاثیر‌گذار است و متاسفانه برای کشور ما تاثیر بسیار منفی در این صنعت گذاشته است.

نیمه جانی صنعت گردشگری

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ناآرامی‌ها در کاهش گردشگر بسیار تاثیر‌گذار بوده است. برای مقاصد گردشگری ما آسیبی وارد نشده است؛ اما بیش از ۶۰درصد گردشگری این شرایط در حاشیه قرار گرفته است و دفاتر گردشگری در انتظار پایان این شرایط هستند تا بتوانند کار خود را آغاز کنند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ضمن اشاره به پایان کرونا گفت: شاهد آن بودیم تا کرونا کمی کمتر شد شهرهای کشور پر از گردشگر شد و مردم سفرهای خود را آغاز کردند اما تا جانی دوباره بر این صنعت تزریق شد و رشد جهشی خوبی داشت متاسفانه اتفاقات اخیر که رخ داد حالت سرازیری گرفت و گردشگری کاملا خوابید و به شدت کاهش یافت. همه صنف‌ها آسیب دیدند در ناآرامی‌ها اما گردشگری نه تنها سود نکردند ضرر و زیان هم داشتند. بیشتر کسب و کارهای ما در شبکه‌های مجازی فعالیت می‌کردند و با قطعی اینترنت و فیلترینگ مزید بر علت شده است تا همه چیز به ضرر صنعت گردشگری باشد.

سخن پایانی

قطعی اینترنت و مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی تنها به افت سفرهای داخلی و کاهش شدید فروش بلیت و رزواسیون هتل و بوم‌گردی و ‌مجموعه‌های گردشگری ختم نشد؛ سفرهای بین‌المللی و صدور روادید هم برای مسافران و اتباع ایرانی و هم برای گردشگران خارجی با چالش روبه‌رو شد. بسیاری از سفارتخانه‌ها به‌دلیل قطع بودن اینترنت همانند قبل نمی‌توانستند به ارائه خدمات بپردازند، ضمن اینکه در زمان فطعی اینترنت چندین نمایشگاه گردشگری با حضور ایران درحال برگزاری بود که نیازمند ارتباط دایم و لحظه‌ای بود که آن هم سوخت شد.

 بسیاری از گردشگران خارجی در کشور هم نمی‌توانستند با خانواده‌های‌شان در تماس باشند و خبر سلامتی و آرام بودن جو امنیتی کشور را به خانواده‌های خود اطلاع دهند، این چالش(قطعی اینترنت و مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی) زحمات چندین ساله فعالان این حوزه را در مقابله با ایران هراسی، دعوت و بازدید از ایران به ابهام فرو برده است.

ارسال نظر