|
کدخبر: 275770 نعیمه صفری تبار

آغاز اندیشه‌ی نو در گردشگری ایران

پنجم تا ۱۱ مهرماه هفته گردشگری در ایران است. در این هفته وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به برگزاری رویکردهای ملی، محلی، جشنواره‌های مختلف و افتتاح پروژه‌های گردشگری پرداخت.

گردشگری آغاز اندیشه‌ی نو در گردشگری ایران

۳۰ شهریورماه در آستانه روز جهانی گردشگری، رونمایی از پوستر هفته گردشگری برگزار شد. پنجم مهرماه روز جهانی گردشگری نام دارد که سازمان جهانی گردشگری این روز را با شعار « بازاندیشی در گردشگری و دوباره فکر کردن در گردشگری» آغاز کرد. شعار ایران با نگاهی به انتخاب سازمان جهانی جهانگردی و شعار سال مقام معظم رهبری « رویش اندیشه‌های نو در گردشگری ایران » اعلام شد.

افتتاح ۱۸۳ پروژه گردشگری

در این هفته ۹۰ جشنواره مختلف و ۱۸۳ پروژه گردشگری توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد. از ۱۸۳ پروژه، ۲۱ پروژه آن شامل هتل و هتل آپارتمان، ۸۱ اقامتگاه بوم‌گردی و سنتی، ۲۰ سفره خانه سنتی، ۲۶ مجتمع گردشگری و ۳۴ مرکز تفریحی و سرگرمی و سایر است.

هم‌اندیشی با سفرای اروپایی و سازمان‌های بین‌المللی با توجه به ایران‌هراسی از جمله برنامه‌هایی است که به این مناسبت برگزار شد. همچنین در این هفته همایش‌های مختلفی با حضور وزیر برگزار شد؛ یکی از مهترین آنها دومین رویداد سراسری ایران و گردشگری خوراک در سده نو و ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش‌بنیان بود.

 

در آیین اختتامیه هفته گردشگری با حضور عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور، محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی و برخی نمایندگان سایر دستگاه‌ها عصر دوشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۱ در موزه ملی ایران برگزار شد. در این مراسم ۲۷ نفر از فعالان برجسته حوزه گردشگری و اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر به دلیل زحمات ارزشمندشان در امسال مورد تقدیر قرار گرفتند.

عملکرد ضرغامی در یک سال گذشته مثبت است

در این مراسم عباس محفوظی، رئیس کمیته گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی مجلس گفت: گردشگری صنعت اول روز دنیا است و همین یک جمله برای نمایان ساختن این صنعت کافی است اما این سوال مطرح می‌شود اگر صنعت گردشگری صنعت اول دنیا است این صنعت در کشور ما چه جایگاهی دارد؟

وی معتقد است: وزارتخانه در یک سال گذشته فعالیت‌های خوبی داشته و مهندس ضرغامی و معاونان این وزارتخانه انصافا در این یک سال فعالیت‌های بسیار تاثیرگذاری داشتند اما اعتقاد داریم جای کار بسیار زیاد است و باید با استفاده از مشاوران قوی به رونق گردشگری بیش از پیش کمک شود.

گردشگری صنعت اول دنیا است

و در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بودجه مرتبط با این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: مهندس ضرغامی در این باره در یک سال گذشته تلاش‌های زیادی داشته است اما برای گرفتن نتیجه بهتر، تخصیص بودجه و یا افزایش آن باید از طریق کمیسون فرهنگی و یا از طریق کمیته گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی پیگیری شود برای همین ما در مجلس آماده همکاری با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستیم.

محفوظی به شعار زدن زیر میز از سوی مهندس ضرغامی اشاره کرد و افزود: شاید در یک سال اخیر شما در جاهایی زیر میز هم زده باشید اما باید این زیر میز زدن‌ها طوری باشد که صدای آن به همه برسد. به‌عنوان مثال سرمایه‌گذاران در بروکراسی‌های اداری گرفتار می‌شوند در حالی که باید دست سرمایه‌گذاران را بوسید و بر اساس همین شعار شما برای سرمایه‌‌گذار فرش قرمز پهن کنیم تا شاهد ارائه خدمات تاریخی به مردم باشیم تا کام میهن عزیزمان در این باره شیرین شود.

تورهای تخصصی گردشگری راه‌اندازی می‌شود

 در ادامه این مراسم مهندس ضرغامی طی سخنانی با قدردانی از حمایت‌های دولت و مجلس از صنعت گردشگری گفت: سال اول را به خوبی پشت سر گذاشتیم من از همه فعالان بخش دولتی و خصوصی تشکر می‌کنم.کارها و اقدامات خوبی انجام شد و بخش‌هایی از این صنعت تکان خورد. اکنون شاهد این هستیم در مناسبت‌های مختلف اماکن اقامتی ما کاملا پر می‌شود.

مهندس ضرغامی با بیان اینکه این رونق و توسعه باید در همه بخش‌ها اتفاق بیافتد و باید شاهد همکاری در تمام بخش‌های گردشگری باشیم، گفت: اگر شعار ما این است که این صنعت فرابخشی است همه دستگاه‌ها باید کمک کنند هم‌پا برویم جلو در غیر این صورت کار جلو نمی‌رود. ما فقیرترین اما در عین حال قوی‌ترین وزارتخانه هستیم که نقش هماهنگی و رگلاتوری داریم.

وزیر میراث‌فرهنگی اظهارکرد: در هفته گردشگری با سه وزارتخانه تفاهمنامه امضا کردیم که نشان از اهمیت این وزارتخانه دارد و وقتی یک‌کار جدید قرار است شکل گیرد، همه باید زیر پروبال او را بگیرند و کمک می‌خواهد. زمانی که در رسانه ملی بودم و شبکه‌های تخصصی را راه‌اندازی کردم، یک شبکه قدیمی را به‌عنوان هم یار انتخاب می‌کردم که شبکه جدید را کمک کند.

ضرغامی

فقیرترین در عین حال قوی‌ترین وزارتخانه

ضرغامی گفت: گردشگری ما بیمار است اما این بیمار می‌تواند با داروهای گران‌قیمت و کمک احیا شود، اگر این بیمار احیا و از روی تخت بلند شود، می‌تواند بقیه بخش‌‌ها را نیز راه بیندازد. ما الان بحث‌مان بودجه نیست ما قوانین متناسب با خودمان را می‌خواهیم. امروز رئیس‌جمهوری قول خوبی به ما دادند. ما از آیت‌الله رئیسی همه این‌ها را خواستیم و حتی به کارخانه‌ها، معادن و سدها نیز به‌عنوان جاذبه گردشگری اشاره شد.

وزیر میراث‌فرهنگی تاکید کرد: من درخواستم این است که آژانس‌ها تورهای تخصصی را برگزار کنند. این در حالی است که ۲۰درصد وقت دانش‌آموزان باید در بیرون از مدرسه به امر آموزش اختصاص یابد، بخشی از این ۲۰درصد می‌تواند به حوزه گردشگری اختصاص یابد.

در پایان این مراسم نیز از تمبر روز جهانی و هفته گردشگری توسط عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمود لیائی مدیرعامل شرکت ملی پست رونمایی شد.

سخن پایانی

بخش گردشگری فراتر از هر بخش دیگری نه تنها خلق فرصت هاست بلکه نوید‌بخش و امید آفرین است. ایران یک مقصد نوظهور گردشگری است که به واسطه تاریخ غنی، میراث فرهنگی پویا و مهمان‌نوازی گرم و صمیمانه‌اش شهرت دارد. به گفته فعالان این صنعت گردشگری در ایران بیماری است که باید درمان شود. تحریم‌ها باعث کاهش گردشگر خارجی به ایران شده است باید تلاش کرد تا حدقل از طریق گردشگری داخلی این کمبود را جبران کرد. باید در نظر داشت تا زمانی که مشوق‌هایی برای این صنعت در نظر گرفته نشود نه دلگرمی برای بخش خصوصی ایجاد می‌شود و نه می‌توانیم جایگاه گردشگری را در دنیا و منطقه ارتقاء دهیم. بهتر است کار به فعالان بخش خصوصی سپرده شود و وزاتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیشتر نقش نظارتی را بر عهده بگیرند.

مشکلات زیادی دامن گردشگری ایران را گرفته است کی از این موضوعات دو نرخی شدن بلیت هواپیما است که باعث کاهش سفرهای هوایی شده است. واقعیت این است مبالغی که گردشگر خارجی برای کالا و خدمات می‌پردازد باید با مبالغی که سایر شهروندان در کشور پرداخت می‌کنند، یکسان باشد. در بیشتر کشورهای جهان اختلاف در پرداخت میان گردشگر داخلی و خارجی مرسوم نیست؛ البته ممکن است در برخی از کشورها که اقتصادی شبیه به اقتصاد ما داشته و یا به نوعی با تورم‌های سرسام‌آور سر و کار دارند از این روش برای جبران هزینه‌ها استفاده ‌کنند، که کاری نادرست است. در اصطلاح جهانی به این روش راهزنی از گردشگر خارجی گفته می‌شود. صنعت گردشگری می‌تواند ارز آوری برای کشور داشته باشد که با سیاست‌های اینچنینی دور از انتظار است که این اتفاق به صورت مداوم انجام شود. با توسعه گردشگری می‌توان ارزآوری را بهبود بخشید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها