|
کدخبر: 275498 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز:

گردشگری خوراک، این صنعت را نجات می‌دهد

دومین رویداد سراسری ایران و گردشگری خوراک در سده نو، صبح یکشنبه دهم مهرماه ۱۴۰۱ با حضور عزت الله ضرغامی ،وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی و یوسف نوری وزیر محترم آموزش و پرورش در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

صنعت گردشگری خوراک، این صنعت را نجات می‌دهد

در ابتدای این همایش علی اصغر شالبافیان ،معاونت گردشگری ضمن تبریک هفته گردشگری از حضور فعالان این صنعت تشکر و قدردانی کرد.

وی به بهانه این گرامیداشت بیان کرد: در ادبیات گردشگری دنیا ،آنچه مکرراً عنوان می‌شود ،پایدار کردن مقاصد گردشگری ،ماندگار و طولانی کردن اقامت گردشگران ،استفاده از فرصت هایی که می‌شود فرهنگ را معرفی کرد همگی در گرو گردشگری موضوعی است .در این راستا،برنامه ریزی که انجام شده است برای جنبه های کمتر توجه شده از ظرفیت های گردشگری است.

وی در رابطه با سیاست های حاکی در تشکیل میزهای گردشگری گفت: در این میزگردها از افرادی که سوابق حرفه ای در این زمینه دارند استفاده شده است که باید تصمیم گیران نهایی آن ها باشند.

شالبافان

شالبافیان در ادامه افزود:در حوزه گردشگری خوراک محورهایی در سند گردشگری در حال تدوین است و پیش نویس آن آماده شده است.اجماعی بین نقش آفرینان این حوزه شکل خواهد گرفت تا فعالیت هایی که باید در حوزه گردشگری موضوعی صورت بگیرد مشخص شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کمک نقش آفرینان برای پیشنهادهای قابل ارائه در تدوین برنامه هفتم توسعه است.از فرصتی که رهبر معظم انقلاب ایجاد کردند بنا داریم به بهترین شکل استفاده کنیم و امیدواریم با همکاری دولت و مجلس در این زمینه اقدام موثری انجام دهیم.

گردشگری حق همه مردم است

سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در ابتدای صحبت های خود گفت: این مجلس ترکیبی از علم،هنر،دانش و فرهنگ است و همه فضیلت ها در این مجموعه وجود دارد. ریل گذاری که در طول این یک سال برای حوزه گردشگری انجام گرفت در حال نتیجه گیری است و در آینده نه چندان دور شاهد رشد چشم گیری در حوزه گردشگری هستیم.

شبکه خوراک و آشپزی باید راه اندازی شود

وی ادامه داد: در دوره نخست مدیریت بنده در صدا و سیما به این نتیجه رسیدم که شبکه ها باید به صورت موضوعی باشند که این نظریه مخالفان جدی خود را داشت.اما شبکه های موضوعی نیاز جدی مخاطبان است و ثابت شد که این نظریه مثبتی است .در میان شبکه ها شبکه خوراک خالی است؛ شبکه ای که به صورت تخصصی به آشپزی بپردازد .

ضرغامی اضافه کرد:در وزارت خانه گردشگری هم ما به دنبال تفکیک میزهای گردشگری رفتیم.خوراک و طعام آنقدر جایگاه دارد که در گسترش گردشگری هم تاثیر گذار باشد.

برندسازی جدی گرفته شود

وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی خاطر نشان کرد : نکته دیگر در زمینه گردشگری خوراک نگاه برندسازی است. تا برند سازی درست و بسته بندی با کیفیت نداشته باشیم نمی‌توانیم در این زمینه موفق باشیم .گردشگری به شهری می‌رود و غذای معروف آنجا را میل میکند و مزه آن برایش خاطره انگیز می‌شود؛ همین موضوع باعث می‌شود تا دوباره به آن شهر سفر کند و باعث افزایش گردشگری داخلی می‌شود. پس برند سازی و گردشگری خوراک یکی از راه های جذب این صنعت می‌شود.

گردشگری محرک تمام هنرهاست

در ادامه همایش یوسف نوری ،وزیر آموزش و پرورش گفت: گردشگری محرک تمام هنرهاست، اگر بخواهیم هنرهای مختلف در جامعه نشر یابند بهترین زمینه آن گردشگری است .دو رویکرد نسبت به گردشگری وجود دارد یکی رویکرد اقتصادی که آن را صنعت می نامیم و رویکرد دوم به عنوان فعالیت و رویکرد فرهنگی را برجسته کنیم.

نوری

وی با اشاره به سه مکتب غذایی گفت: مکتب ایران، رم و چین سه مکتب غذایی هستند، مکتب ایران شامل ایران قدیم ،غذاهای ترکی،هندی، کردی و عربی از تنوع بسیار زیادی برخوردارند، از سویی ما بیش از سه هزار نوع نان داریم.

در پایان برنامه با حضور مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ،وزیر آموزش و پرورش ،رئیس فراکسیون گردشگری مجلس از فعالان حوزه های مختلف تقدیر شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها