|
کدخبر: 269722 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز:

متاورس گردشگری ایران را نجات خواهد داد

تصور کنید در مترو نشسته‌اید و از آبشار نیاگارا دیدن می‌کنید یا در شهرهای تاریخی مختلف در حال پیاده روی هستید. همه اینها با تکنولوژی متاورس در گردشگری فراهم می‌شود.

فناوری متاورس گردشگری ایران را نجات خواهد داد

با ورود متاورس به صنعت گردشگری، تحولی بزرگ در سفر  شاهد خواهیم بود. فرصتی برای گردشگران ایجاد می شود تا فضای هتل‌ها، جاذبه‌ها و مقاصد  در قالب تورهای مختلف مجازی در اختیار گردشگران قرار بگیرد. همچنین در این شرایط می توانند مهمانان خود را به جهانی موازی دعوت کنند. متاورس در جهان به صورت یک پروژه اولیه تعریف شده است و در حال آزمون و خطا برای موارد مختلف است. برای ایران این مورد نه تنها در بخش گردشگری بلکه در سایر بخش‌ها پیاده‌سازی نهایی نشده است. تعدادی از استارت‌تاپ‌ها طرح‌های اولیه را طراحی کردند و در حال انجام آن هستند اما به طور کامل به نتیجه نرسیده است. گسترش نیوز برای بررسی بیشتر این موضوع با کارشناسان این حوزه به گفت‌وگو پرداخته است.

فضای متاورس مجزا از دنیای واقعی است

جلال ترابی، مدیر سئو و دیجیتال مارکتینگ در خصوص به وجود آمدن متاورس گفت: متاورس در واقع آینده بعدی وب فعلی است. همان طور که درحال‌حاضر برای فعالیت در سایت‌ها نیاز به آواتار یا اکانت کاربری داریم، در دنیای متاورس نیز همین اتفاق می‌افتد. درواقع آواتار یا اکانت، ماهیت ما را در این فضا تشکیل می‌دهد. این فضا دقیقا مثل وب است که هر سایت متناسب با خدماتش فعالیت می‌کند. فضای متاورس نیز به همین شکل است. کسی که تبلیغات یا دیجیتال مارکتینگ انجام می‌دهد نیز در این فضا به شکل ۳ بعدی و به روش بیلبورد مجازی کار خود را ارائه می‌دهد یا برای کنسرت‌های متاورسی نیز همین موضوع صدق می‌کند. می‌توان گفت که فضای متاورس مَجاز از دنیای واقعی ما است.

جلال ـ ترابی

وی تصریح کرد: این تکنولوژی می‌تواند یک گزینه خیلی خوب برای پیشرفت صنعت گردشگری ایران و جهان به حساب آید. داخل متاورس میتوان به صورت مجازی به ایران و شهر‌های آن سفر کرد و با جاذبه‌های آن آشنا شد. انگار که در شهر حضور دارید و در حال بازدید هستید. این قابلیت خوب متاورس یک گزینه ایده آل نیز به شمار می‌آید، زمانی که پیک کرونا باشد، دیگر کشور‌ها نگران افت صنعت گردشگری خود نیستند، چون با وجود متاورس میتوان این صنعت را زنده نگه داشت.

این کارشناس در رابطه با معایب و مزایای ورود متاورس به صنعت گردشگری گفت: وجود هر بستری می‌تواند فرصت‌ها و تهدید‌های خودش را به همراه داشته باشد. متاورس هم مثل اینترنت یا هر ابزار دیگری فرصت‌ها و تهدید‌های خودش را دارد. برای استفاده از این فضا باید هم فرصت را دید و هم تهدیدات آ‌ن‌را پیش‌بینی کرد. از لحاظ فرصت می‌توان به رونق گردشگری اشاره کرد. افرادی که میخواهند به ایران سفر کنند اما هزینه سفر ندارند می‌توانند از طریق متاروس و با هزینه‌ای اندک ایران را تماشا کنند. همچنین با جاذبه‌های آن آشنا خواهند شد. در مقابل فضای متاورس به خاطر تازه بودن و اینکه تازه در حال رشد است، می‌تواند یکسری تهدیدات نیز داشته باشد. به مرور و با وضع قوانین شفاف می‌تواند به یک بستر و دهکده بسیار خوب برای استفاده هر کسب و کار تبدیل شود.

مشکلات ورود متاورس به صنعت گردشگری

ترابی مشکلات ورود متاورس در این صنعت را اینگونه بیان کرد: مشکلات اکوسیستم اینترنت ایران برای پیشرفت کم نیست! با وجود کندی و گاها قطعی اینترنت در ایران، اجرای مخفیانه طرح صیانت با وجود مخالفت‌های فراوان مردم و برخی مسئولان باعث شده تا نارضایتی مردم از وجود این مشکلات زیاد باشد. زمانیکه با کندی اینترنت مواجه باشیم نمی‌توانیم به خوبی از امکانات اینترنت استفاده کنیم چه برسد به متاورس! همین طور لازمه حضور در متاورس وجود بستر سخت افزاری قوی هست که باتوجه به تورم و قیمت‌های نجومی وسایل دیجیتال می‌توان پیش‌بینی کرد که ایران جزو آخرین کشورهایی است که در متاورس حضور فعالی خواهد داشت. تا زمانی‌که دید مسئولان نسبت به فضای اینترنت و دیجیتال در حد طرح صیانت و فیلتر کردن باقی بماند نباید انتظاری برای پیشرفت اقتصاد دیجیتال جز فعال شدن Safe Search و مشکل آفرینی برای کسب و کارهای اینترنتی را شاهد باشیم.

نقش متاورس در صنعت گردشگری

بسیاری از کارشناسان معتقدند که متاورس در گردشگری می‌تواند نحوه انتخاب مقصد، محل اقامت و جاذبه‌ها از سوی مسافران و به‌طور کلی دنیای سفرها را تغییر دهد اما متاورس در گردشگری چگونه می‌تواند دنیای سفر‌های سنتی را دگرگون کند؟ مزایا و چالش‌های ورود به دنیای متاورس در گردشگری چیست؟ در ادامه با مدیر مرکز نوآوری اینترنت اشیا به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

حسین صفی، مدیر مرکز نوآوری اینترنت اشیا (آیوتیک) در پاسخ به این سوال که برنامه ایران برای ورود متاورس در حوزه گردشگری چیست؟ گفت: پژوهش‌هایی برای ورود متاورس در حوزه گردشگری ایران صورت گرفته است. بعضی از نهادها، عموما نهادهای غیر‌‌دولتی در این حوزه ورود داشته‌اند اما به طور رسمی این کار صورت نگرفته است.

حسین-صفی

وی پیرامون نقش متاورس در توسعه صنعت گردشگری ادامه داد: قطعا ورود متاورس به حوزه گردشگری باعث رونق این صنعت خواهد شد. یکی از کاربردهای متاورس این است که می‌توان فضایی را در اختیار داشت. در نتیجه گردشگران در همین فضا به گشت و‌گذار مشغول خواهند شد. این فضا می‌تواند یک موزه یا یک فضای سنتی و حتی آثار باستانی باشد. مهم‌ترین کاربرد متاورس در صنعت گردشگری همین موضوع است.

صفی در پاسخ به خبرنگار گسترش نیوز در رابطه با اینکه توسعه متاورس برای توریسم فرصت لحاظ می‌شود یا تهدید اضافه کرد: این موضوع به نوع نگاه سیاستگذاران بستگی دارد. اینکه از این فرصت چگونه می‌توان استفاده کرد که اماکن تفریحی و ظرفیت‌های گردشگری خود را معرفی کنند، بالقوه برای کشور فرصت است. تهدید در زمانی به وجود می‌آید که نتوانند از این فرصت استفاده کنند. تکنولوژی در حال پیشرفت است و پلتفرم‌های مختلف متولد می‌شوند. اگر مسئولان آینده نگر باشند، باید از حوزه تکنولوژی برای تحقق اهدافشان استفاده کنند. باید بدانند که حرکت نکردن به این سمت تهدید به شمار می‌رود.

مدیر مرکز نوآوری اینترنت اشیا در پایان گفت: نخستین ایراد کشور برای ورود به این حوزه مشکل زیرساخت‌ها است. اگر انتظار ورود متاورس در ایران را داریم نیازمند زیرساخت‌های اینترنتی قابل قبول هستیم. در وهله بعد استفاده از NFT‌ها است که در این بستر بسیار فراگیرتر است. در کشورمان خلع قانونی پیرامون این موضوع داریم. مشکلات زیرساختی و مشکلات سیاستگذاری و فرهنگی هم می‌تواند ایرادات عدیده ورود متاورس به حوزه گردشگری باشد. ایران از نظر فرهنگی شرایط خاص خود را دارد و هر نوع فناوری را نمی‌توان به راحتی پایه‌گذاری کرد.

ارسال نظر