|
کدخبر: 276747

نبض گردشگری سلامت از تپش افتاده است

کلانشهر مشهد یکی از قطب‌های گردشگری سلامت در کشور است زیرا گردشگران برای درمان و هم سیاحت و زیارت به این شهر سفر می‌کنند اما متأسفانه ناآرامی‌های داخلی و منطقه‌ای نبض آن را به تپش می‌اندازد.

جالب است بدانید، صنعت گردشگری سلامت در دنیا، پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت پول‌ساز جهان است. در ایران، شهرهایی مانند مشهد توانسته‌اند از طریق رونق در این صنعت جان تازه‌ای به جذب گردشگر در ایران بدهند.

گردشگری پزشکی همان‌طور که از نامش پیدا است، افراد مختلف برای درمان بیماری خود و یا انجام عمل‌های جراحی سفر می‌کنند. در گردشگری پزشکی بیماران با هزینه‌های نسبتاً مناسبی می‌توانند مراحل درمان خود را دنبال کنند.

گردشگری پزشکی مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش از حوزه گردشگری است زیرا با جان و سلامت گردشگران در ارتباط است. تنها چیزی که می‌تواند باعث رونق صنعت گردشگری پزشکی در یک کشور شود، خدمات پزشکی و زیرساخت درمانی است.

مشکلات گردشگران سلامت در خراسان

حسین افرازه یکی از راهنمایان گردشگری در مشهد مقدس پیرامون مشکلاتی که در این حوزه گریبان گیر گردشگران شده است می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که درحال‌حاضر می‌توان از آن به‌عنوان هرج‌ومرج یادکرد نرخ خدمات در کلینیک‌های متعدد است.

وی اذعان می‌کند: به دلیل نبود قیمت‌های یکسان و شفاف لذا هر یک از متخصصان برای جراحی به‌ویژه در کلینیک‌های زیبایی نرخ‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند که این موضوع خود موجب نارضایتی بسیاری از مراجعه‌کنندگان خارجی شده است.

وی فعالیت دلالان و پورسانت‌هایی را که آنها در این راستا از گردشگران اخذ می‌کنند به‌عنوان یکی دیگر از موانع سد راه این صنعت برشمرده و می‌گوید: متأسفانه برخی نرخ‌ها توسط همین دلالان بالا و پائین می‌شود.

این فعال گردشگری بابیان اینکه درحال‌حاضر کشور ترکیه به‌شدت در حال تبلیغ برای پذیرش گردشگران سلامت است و به‌عنوان یکی از رقبای جدی ایران باید به وی نگاه کرد به بازار می‌گوید: کشورهایی مانند هند، ترکیه و امارات امروزه در ردیف مقاصد جذب گردشگر سلامت دنیا محسوب می‌شوند و لذا ازآنجاکه ایران توانسته به مقصد پرجاذبه‌ای برای گردشگری سلامت تبدیل شود لذا نباید با مشکلاتی سطحی و بدون برنامه‌ریزی این فرصت را برای درآمدزایی از دست داد.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در ماه گذشته در ایران به وقوع پیوست و منجر به اعتراضات خیابانی شد نیز گفت: این موضوع با توجه به بزرگ‌نمایی که رسانه‌های خارجی نیز در خصوص آن داشتند موجب ترس و واهمه گردشگران برای حضور در ایران شده است.

وی بابیان اینکه گردشگران سلامت تنها باهدف درمان مشهد را انتخاب نمی‌کنند بلکه سیاحت و زیارت نیز در اولویت‌های آنها قرار دارد بیان کرد: ناآرامی‌هایی ازاین‌دست بسیاری از گردشگران را که به‌ویژه به‌صورت خانوادگی قصد سفر به ایران را داشتند منع می‌کند و لذا این موضوع درنهایت به ضرر خودمان تمام می‌شود.

خدمات پزشکی در خراسان

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران می‌گوید: خراسان رضوی به‌واسطه بهره‌مندی از امکانات مناسب پزشکی خدمات متنوعی را در حوزه جراحی‌های عمومی، ارولوژی و کلیه، زیبایی و کاشت مو و بخش پیوند کلیه به مراجعان و متقاضیان ارائه می‌کند.

حسین نیکونام در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: ارائه خدمات در حوزه زنان و درمان ناباروری، ارتوپدی و جراحی مفاصل، بیماری‌های قلب و عروق، جراحی مغز و اعصاب، آنکولوژی و درمان سرطان، چشم‌پزشکی و اعمال پیوند مرتبط با چشم،

درحالی‌که مشهد مقدس یکی از جاذبه‌های زیارتی و سیاحتی نیز برای گردشگران مطرح است لذا موجب شده تا علاقه فراوانی برای حضور در این استان و دریافت خدمات پزشکی روبه‌رو باشیم.

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران در پاسخ به این سؤال که امسال با رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا چه تأثیری بر این بازار شاهد هستیم اذعان کرد: خوشبختانه استقبال و تعداد سفرهای انجام‌شده در این حوزه در مقایسه با دو سال گذشته با رشد و جهش ۲۰۰ درصدی همراه بوده است.

نیکونام بابیان اینکه بیش از ۸۵ درصد گردشگران سلامت خراسان رضوی از ۲ کشور عراق و افغانستان هستند افزود: ۱۵ درصد دیگر گردشگران سلامت ما در استان از ۵۰ ملیت هستند که عمدتاً از کشورهای همسایه در خلیج‌فارس و آسیای میانه به این خطه سفر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد گردشگران حوزه سلامت به کشور عراق تعلق دارد اظهار کرد: متأسفانه تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای بر روی آمار گردشگران تأثیرگذار بوده به‌گونه‌ای که منجر به کاهش گردشگران حوزه سلامت در کشور شده است.

وی ادامه داد: در مواردی مانند اعتراضات و اغتشاشات داخلی در عراق و یا اعتراضات داخل ایران آمار گردشگران دستخوش تغییر شده و به این حوزه آسیب وارد می‌شود.

متأسفانه تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای بر روی آمار گردشگران تأثیرگذار بوده به‌گونه‌ای که منجر به کاهش گردشگران حوزه سلامت در کشور شده است

وی با اشاره به اعتراضات داخلی در ایران ابراز کرد: متأسفانه این اعتراضات و اغتشاشات تأثیر نامطلوبی بر روی آمار گردشگران دارد.

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران تصریح کرد: با توجه به فروکش کردن آمار کرونا و از طرفی بهبود روابط و هم‌چنین تسهیل شرایط سفر لذا انتظار می‌رفت از اواخر خردادماه تا پایان مهرماه روزهای پررونقی را در بخش گردشگری سلامت کشور شاهد باشیم که متأسفانه در این ماه گذشته این پیش‌بینی به دلیل تنش‌های به وقوع پیوسته روزهای پررونقی را به همراه نداشت.

وی بابیان اینکه با راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت گردشگری سلامت ایران تلاش شده تا وضعیت ورود، خروج و خدمات‌دهی به گردشگران سلامت ساماندهی شود ادامه داد: در این راستا مقرر شد از ۱۵ اردیبهشت امسال تمامی فرآیندهای مرتبط با گردشگری سلامت خراسان رضوی در تمامی بخش‌ها ازجمله دفاتر مجاز گردشگری سلامت، بیمارستان‌ها، پزشکان، مراکز درمانی مجاز به پذیرش بیماران بین‌الملل و مترجمان در این سامانه بارگذاری شود.

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی همچنین افزود: به‌این‌ترتیب تمامی پرونده‌های مربوط در این بخش ثبت‌شده و برای توسعه بازار، رفع مشکلات و شناسایی موانع با اطلاعات قابل استنادی می‌توان تصمیم‌گیری کرد.

رقابت برای تصاحب بازار گردشگری سلامت

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران با بیان اینکه اقبال و پیشرفت جهانی گردشگری سلامت باعث شده تا این صنعت نیز مانند بسیاری دیگر از صنایع عظیم، صنعت‌های زیرمجموعه خود را داشته باشد افزود: معروف‌ترین این صنایع زیرمجموعه، امروزه با عنوان «میزبانی از گردشگران سلامت» شناخته می‌شود.

نیکونام بیان کرد: بیشتر کشورهای درحال‌توسعه به گردشگری سلامت به چشم یک فرصت ویژه برای افزایش درآمد سرانه خود نگاه می‌کنند و درنتیجه به‌شدت از آن حمایت می‌کنند از همین رو مراکز درمانی در این کشورهای درحال‌توسعه برای حفظ جریان مشتریان خارجی به‌طور مستمر نیاز به حفظ استانداردهای سطح بالا دارند.

وی ادامه داد: در کشورهای مقصد بسیاری دست به احداث مراکز اقامت لوکسی زده‌اند که انحصاراً به گردشگران سلامت خدمت‌رسانی می‌کنند و نیازهای بالینی و نقاهتی آنها را نیز در کنار اقامت در نظر دارند. در موارد دیگر این مراکز با بیمارستان‌ها درآمیخته‌اند و مانند یک «هتل-بیمارستان» عمل می‌کنند.

وی اذعان کرد: از نظر کارشناسان حوزه گردشگری ۵۷ کشور اسلامی و کارشناسان جهانی گردشگری سلامت، سهم ایران با توجه به ظرفیت‌های پزشکی درمانی، مراکز اقامتی و سایر امکاناتی که دارد نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار در سال است اما متاسفانه هنوز نتوانستیم از این ظرفیت بالقوه استفاده کنیم و بسیاری از رقبا در صدد تصاحب این بازار هستند.

افزایش گردشگر به استناد آمار

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز بابیان اینکه ناآرامی‌های اخیر و بزرگ‌نمایی آن توسط رسانه‌های معاند در خارج از کشور، از شمار گردشگران سلامت استان کاسته است اظهار کرد: جذب گردشگر سلامت در این دانشگاه طی نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۸۰ درصدی داشته است.

دکتر داود خوش شکن اعلام کرد: در این بازه زمانی ۲۱ هزار و ۳۵۴ گردشگر سلامت، از مراکز درمانی و بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات درمانی دریافت کرده‌اند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۹۵۸ گردشگر سلامت از خدمات درمانی بستری بیمارستانی و جراحی و ۱۰ هزار و ۳۹۶ گردشگر سلامت از خدمات درمانی سرپایی بیمارستانی و جراحی بهره‌مند شده‌اند.

وی گفت: در این مدت ۹ هزار و ۲۶۷ گردشگر سلامت از خدمات بستری بیمارستان‌ها و هزار و ۶۹۱ گردشگر سلامت از خدمات بستری جراحی استفاده کرده‌اند.

وی افزود: همچنین در این مدت به هشت هزار و ۹۴۶ گردشگر سلامت، خدمات سرپایی بیمارستانی و به هزار و ۴۵۰ گردشگر سلامت، خدمات سرپایی جراحی ارائه‌شده است.

خوش شکن ادامه داد: بیشترین گردشگر سلامت استان مربوط به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، کویت، بحرین و تاجیکستان بوده‌اند که ۶۶ درصد از آنان زن و بقیه مرد بوده‌اند.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه تاکنون ۲۰ کلینیک تخصصی استان مجوز گردشگری سلامت دریافت کرده‌ و نزدیک به ۳۰ کلینیک نیز در صف انتظار برای دریافت این مجوز هستند، افزود: کلینیک‌های تخصصی و مطب‌های مورد تایید نظام پزشکی می‌توانند مجوز جذب گردشگر سلامت بگیرند و این موضوع یکی دیگر از قابلیت‌های حوزه گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

وی ادامه داد: ارائه خدمات بدون واسطه به گردشگران سلامت، قرار دادن پیوست فرهنگی برای این صنعت و ارائه خدمات درمانی همراه با تکریم توریسم سلامت از مهم‌ترین اقدامات حوزه گردشگری سلامت است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: ارتقای کیفیت خدمات ارائه‌شده و تکریم ارباب‌رجوع از موضوعاتی است که موجب جلب رضایت گردشگران سلامت شده است و ما بر این باوریم که هر گردشگر سلامت می‌تواند به‌عنوان یک مبلغ برای دیگران عمل کند، لذا امیدواریم با ادامه این روند تا انتهای سال بتوانیم در استان میزبان ۶۰ هزار گردشگر سلامت باشیم.

 

منبع: بازار

ارسال نظر