|
کدخبر: 258127

افزایش ۳۰ درصدی حضور خارجی ها در گیلان

مدیر اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به آنکه ظرفیت مراکز اقامتی این استان تقریبا تکمیل شده، گفت: در ایام تعطیلات عید فطر جشنواره‌های مختلف از جشنواره بهار نارنج گرفته تا جشنواره چای و جشنواره‌های فرهنگی برگزار خواهد شد.

گردشگری افزایش ۳۰ درصدی حضور خارجی ها در گیلان

با فرارسید عید سعید فطر و تعطیلاتی که به همراه دارد، موج جدیدی از سفرهای داخلی شکل گرفته. باتوجه به آنکه تعطیلات عید فطر امسال همزمان با روزهای دوشنبه و سه شنبه بود از این رو سفرهای داخلی نیز در دو بخش صورت گرفت. گروهی از مسافران از ۸ اردیبهشت (پنجشنبه هفته گذشته) تا ۱۳ به سفر رفتند و گروهی دیگر نیز از ۱۱ تا ۱۶ اردیبهشت را برای سفر انتخاب کردند.

در این میان استان‌های شمالی از جمله گیلان و مازندران در صدر انتخاب مسافران عید فطر قرار دارند. ولی جهانی مدیر اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان دراین خصوص گفت: باتوجه به آنکه سفرهای عید فطر از هفته گذشته آغاز شده، درحال حاضر سطح اشغال مراکز اقامتی استان بیش از ۸۰ درصد است و تقریبا تمام مراکز اقامتی اعم از بومگردی، هتل‌ها، مجتمع‌های اقامتی و… پر هستند. البته برخی از مراکز نیز چند جای خالی دارند. نرخ‌ها هیچ تغییری نداشته و بر اساس نرخنامه ارائه شده قیمت‌ها ارائه می‌شود. تمام شهرستان‌های استان و اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر پای کار هستند.

او ادامه داد: در تمام شهرستان‌ها و سواحل استان برنامه‌های فرهنگی و نمایشگاه به منظور میزبانی از مسافران برگزار می‌شود و از آن جمله می‌توان به برگزاری جشنواره بهار نارنج در شهرستان لنگرود، جشنواره چای در املش، جشنواره فرهنگی در تالش و… اشاره کرد. تمام موزه‌ها و مراکز فرهنگی و تاریخی از جمله قلعه رودخان، ماسوله و… در این ایام باز هستند و خدمات ارائه می‌دهند.

به گفته جهانی، تورهای گردشگری نیز در استان فعال هستند که بیشتر به مقاصدی ازجمله رودبار و تالش و آستارا برگزار می‌شوند. در این میان استان گیلان به واسطه تنوع غذایی و ثبت شهر رشت در فهرست یونسکو به عنوان شهر خلاق غذا، توانسته در حوزه گردشگری خوراک نیز معرفی و توسعه یابد و این حوزه در کنار گردشگری خرید که به واسطه منطقه آزاد بندر انزلی و طبیعت‌گردی که از جمله ویژگی‌های اصلی استان گیلان است، رونق خوبی یافته.

مدیر اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان درپاسخ به این سئوال که ثبت رشت به عنوان شهر خلاق غذا تا چه اندازه توانسته سبب رونق گردشگری خوراک و غذا در این شهر شود، گفت: بیشتر واحدهای ویلایی در رشت و گیلان تبدیل به مراکز ارائه غذا و خوراک گیلانی شده است. اگر در گذشته ۵ تا ۶ رستوران معروف در گیلان وجودداشت، اکنون تعداد این رستوران‌ها به بیش از ۴۰ رستوران رسیده که هریک غذاهای معروف را ارائه می‌دهد و حتا با نام آن غذا معروف و تبدیل به برند شده‌اند. این امر بخصوص در شهر رشت بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفته.

او درخصوص حضور گردشگران خارجی در گیلان نیز گفت: در نوروز شاهد افزایش ۳۰ درصدی تعداد گردشگران خارجی بودیم که ۹۷ درصد آن‌ها در هتل‌ها اقامت کردند. این گردشگران از کشورهای عربی، ترکیه، اروپا و روسیه بودند.

این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بارها تاکید کرده است که با توجه به آنکه ظرفیت مراکز اقامتی دو استان گیلان و مازندران در حال تکمیل است و در مسیرهای تردد این دو استان ترافیک شدید و اعمال محدودیت‌های ترافیکی پیش‌بینی می‌شود، پیشنهاد می‌شود که مسافران استان‌های جایگزین را برای سفر انتخاب کنند که از آن جمله می‌توان به گلستان، اردبیل، البرز، خراسان شمالی و سمنان اشاره داشت.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها